כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

האם החרדים יתמכו בח"כ שלח ליו"ר ועדת חוץ ובטחון?

מאבק בין הליכוד ל'יש עתיד' על ראשות ועדת חוץ וביטחון • האם הח"כים החרדים יתמכו בעפר שלח לתפקיד הנחשק?

שלח עם דרעי. צילום: פלאש 90
שלח עם דרעי. צילום: פלאש 90



זהותו של מי שייבחר לתפקיד יו"ר ועדת חוץ ובטחון של הכנסת תהיה הנושא החם של השבוע הקרוב.

כבר בישיבת הממשלה הקודמת, ביום ראשון, העלה יו"ר 'יש עתיד', שר האוצר יאיר לפיד, את הדרישה למנות לתפקיד את איש סיעתו, ח"כ עפר שלח.

נתניהו הביע תרעומת על הדברים, באמרו כי לא יתכן שראשות ועדה כה חשובה תתמנה שלא על דעת ראש הממשלה.

"זה משהו מעולם לא היה, לא אומר שזה לעולם לא יהיה" - 'עקץ' אותו לפיד, בתגובה.

לליכוד שני מועמדים לתפקיד: יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין, הנתמך בידי רבים מחבריו לליכוד, ויו"ר ועדת הכנסת ח"כ צחי הנגבי, הזוכה לתמיכת נתניהו.

אלא שעפר שלח עצמו מקבל חיזוק משמעותי מתמיכת יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן - הידיד החדש של יאיר לפיד - וכן מתמיכת ה'אח', יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט.

ברקע תמיכתו של ליברמן במועמדות של שלח עומדת העובדה כי עם מינויו לתפקיד שר החוץ, גדל מספר השרים בממשלה - מה שנוגד את ההסכם הקואליציוני שנחתם מול מפלגת יש עתיד. תמיכה במועמדו של לפיד לראשות ועדת החוץ וביטחון, יכולה בהחלט להוות גורם מאזן שימנע מלפיד להרים קול זעקה על הפרת ההסכם. זאת, למורת רוחו של נתניהו, שמוצא את עצמו מול שר חוץ שלא ממש מחויב למלא את רצונו.

יכריעו? דרעי וישיצילום: יכריעו? דרעי וישי
יכריעו? דרעי וישי


דרעי: "הנושא עדיין לא עלה"

מי שאולי יהיו המכריעות בשאלת המינוי או האי מינוי הן הסיעות החרדיות, באמצעות שלושת נציגיהם בוועדת החוץ והבטחון: יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, ח"כ אלי ישי וח"כ מאיר פרוש.

מאיש משלושתם לא ניתן היה לקבל תשובה חד-משמעית באשר לאופן הצבעתם. ניתן להניח שלא יצביעו עבור ח"כ שלח דווקא בתקופה כה רגישה מבחינת הציבור החרדי, כאשר חוק הגיוס מרחף מעל, והרדיפה של מפלגתו - 'יש עתיד' - את עולם הישיבות מגיעה לשיאים חדשים. ובכל זאת, הצהרה חד-משמעית של "אצביע נגד עפר שלח" לא קיבלתי מהנציגים החרדים.

השיקולים המנחים את יצירת מסך הערפל משמעותיים. אחרי הכול, אם ייבחר ח"כ שלח לתפקיד בקולות הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי - המהווים רוב מוחלט בוועדה, מדוע להפוך אותו לשונא של הנציגים החרדיים? מבחינתם, מה שניתן להשיג בחברויות פנימיות, אי-אפשר יהיה להשיג אם שלח יהפוך לנוטר ונוקם.

דרעי, למשל, הצליח ליצור עם ח"כ שלח חברות מעניינת ומפתיעה במהלך חברותם המשותפת בתת-הוועדה לחוץ ובטחון.לכן, לא סביר שיאבד את קשריו הטובים איתו, היכולים להועיל לאי אלו עניינים הקשורים בציבור החרדי, עבור הצהרות נגדו כאשר הדברים עדיין בלתי רלוונטיים. כך גם מעדיף לעשות ח"כ מאיר פרוש. אחרי הכול, בסמכותו של יו"ר ועדת חוץ ובטחון לקבוע דברים רבים הנוגעים לתתי וועדות, חלקן סודיות וחלקן לא.

ההנחה היא ששלושת הנציגים החרדיים יצביעו נגד המינוי של שלח, אבל להכריז על כך - ועוד ימים קודם להצבעה - אין טעם.

דרעי עצמו מבהיר, כי "הנושא עדיין לא עלה בכלל", ואיש לא פנה אליו בעניין. כיוון שכך, הוא אינו עוסק בזה כרגע. כאשר יעלה הנושא, הוא יובא להחלטה בישיבת סיעת ש"ס, כך דבריו. להחלטה זו, אגב, יהיה מחויב גם ח"כ אלי ישי - ממנו לא הצלחתי לקבל תשובה האם יתמוך או לא בעפר שלח. דרעי ופרוש, לעומתו, העדיפו לערפל את תשובתם.

באופן ברור יעדיפו החרדים להשאיר את מלאכת ההתנגדות לח"כ שלח לח"כים מהליכוד. השאלה הגדולה תהיה במקרה בו יזכה שלח ממילא לרוב. כאן תעלה השאלה האם להרים את האצבע נגדו או להיעלם מאולם הישיבות.

על הצבעה בעד, לא סביר שתתקבל החלטה בכל אחת מהסיעות החרדיות.
חרדים דרעי תמיכה עפר שלח ראשות ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד