כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הלחנים העלומים: שירים ששמעתי מאבא

מה מביא את מי שמצהיר על עצמו "אני לא זמר" - להפיק אלבום מוסיקאלי, בו הוא משמש כסולן? מה החוט המקשר בין הלחנים עלומים מבית רדומסק ללחנים ששמע עם אביו אצל הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל? • יונתן שטנצל רק רצה שהשרים ששמע בבית אבא - לא ייעלמו. מה יצא? • ראיון וידאו

הלחנים העלומים: שירים ששמעתי מאבא
מורן כהן



את יונתן שטנצל הכרתי כשחבר הפנה את תשומת לבי להקלטות שהועלו לשרת יוטיוב. ההקלטות היו מאד פרוביזריות וחסרות מינימום של השקעה. יהודי צעיר שיושב עם אביו ומזכיר לו שירים ולחנים, שכנראה העלו זכרונות ענוגים.

יונתן המשיך להקליט. הוא לא ראה עצמו זמר, ולא חיפש מקצועיות. הוא רק רצה שהשירים אותם שמע בבית אבא - לא ייעלמו. בדרך זו פעל יונתן לגבי כל דבר שבקדושה שתפס אותו בשגרת היום: מדרש עם מסר ייחודי או סיפור שהתחבר בין שורות הגמרא מצאו עצמם מועלים ליוטיוב, מוגשים בפיו של יונתן.

כשאביו נפטר, משהו הצליח להלחיץ את יונתן: אבא איננו והציבור לא פתוח להיחשף לשירים שהוקלטו בחוסר מקצועיות. הרעיון החל לנקר בראשו. ואז הגיעה דחיפה של ממש, מכיוון לגמרי בלתי צפוי: יונתן מצא בין הדפים המצהיבים שאביו שמר, דף נייר עליו היה חתום אביו. הדף היה רשומת תווים.

יונתן פנה לחבר וביקש לשמוע את התווים הכתובים, ואז נחשף לראשונה ללחן אותו שמר אביו לאורך שנים. יונתן פנה אל דניאל בן סמיאן, יהודי מעניין לכשעצמו. כשדניאל נשאב לפרויקט מוסיקאלי, הוא שוכח מכל מה שסוכם ונשאב פנימה עד שהיצירה עשויה היטב מכל היבט.

כשיונתן שוחח עמי לפני חצי שנה, וסיפר שהוא עומד להשקיע בהפקת אלבום מקצועי, הנהנתי בראשי ואיחלתי לו כל טוב.

יונתן יהודי טוב עם כוונות טובות, אבל זמר גדול הוא לא. כדי להשקיע באלבום מקצועי, צריך למצוא מקור פיננסי.

שירים מאבא

לפני שבועות ספורים קיבלתי מיונתן שלושה שירים ראשונים מהאלבום שאז עוד היה 'בדרך' - והופתעתי. הופתעתי ממש. יונתן הצליח לחבר אסופת לחנים שלא ראו אור באופן מקצועי, לחנים מבית רדומסק, לצד לחנים ששמע עם אביו אצל הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל, יחד עם שירים ששמע על שולחן אביו.

הוא השכיל לשלב ידים עם כוחות נוספים שיחד יצרו מוצר מפליא.

רגע לפני שהאלבום מגיע אל מדפי החנויות, ביקשתי מיונתן לשבת לשיחה, ואני שוב מגלה את הדברים הקטנים שאנחנו שוכחים מהם תמיד: אביו של יונתן היה עוד יהודי מהשורה; יהודי שלא חיפש שררה, אבל השקיע את חייו לעודד לימוד משניות וארגן מבחנים פומביים נושאי פרסים לילדים מצטיינים; יהודי שנעמד על רגליו כשהגיע להבנה שברשות השידור פועלים במודע ובכוונה תחילה להשמצת הציבור החרדי בכל מוצאי יום כיפור, ו'הטריד' את רשות השידור עד שנאותו לשדר את זמני כניסת השבת, בכל יום שישי.

יונתן שב ומזכיר לאורך כל הראיון: "אני לא זמר". אבל מה מביא את מי שהוא לא זמר - להפיק אלבום מוסיקאלי כשהוא משמש כסולן בו? מי היה אבא ומה היו פועליו? מה החוט המקשר בין הלחנים שנאספו לאלבום ומה התוכניות לעתיד?

צפו.






יונתן שטנצל שירים רדומסק לחנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד