י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הותיקן טוען: "כלי המקדש לא מצויים בידינו"

בתגובה למכתב בו התבקשו להשיב את הכלים, כותב נציג הותיקן: "אם יהיו ראיות לכך - אעביר אותן אישית לאפיפיור"

צילום ארכיון
צילום ארכיון



ביום חמישי שעבר פנה הרב יונתן שטנצל במכתב לאפיפיור ברומא, עקב ביקורו הקרוב בישראל בחודש מרץ. בו הסתמך על דברי הגמרא כי כלי המקדש נמצאים בגנזכי רומא, וכן על עדותו של רבה של לוב, הרב בוקובזה, בספרו 'בית הלחמי', שם כתב כי מלך איטליה סידר לו כניסה למרתפי הוותיקן, והוא ראה את כלי המקדש שם. ובעקבות כך הוא מבקש מהאפיפיור להשיבם.

"בתור כזה המכיר היכרות קרובה את ציוויי הנצרות בכלל ואת ההיסטוריה של העם היהודי בכלל, לרבות היכרותך את הדת היהודית על רבדיה, אני מאמין כי בשלה השעה במיוחד ערב ביקורך בישראל – ארץ הקודש, שביקור זה הנושא כשלעצמו מימד מיוחד והיסטורי, ינוצל על ידך להשבתם של כלי הקודש, אשר לכולי עלמא ידוע וברור באסמכתאות איתנות ואמיתיות, היסטוריות ואחרות, כי הללו מצויים בגנזכי קרית הותיקן ובשליטתך.

"אין מטרת בקשתי להטיל דופי, לנהל דיון משפטי – חברתי, היסטורי הכרוך בויכוח תיאולוגי ובהתדיינות מלווה באסמכתאות, ראיות, ציטוטים, כתבים, הנצחות, ממצאים ארכיאולוגיים וכל כיוצא באלה. לא תקצר היריעה מלתאר את העובדה כי בכל אלה עסקו בכל השנים מומחים רבים בני הדת היהודית מחד, הנוצרית מאידך ובני עמים ודתות נוספים. לא זו מטרת פנייתי!"

הרב שטנצל מסיים את דרישתו מהאפיפיור: "בשל כל אלה אני מבקש כי תקדיש מעט מזמנך להתבונן התבוננות פנימית אמיתית ועמוקה אל אותם צדדים בלבך ובנפשך אשר הביאו אותך אל תפקידך הרם, ותנצל באופן מיוחד וייחודי את תפקידך זה ותורה להכין, לאסוף, לארוז ולקחת איתך יחד איתך בהגעתך לישראל את הכלים – כלי הקודש, למסירתם למשמרת עולם לעם היהודי".

שגריר האפיפיור והוותיקן בישראל, הארכבישוף ג'וזפה לצרוטו, הגיב במפתיע למכתב הדרישה המדובר, במכתב משלו: "קיבלתי את מכתביך בתאריך 14.11.13 ואני רוצה להבטיח לך שנתתי לו את ההתייחסות הרצינית ביותר. גרסתך לפיה כלי הקודש מצויים בוותיקן אינה מתקבלת. גלום במכתביך רעיון שהוותיקן יש לו גישה שלילית או לא חיובית כלפי העם היהודי.

"תסכים איתי שזה עומד בניגוד למה שאנחנו יודעים על חמישים השנים האחרונות של דיאלוג מאוד ידידותי בין הכנסייה הקתולית לעם היהודי. אם הכלים היו בוותיקן, אז האפיפיורים האחרונים היו מחזירים אותם לבעליהם החוקיים. אם אתה יכול לתת לי ראיות - אני אעביר את זה אישית לפרנציס (האפיפיור)", מסיים את נציג האפיפיור את מכתבו,

תשובת הוותיקן להרב יונתן שטנצל

אפיפיור כלי המקדש מכתב ותיקן רומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד