ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המשימה: תקצוב ישיר לפגיות והכשרת רופאים

הועדה לביקורת המדינה דנה בהעברת תקציב הפגים ישירות לפיתוח הפגיות • עוד על הפרק: מחסור ברופאים ובאחיות

טיפול בפג. צילום ארכיון
טיפול בפג. צילום ארכיון

בדיון שנערך הבוקר (ג) בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס) נידונה הצעת חוק ראשונה מסוגה המתגבשת בימים אלו. הצעת החוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו), יו"ר פורום למען פגים בישראל והועדה לזכויות הילד, זכתה לתמיכה רחבה של משרד הבריאות, משרד האוצר וארגוני הרופאים.

על פי הצעת החוק, הראשונה מסוגה בישראל, מאות מיליוני השקלים, המועברים מידי שנה על ידי המוסד לביטוח לאומי כמענק לידת פג, ינותבו ישירות לפגיות כתקציב ייעודי. ההצעה נועדה לתקן את הכשל בפיקוח, בקרה ושמירה על כללי מנהל תקין, ולהבטיח שהכספים המגיעים מהמוסד לביטוח לאומי לבתי החולים - אכן יגיעו לייעודם. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) שיבח את פעילות ההסתדרות הרפואית, הד"ר שמואל צנגן וארגון לה"ב להורים לפגים, שניהלו מערכה מתמשכת, שתוצאותיה הקצאת משאבים רבים לפגיות, ולהגדלת תקני הרופאים והאחיות בהם. "הם הכריחו את משרד הבריאות לתקן את המצב", אמר כהן.

משרד הבריאות ומשרד האוצר התחייבו ליישם את עיקרי הצעת החוק עד סוף חודש דצמבר 2013 ולאכוף אותם, באמצעות קביעת מדדי איכות לטיפול הולם במחלקות הטיפול הנמרץ ליילוד. בנוסף, התחייב המשרד, להפיץ עד תאריך זה חוזר למנהלי בתי-החולים הממליץ על התקנים, התשתיות והסטנדרטים הנדרשים עבור כל הפגיות בישראל. בתי-חולים שיעמדו במדדים יקבלו תמריץ כספי משמעותי, באמצעות עדכון תעריף המענק של הביטוח הלאומי. בשנים הקרובות יעודכנו תעריפי המענק עד לכדי תוספת של 40,000 ₪ לכל יילוד.

"תכנית מדדים מסוג זה, הינה בגדר מהפיכה של ממש במערכת הבריאות הישראלית. יישומה יבטיח את תוספת התקנים הנדרשים של רופאים ואחיות לפגיות ורמת טיפול נאותה שלא תסכן את חייהם של הפגים", מוסרת ח"כ לוי-אבקסיס. "אני מברכת את משרד הבריאות על השותפות בציון יום הפג ועל המחויבות שהביע למתן מענה למצוקות הפגים, משפחותיהם והצוות הרפואי המטפל בהם".

במהלך הדיונים הודיע מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, על כוונתו לקדם יוזמה חדשה לקיצור לימודי הרפואה בישראל ב-6 חודשים לפחות, ולקיצור לימודי הרפואה משש לחמש שנים לערך. "בכל קנה מידה בינלאומי זה ארוך מדי. הצעד יפנה עוד כ 200 רופאים, הדרושים בבתי החולים", אמר. גמזו ציין כי בנוסף כל שנה ניתנים רישיונות רפואה 400-450 לעולים-רופאים או לישראלים חוזרים ובעוד כעשור - יהיו בישראל כ-3 רופאים לאלף נפש. עם זאת הדגיש גמזו את המחסור באחיות, וציין כי הנתונים בישראל לאחות לאלף נפש – הם מהנמוכים במדינות המערב. לדבריו, תהליך פתיחת המכללות לסיעוד היה איטי מדי, ומשרד הבריאות נאלץ לפעול מול כל מכללה ואוניברסיטה לפתיחה קורסים נוספים.

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, הד"ר ליאוניד אידלמן, הוסיף כי אנו עושים העדפה מתקנת לרפואת פגים, דו"ח המבקר הניע תהליך של תשומת לב שגרם לאוצר להשקיע יותר בתחום הפגים. מאז חתימת ההסכם ב-2011 כבר 22 רופאים נוספים החלו התמחות ברפואת פגים, בעוד שקודם לכן היו 2 בלבד מדי שנה".

בוועדה לזכויות הילד בראשותה של ח"כ לוי-אבקסיס, נידון גם הצורך בהקמת בנק לחלב אם. משרד הבריאות הביע תמיכה נלהבת ביוזמה והתחייב לסייע בקידום מודל של בנק חלב בצמוד לכל בית-חולים ובדיקת מתן תמריצים כספיים לבתי-חולים שיקדמו את המודל. לדברי לוי-אבקסיס, "חלב אם יכול להציל חיי פגים, כיון שתחליפי-החלב מעמיסים על מערכות החלשות ממילא של הפג. ליולדת יש מעמסה נפשית וטראומה גופנית בגלל הלידה המוקדמת, והבנק יהיה מפוקח ומפוסטר כדי למנוע הידבקויות". לדברי הד"ר קובי שיף, הקמת בנק שכזה, מסתכמת בכ-600 אלף ₪ ואחזקתו בכ-200 אלף לשנה. העלות של חלב-אם תהיה כ- 150 דולר לחודש, זול בהרבה מהתחליפים.

יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום למען הפגים בישראל, ד"ר שמואל צנגן, אמר כי "אני יוצא מעודד מהדיונים. הרצון הטוב שהביעו הצדדים, תמיכתם וההחלטות שהתקבלו עד כה הינם עוד צעד חיובי בדרך לפתרון. נותר רק לחכות ליישום ההחלטות בפועל. יישומן יהיה בגדר בשורה של ממש למען הפגים בישראל". צנגן ציין כי לדעתו חסרים עדיין 100 רופאים ו-500 אחיות בפגיות, והזהיר כי לאחות בפגיה לוקח ארבע-חמש שנים להגיע להתמחות בטיפול נמרץ.
רופאים תקציב הוועדה לביקורת המדינה ילודה פגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד