י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המומלץ: שי ניצן נבחר לפרקליט המדינה הבא

ועדת האיתור ממליצה לממשלה על מינוי ניצן, המשנה ליועץ לתפקידים מיוחדים, לתפקיד פרקליט המדינה • בימין מתנגדים

נבחר. שי ניצן. צילום: פלאש90
נבחר. שי ניצן. צילום: פלאש90 צילום: פלאש 90



ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה החליטה אמש, ברוב דעות, להמליץ לשרת המשפטים ציפי לבני למנות את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, עורך הדין שי ניצן, לתפקיד פרקליט המדינה ה-11 של מדינת ישראל.

שרת המשפטים צפויה להעלות את מועמדותו של ניצן לאישור הממשלה. אם לא יהיו הפתעות, ניצן יחליף בחודש הבא את פרקליט המדינה הנוכחי משה לדור, שמילא את התפקיד בשש השנים האחרונות.

בהחלטתה קובעת הוועדה, כי עו"ד ניצן הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד, וזאת לאור אתגריה ומשימותיה של הפרקליטות בשנים הקרובות.

תפקיד פרקליט המדינה מחייב מנהיגות ואוטוריטה מקצועית, בקיאות וניסיון מקצועי, בעיקר בתחומי המשפט הפלילי והמינהלי-חוקתי, מנהיגות מערכתית ויכולת ניהול, ארגון והנעת המערכת, יכולת לעבודת צוות, היכרות טובה עם המערכת וכמובן יושר ויושרה

בסופו של תהליך, לאחר שבחנה את מועמדותם של הארבעה שהופיעו בפניה, סברה הוועדה כי עו"ד ניצן בלט בהופעתו בפניה, במומחיות המקצועית שצבר במחלקות השונות בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים, תוך טיפול במגוון עניינים וסוגיות רגישות ומורכבות, בהצטיינותו האקדמית במגוון תחומים ובתפקידיו השונים, בהכרת המערכת ובחזון שהציג לגבי עתיד הפרקליטות, הן בהיבט המהותי והן בהיבט הניהולי.

עו"ד ניצן שכנע בדבר יכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות והרשים בהמלצות המקצועיות והאישיות יוצאות הדופן מגורמים ברי סמכא בעולם המשפט.

פרופ' אריאל בנדור, אף שסבר גם הוא כי עו"ד ניצן הוא מועמד ראוי למשרת פרקליט המדינה, העדיף את מועמדותו של המשנה לשעבר של פרקליט המדינה, עו"ד יהושע למברגר.

עו"ד ניצן, יליד 1959, נשוי ואב לחמישה ילדים, הוא בוגר הישיבה התיכונית 'נתיב מאיר'. בצבא שירת בחיל הצנחנים והוא בעל תארים ראשונים במשפטים ובהיסטוריה של עם ישראל, ותארים שניים במשפטים ובמדעי המדינה, שאת כולם סיים בהצטיינות.

בתחילת דרכו התמחה ניצן אצל פרופ' אהרן ברק, בעת ששימש המשנה לנשיא בית המשפט העליון וכן אצל עו"ד יעקב רובין, ראש לשכת עורכי הדין דאז. בשנת 1989 הצטרף למשרד המשפטים, תחילה כעוזר אישי לפרקליטת המדינה דאז (ולימים נשיאת בית המשפט העליון), דורית ביניש, ובשנים 1994 עד 2002 כפרקליט במחלקת הבג"צים, אז ייצג את המדינה בעתירות שהוגשו נגדה לבג"ץ בעיקר בתחום הפלילי והביטחוני. משנת 1997 שימש גם כממונה על עניינים ביטחוניים בפרקליטות המדינה.

ב-2002 שימש למשך שנתיים כמנהל תחום תפקידים מיוחדים (בפועל) בפרקליטות המדינה, ובשנת 2004 נבחר במכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו מילא במשך 8 שנים. לפני כשנתיים נבחר לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו הוא ממלא עד היום.

עו"ד ניצן ייצג את מדינת ישראל בעתירות רבות בבית המשפט העליון, היה שותף להחלטות וכן חיבר חוות דעת בתחומים רבים ומגוונים.

הלילה סיימה ועדת האיתור את ישיבתה הרביעית בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, אשר הוקדשה לראיונות עם ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד.

בראש הוועדה עומד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וחבריה הם: נציב שירות המדינה, משה דיין; מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; נציג האקדמיה, פרופ' אריאל בנדור; ונציגת ציבור, עו"ד רחל תורן.

ההמלצה על עו"ד ניצן מעוררת התנגדות בחוגי הימין.

ח"כ פייגלין: איש שמאל קיצוני שבקיצוניים

המלצת ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה, שהמליצה לתפקיד על שי ניצן, הביאה לתגובות חריפות במחנה הימין.

מפלגת 'הבית היהודי' הודיעה בעקבות מינוי שי ניצן לפרקליט המדינה: "לצערנו, שוב השיטה של חבר מביא חבר מופיעה בראש חוצות, אפילו ללא מראית עין של נסיון להסתירה. הדבר מעיד על הצורך ברפורמה במערכת המשפט. אנו קוראים לחברי הממשלה להתנגד למינוי".

שר התיירות עוזי לנדאו אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל, כי יצביע נגד החלטת ועדת האיתור להמליץ על מינויו של עורך הדין שי ניצן, לתפקיד פרקליט המדינה הבא: "בלי שום קשר לאיש, אני שולל בכל הכוח את הנוהג שהשתרש אצלנו שבו ועדת איתור מודיעה על מועמד אחד והוא מובא לאישור הממשלה. שרי הממשלה נבחרו לנהל את המדיניות ומעבירים את הכוח לפקידים".

עוד אמר לנדאו: "אני לא נכנס למינוי הספציפי, אלא לעצם העובדה שמביאים ועדת איתור. אני אצביע נגד המינוי הזה ודורש להציג שלושה מועמדים".

ח"כ משה פייגלין אמר: "מדובר באיש שמאל קיצוני שבקיצוניים, אדם שניצל את תפקידו הציבורי בכדי לקדם אג'נדה פוליטית מובהקת ונטל לעצמו עוד ועוד סמכויות בניגוד לחוק - מונה אתמול כפרקליט המדינה. שי ניצן, יורשה של טליה ששון במחלקה הפוליטית המכונה 'המחלקה לתפקידים מיוחדים' - קובר עכשיו סופית את היסוד החשוב ביותר של כל מערכת צדק - את אמון הציבור.

"שוב הוכח כי המערכת אינה מסוגלת לרפא את עצמה והיא קוברת את החשוב שביסודות המדינה - את יכולתה לדון את תושביה. על חברי הכנסת להתעשת, להעביר את בחירת השופטים וראשי המערכת לידי נציגי הציבור, להשיב את אמון הציבור במערכת ולהציל עבור כולנו את מערכת המשפט הישראלית".

ח"כ אורית סטרוק אמרה בתגובה למינוי: "אני קוראת לשרי הממשלה לסרב להשתתף כמריונטות בהצגת השיבוט הגנטי של מינוי שי ניצן. ממשלה שתצביע בעד מועמד יחיד שהובא בפניה, לאחר מינוי ועדת איתור שנתפרה כחליפה ליתום - היא ממשלה נכה.

"ממשלה שממנה במו ידיה פרקליט מדינה שעמדתו העויינת כלפי ההתיישבות ביו"ש ידועה לכל - לא תוכל לקבול אחר כך שהדרג המשפטי אונס אותה למדיניות המנוגדת לרצונה. על הממשלה להתעשת ומיד!"

‏פרופ' אריה אלדד, יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, הגדיר הבקר את דיוני ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה כ"ההצגה הגרועה בעיר. המשחק היה מכור מראש. וינשטיין וציפי לבני החליטו למנות איש שמאל קיצוני לתפקיד והוסיפו נדבך פוליטי לפשיטת הרגל המקצועית של הפרקליטות, כפי שהתבטאה בכשלונותיה המוחצים בעת האחרונה".
ציפי לבני שי ניצן המדינה פרקליט ועדת איתור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד