ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

"שחיתות חסרת תקדים" • 9 ימי מעצר לרב מצגר

לבקשת המשטרה הוארך מעצרו של הרב הראשי לשעבר, יונה מצגר, בתשעה ימים • נציג המשטרה: "הרב קיבל שוחד וכספים נוספים בהיקף חסר תקדים של מיליוני שקלים • השופט: "לאור הנתונים מדובר בבקשה צנועה, יש מסמך חריג שכל מעיין בו תצילנה שתי אוזניו" • פרקליטו של הרב: "איפה המיליונים של הרב מצגר? חושש לבריאותו ולשלומו"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



מעצרו של הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, הוארך בתשעה ימים לבקשת המשטרה. הרב מצגר חשוד בעבירות של שוחד ושימוש אישי בכספים שנועדו לתרומות בעמותות שונות, תוך ניהול אורח חיים בזבזני וניצול של מעמדו. הוא חשוד ששלשל לכיסו בדרך זו מיליוני שקלים.

נציג המשטרה, רב פקד אסף ולפיש, אמר בדיון להארכת מעצרו של הרב, כי מדובר בחשדות חמורים המיוחסים לחשוד בעת שכיהן בתפקידו הציבורי, כמי שעמד בראש הרבנות לישראל. מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת המנוהלת ביחידת להב 433. מממצאי החקירה עולה תמונה עגומה, לפיה הרב קיבל דמי שוחד וכספים אסורים נוספים, וככל שהחקירה מתקדמת - הולכים מתבררים ממדיה חסרי התקדים. מדובר בסכום מצטבר של מיליוני שקלים במזומן, ששולמו לרב מצגר בעשר השנים האחרונות. במעשיו ומניעיו אלו של החשוד, מגלם החשוד שחיתות ציבורית, פגיעה באמון הציבור ובשלטון.

לדבריו, מדובר בחקירה ממושכת, כאשר כבר ביום 20.6.13 נעצר הרב יונה מצגר יחד עם מעורבים נוספים, ושוחרר בתנאים מגבילים. מאז ועד היום המשיכה היחידה החוקרת בפעולתה, חלקה באופן סמוי וחלקה גלוי, ותוצריה חייבו את הבקשה הנוכחית בפתחו של בית-המשפט.

עוד טען נציג המשטרה, כי התשתית העובדתית שהתגבשה ביחס לרב, עברה את שלב החשד הסביר. "החשוד במשך מספר חקירות בוחר שלא לזכור בנוגע לאירועים שהוא נשאל עליהם, כמו גם להטיל את האחריות על אחרים. התנהגות זו מערימה קשיים על התקדמות החקירה לחקר האמת. 10 ימי מעצר הינם ימי מעצר שרירותיים כמותאמים לצרכי חקירה ופעולות שונות המחייבות מעצרו של החשוד, ולכן מתבקש בית-המשפט להעתר לבקשתנו בכל הנוגע למספר הימים המבוקש במלואו".

הרב עצמו אמר בדיון: "היום בבוקר שהגעתי, בשבע בבוקר באו לביתי, ערכו חיפוש, לקחו אותי למשטרה, כמובן מבלי הודעה מוקדמת. כשהגעתי לקצין שאלתי מה קרה, למה אתם עוצרים אותי, והוא ענה הבוקר תדע למה. אני שבע שעות בידיהם, משבע בבוקר עד עכשיו, ולא נשאלה שאלה אחת בנושא אחד שלא נשאלתי עליו בעבר, לועסים את אותו חומר מכל מיני צדדים. והיהודי שעומד עם כיפה על הראש, נכנס באמצע חקירה, הוא אומר לי 'אתה משתמש באי זכרון שלך, אנחנו נכניס אותך למעצר', אז המעצר נועד לרענן לי את הזכרון?"

עוד בנושא:
רב ראשי בכלא? • הרב יונה מצגר הובא להארכת מעצר
טלטלה בעולם הרבנות: הרב הראשי יונה מצגר במעצר בית • שלושה עצורים נוספים
בראשון: ערעור על מעצרם של 'אסירי פרשת מצגר'
הרב יונה מצגר: משעה את עצמי מכל תפקידיי, עד לסיום חקירת המשטרה
אסירי מצגר שוחררו • מעצר בית לציוני וקרקובסקי, איזנשטט נותר בכלא
עוזרו ונהגו של הרב מצגר שוחרר למעצר בית

עו"ד דוד ליבאי, פרקליטו של הרב, אמר: "כיוון שהרב הראשי התייצב תמיד לחקירה והשיב לשאלות, הוא לא אמור להשיב לשאלות בהודאה, אלא גם בזה שהוא לא זוכר. אני מתפלא מהתפנית שאי אפשר לחקור כאשר הוא נמצא בביתו עם כל הערובות הנדרשות, ואני מבקש שהמשך חקירתו יהיה בפיקוח בית-המשפט. כשמבקשים להעתר לבקשה זה להשאיר את החשוד בידי החוקרים, אין לי טענות נגדם, אבל אני מבקש כי החקירה תהיה בפיקוח בית-המשפט, לימים בודדים ולא לעשרה ימים ולא אסביר כי אני גם חושש לבריאותו של הרב ולשלומו".

במהלך הדיון, הקשה ליבאי לנציג המשטרה: "תפסתם את החשבונות שלו בבנקים, חשבונות אלו היו 200,000 ש"ח, בכספת היו עוד 10,000 ש"ח. אתה יכול לומר לבית-המשפט איפה המיליונים של הרב מצגר?" ונענה כי התשובה מונחת בפני בית המשפט.

השופט מנחם מזרחי הכריע: "לאור מהות החקירה, היקפה וטיב השיבוש שכבר ננקט, מדובר בבקשה צנועה. בשלב זה של הדיון נדרש בית-המשפט לרמת ראיות שהיא בגדר חשד סביר בלבד, ומה שהוצג בפניי עולה כדי ראיות לכאורה של ממש, שהן מעל ומעבר לנדרש, בשלב מקדמי זה".

"קיים חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לחשוד. אני נסמך בין היתר על דוחות סודיים עבי כרס. קיים יסוד של ממש ששחרור החשוד ישבש הליך החקירה. אני סומך זאת על מסמך חריג בחריגותו, אשר כל מעיין בו תיצלנה שני אוזניו. הבקשה היא להאריך את המעצר בעשרה ימים נוספים, ולאור מהות החקירה, היקפה, טיב השיבוש שכבר ננקט, מדובר בבקשה צנועה".

הרב מצגר בבית המשפט; צילום: פלאש 90









מצגר הארכת מעצר שוחד כסף רב ראשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד