י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"סנקציות פליליות זה לעשות צחוק מהחוק"

דיון סוער ב'ועדת שקד' על המרת הסנקציות הפליליות בכלכליות • ח"כ אריאל אטיאס: "סנקציות פליליות יביאו לקרע בעם" • ח"כ שטבון: "מסתכלים על החרדים כמו על גן חיות. כל אחד חושב שיכול לגייס אותם בכפייה" • פרופ' פרידמן: "אנחנו לא רוצים להקים מחנות מעצר" • פרופ' שטרן: "טעות היסטורית מול העיניים" • גפני: "אם יחליטו פלילי - אף אחד לא יתגייס"

גיוס כפוי? צילום: פלאש90
גיוס כפוי? צילום: פלאש90



על רקע עימות חריף בין יש עתיד לבית היהודי: 'ועדת שקד' - הוועדה המכינה את חוק גיוס החרדים - דנה במשך שעות הבוקר על המרת הסנקציות הפליליות בסנקציות כלכליות בחוק הגיוס החדש. השאלה אילו סנקציות יופעלו בחוק היא המפרידה בין הדיונים לבין הגשת החוק המוכן לאישור במליאת הכנסת.

תאריך היעד הוא ה-1 לינואר - התאריך שהמדינה התחייבה להגיש עד אז את החוק. אם עד תחילת השנה האזרחית החדשה לא תצליח הוועדה לצלוח את המשוכה וליישר קו בין הנציגים בוועדה, הרי שחוק הגיוס יחול על כולם.

שאלת המרתן של הסנקציות הפליליות שקבעה 'ועדת פרי' בסנקציות כלכליות, עומדת במוקד ויכוח מר בין הבית היהודי לבין יש עתיד.

עוד בנושא:
שקד: "יש עתיד מוזמנים לפרוש - החרדים ייכנסו"

לקראת הדיון הבוקר הכינה יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד, מסמך על חקיקת סנקציות כלכליות במקום סנקציות פליליות. שקד הציעה לשנות את הסעיף הקובע הטלת סנקציות פליליות נגד בחורי ישיבות שישתמטו משירות צבאי - ולהחליפן בתמריצים כלכליים שליליים, למשל, המשתמט לא יהיה זכאי לדיור ציבורי, לסיוע בשכר דירה, לקבלת משכנתה מהמדינה בריבית קבועה של 3% ולהנחות בארנונה. כמו כן, משתמטים לא יוכלו לרכוש דירה בפרויקטים של 'מחיר למשתכן' ונבחנת האופציה לבטל כליל את המלגות לאברכים בגילאי 18-26 שלא יתגייסו, כאשר החברה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס. מדובר בסנקציות כלכליות משמעותיות בשווי של מאות מיליוני שקלים.

"המטרה של כל אחד מחברי הוועדה היא שבסוף יתגייסו כמה שיותר חרדים ויצאו לשוק העבודה", אמרה שקד. "השאלה היא בדרך. החרדים הבהירו שבמגזר החרדי החלת חובת גיוס משמעותה סנקציה פלילית שהמשמעות היא שלומד התורה הופך לפושע. גם אם לנו קשה לתפוס את זה, זאת התחושה בציבור החרדי. ברור שמי שלא לומד תורה ולא מתגייס הוא משתמט וילך לכלא".

בוועדה נערך ויכוח נוקב בנושא, אם כי לא הגיעו להכרעה במהלך הדיון.

"חירוף נפש הוא לא קריטריון, תשעה מתוך עשרה חיילים לא מחרפים את נפשם, ובכל זאת הצבא צריך אותם. מה שאומרים פה זה שמי שלומד תורה הוא עבריין", אמר ח"כ משה גפני.

גפני משתתף בוועדה כמ"מ של ח"כ מאיר פרוש, הנמצא בחו"ל לרגל שמחה משפחתית. מלבדו משתתף גם ח"כ אריאל אטיאס.

"אם יחליטו שזה פלילי, אני אגיד גם לאלה שמתגייסים לא לעשות זאת", הוסיף גפני.

ח"כ שקד ניסתה להגן על האפשרות לסנקציות כלכליות. "למרות טענות ועדת פרי, ניתן להפעיל סנקציות כלכליות כמו דיור ציבורי סיוע בשכר דירה משכנתאות מהמדינה ארנונה מחיר למשתכן תקצוב ישיבות ועוד", הציעה.

גפני, בעקיצה, השיב לה, "אפשר לקבל החלטה שבחור ישיבה יגור באוהל..."

ח"כ אטיאס: כועסים עלינו שאנו יושבים כאן

דברי שקד קיבלו חיזוק גם מפרופ' מנחם פרידמן, סוציולוג, מומחה לחברה החרדית. "לעשות סנקציות פליליות על קבוצה שמבחינה אידיאולוגית לא רוצה להתגייס – זה בעייתי. אנחנו לא רוצים להקים מחנות מעצר לאנשים שלא רוצים לקיים חוק. זה לא יעיל ויביא להתנגדות הרבה יותר גדולה. מניעת הטבות כלכליות היא דבר רצוי. זה לא מריח טוב במדינה דמוקרטית. אין גוזרים גזירה על הציבור אלא אם הוא יכול לעמוד בה. אני חושב שצריך שתהיה מכסה מסוימת, ומעבר לזה לא תינתנה שום הטבות לאנשים שלא מקיימים את החוק".

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' ידידיה שטרן: "מי שינופף בשוויון עד הסוף לא יקבל את התוצאה המבוקשת, אלא קרע בחברה הישראלית. אני אומר זאת כאחד שרוצה בגיוס חרדים יותר מכל אחד אחר. לימוד תורה ושירות בצבא אלו דברים ציבוריים. משתמשים ביעדים ציבוריים באמצעות כלכלה ותקציב מדינה. כל הסיפור של המרה בכסף הוא לא נכון קונספטואלית. כך פועל ריבון, באמצעות ספר תקציב.

"אני רואה כאן טעות היסטורית מול העיניים. חובה עלינו לא להשתמש בנשק שאנחנו יודעים שאי אפשר להשתמש בו. הבנתי שגם לפיד אומר שלא מתכוון להכניס אנשים לכלא. למה לשים בקצה הדרך נבוט שאף אחד לא מתכוון שירד על גולגולת כלשהי? אסור לתת לחרדים להפחיד אותנו, אבל עלינו לפעול תוך מציאות אמיתית ולהשיג הישגים. אין דרך לסנקציות פליליות בלי מודל אישי, ואין שום הצעה איך בוחרים את ה- 1800".

במהלך הדיון הגן ח"כ מוטי יוגב מ'הבית היהודי' על הציבור החרדי: "תכלית החוק היתה להביא לכך שיותר גברים בני העדה החרדית יתגייסו לצה"ל וישתלבו בשוק העבודה. נסיונם של חברי הכנסת מיש עתיד להביא בכפייה חקיקתית שאינה אפקטיבית הינו צעד שאינו יעיל, המנסה לנצל כוח חקיקתי שאכן קיים, אך ממש אינו חכם.

"גישת יש עתיד היא 'אבן בוחן' לחברה הישראלית, לממשלת ישראל ולכנסת ישראל, האם תדע בחכמה להגמיש עמדותיה למען גיוסם של בני העדה החרדית, או שמא עקשנות עמדותיהם תפרק עם, כנסת וממשלה".

ח"כ אריאל אטיאס אמר במהלך הדיון: "קבוצות מסוימות כועסות עלינו שאנו יושבים כאן, הם רוצים שיהיה חוק קיצוני, כך שהחרדים לא יתערבבו עם החילונים. חוק עם סנקציות פליליות יביא לקרע בעם".

סמנכ"ל עמותת חדו"ש, שחר אילן תהה: "האם מישהו חושב שבמדינה יהודית ייקחו אלפי תלמידי ישיבות לכלא? אני לא רואה שזה יקרה. השאלה איך מגייסים בחורי ישיבות בלי לגרום לקרע. סנקציות פליליות זה לעשות צחוק ממערכת החקיקה. אין כאן אנשים שיש להם יותר ניסיון במאבק לגיוס בני הישיבות ממני, ועדיין סנקציות פליליות זה דרך לפוצץ הכל בפנים שלנו בעוד ארבע שנים".

ח"כ יוני שטבון אמר: "נראה שאנחנו בוחנים את החרדים כמו שמורת טבע וחיות וכל אחד מנסה להבין איך מביאים את החיות לצה"ל. יש כאן התעלמות ממהות. צריך שתהיה שותפות. יש כאן כעס מתפרץ. צריך לשים דגש על מרכז השיח – צריך להיות סביב אלו שלא לומדים תורה. החרדים לא יכלו להוביל חקיקה או צעדים מעשיים שמי שלא לומד תורה יתגייס לצבא. אם זה מהות – אנחנו צריכים להיזהר ממנטרות של חקיקה".
חרדים חוק גיוס יעקב פרי איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד