י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מעבר דירה: 70 אלף שקל התנדפו

ליאת זנד החליטה לעבור דירה, והנה ההוצאות שהיא שכחה להביא בחשבון, ושהצטברו לעשרות אלפי שקלים

מעבר דירה: 70 אלף שקל התנדפו



בשעה טובה, החלטתי לעבור דירה. לקחת את הכסף מהדירה הישנה שאני מוכרת בלב תל אביב כדי לקנות דירה חדשה, מרווחת יותר, אבל בעיר גבעתיים. בכל החישובים בדקתי כמובן את הפער בין המכירה לקנייה. למרבה המזל, התוכנית באוצר למסות את "משפרי הדיור" נפלה, כך שניצלתי מהוצאות עסקה.
רק שבדרך, המעבר עצמו כבר עלה לי 70 אלף שקל, הוצאות "קטנות" שאנו נוטים להדחיק ונערמים להוצאה משמעותית לכל מי שמוכר וקונה דירה.
והנה הפירוט: מכרתם דירה בשעה טובה? העו"ד יקבל מכם 0.5% מערך העסקה. אם תרצו שנוסף לעריכת הסכם הוא גם יעשה עבורכם רישומים שונים בטאבו, תצטרכו להוסיף כמה מאות שקלים על כל פעולה, כולל אגרות חובה. אם תחליטו לעשות זאת בעצמכם, תשלמו 156 שקל אגרה בטאבו על רישום הערת אזהרה, למשל.

אם הייתה לכם משכנתא על הדירה שמכרתם ותרצו לסלקה, רצוי שתקפידו על הודעה מראש. אם לא תעשו כך, תשלמו קנס. אם המשכנתא נשאה ריבית גבוהה מזו הקיימת היום (קרוב לוודאי שזה המצב), תיאלצו לעתים לשלם לבנק את ההפרש, שעלול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

2% למתווך

אם נעזרתם במתווך במכירת הדירה, תשלמו לו 1% לפחות.
קניתם דירה? שוב תשלמו לעו"ד 0.5% מערכה. למתווך תשלמו הפעם 2% בממוצע. כבר מדובר בעשרות אלפי שקלים, שאין כמעט דרך להתחמק מהם (בהנחה שיש לכם עבודה יומית קבועה ואין לכם זמן לענות לטלפונים בכל שעות היום או להראות את הדירה לכל מתעניין).
עבור כל מסלול משכנתא שתיקחו תשלמו אגרת פתיחת תיק, שעלותה מאות שקלים. עבור שני מסלולים, כמו במקרה שלי, שילמתי 1,700 שקל.
עבור שמאי שהעריך את ערך הנכס לבנק שילמתי 600 שקל, לא כולל 32 שקל על הפקת תקליטור עם תסריט הבניין מהטאבו. עבור רישום משכון לחמש שנים (למי בכלל יש משכנתא שקצרה מחמש שנים?) שילמתי אגרה של 190 שקל.
עבור חתימת נוטריון שיערוב למשכון דירתכם מול הבנק, במקרה שלא תעמדו בתשלומים, תשלמו סכום של כ-200 שקל.
עבור רישום הערות אזהרה, לטובתכם ולטובת הבנק, תשלמו יותר מ-300 שקל בטאבו. גם את המיסוי אין לשכוח: אמנם האוצר נכשל בנסיונות להפיל עלינו "מס רכישה" מהשקל הראשון, אבל אם הדירה שרכשתם עולה יותר מ-1,470,560 שקל, תשלמו מס רכישה בשיעור 3.5% לפחות מערך הדירה (במדרגות עד 10%).
בסקירה לא הבאתי בחשבון עלויות ניקיון, הובלה או ריסוס בטרם הכניסה לדירה, ובוודאי לא שיפוץ. ולא אמרתי מילה על עלויות חניה ונסיעות ועל אובדן שעות עבודה בזמן ההתרוצצות בין כל המוסדות אלה.
מס מחיר דירה מעבר עלויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד