ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

כיצד יתמודד הגר"ד לאו עם סוגיית 'היתר מכירה'?

הרב אבא טורצקי: "חבל שקוראים רק כותרות, מטרת הרב שאותם חקלאים שמשתמשים בהיתר - יעשו זאת כראוי" • פולמוס השמיטה

הגר"ד לאו. צילום: פלאש 90
הגר"ד לאו. צילום: פלאש 90

הבוקר (ב) פורסם כי הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, יאפשר את ההסדר הלכתי 'היתר מכירה' בשנת השמיטה שתחול בשנה הבאה, זאת בשביל שמחירי הירקות לא יעלו.

נושא היתר מכירה הוא פולמוס הלכתי שנוי במחלוקת: היהדות החרדית מתנגדת לו נחרצות, ובשל כך נתפסים דבריו הרב לאו כהתרפסות לכיוונם של המתירים, מה שמביא לתסיסה בקרב ציבור המתנגדים.

עוד בנושא: • הפתעה: הגר"ד לאו יאפשר את 'היתר המכירה'


מי שפותח לנו הסבר להחלטתו של הגר"ד לאו הוא הרב אבא טורצקי, מומחה כשרות כרב מלון בירושלים, שישב בוועדות המיוחדות לעניני השמיטה.

הרב אבא טורצקי פותח ותוקף "זה בושה שאנחנו קוראים רק כותרות ולא יורדים לפרטים הקטנים, מדובר כאן בשמירה הדוקה על נושא הכשרות ותיקון פרצות בכל נושא היתר המכירה"

"הרב לאו יודע שקיימים מספר רב של חקלאים שאינם מוכנים בשום פנים ואופן להפקיר את שדותיהם או למוסרם לאוצר בית דין, ושנים על גבי שנים מכרו את שדותיהם בהיתר מכירה, מה שלדעת הרב לאו אינו יעיל על פי ההלכה אפילו בדיעבד, זאת משום שגדולי הפוסקים גם אשר צידדו בדיעבד להיתר מכירה קבעו בנחרצות כי העבודות אשר הם מדאורייתא אסורים להיעשות על ידי יהודים בארבעת המלאכות היסודיות שבקרקע".

"הדבר הזה הופר במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל שהעבודות נעשו על ידי יהודים חקלאים בעצמם. אי לכך יוצא הרב לאו חוצץ נגד סוג היתר מכירה זה וקובע נחרצות שגם אלו אשר בדיעבד שמוכרים שדותיהם יעשו זאת רק על פי הכללים הנוקשים של אותם פסקי הלכה של גאוני עולם".

טורצקי ממשיך ואומר כי הרב לאו הצליח להביא לשיתוף פעולה חדשני בין משרד החקלאות לאלו המוסרים שדותיהם לאוצר בית דין לקבלת עזרה וסבסוד מהמשרד, וזה יגרום לאל ספק לצמצום אלו המוכרים את שדותיהם במכירת בית דין".

לסיום אומר טורצקי "אני רואה בפרסומים אלו כוונת זדון להכשלת תיקון הלכתי זה בשם פוליטיקה קטנה וצרה, היהדות החרדית תהיה חייבת הכרת הטוב לרב לאו על עמידתו האיתנה לביצור חומת ההלכה".

גורם חרדי בכיר שהיה שותף לתמיכה ברב לאו בבחירות לרבנות הראשית, ואשר עשה זאת על סמך הידיעה הברורה כי הרב לאו לא יתמוך בהיתר המכירה, אמר ל'בחדרי חרדים' דברים ברוח זו.

"כידוע לכל, בשמיטה הקודמת חייב בג"ץ את הרבנות לבצע היתר מכירה, למעוניינים בכך. לרב לאו אין שום עניין או רצון להגיע לחיוב של הבג"ץ בנושא ולכן החליט להקים ועדה, שבה יהיה כל אחד אחראי לתחום אחר, כאשר לכל אחראי יהיו כמה עובדים מתחתיו, באופן כזה שייווצר תיאום מלא מול משרד החקלאות".

"מטרת הוועדה היא להסביר לחקלאים את המשמעות של שמיטה, ולמה כדאי לשמור עליה. מדובר בפרויקט מורכב, יש לתכננו מראש זמן רב, אבל הרעיון הוא שברגע שתהיה היערכות נכונה ובזמן, יהיה קל יותר לשכנע מה שיותר חקלאים לשמור שמיטה אמיתית, עם אוצר בית דין וכד'".
אבא טורצקי היתר מכירה הרב לאו שמיטה חקלאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד