י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יחף, פיאות קשורות כשרוך, מול 400 ילדים

תופעת ההתעללות במערכת החינוך החרדית • עדות מזעזעת: "המלמד העמיד אותי יחף, עם פיאות קשורות, לעיני כל התלמוד תורה"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



סיפורה של המנהלת המתעללת עורר סערה עצומה, כשהוא מציף אצל הרבה מאד אנשים, תלמידים לשעבר, זכרונות קשים מילדותם.

אצל נוחעם ברזסקי, פרסומאי ואיש תקשורת, עורר המקרה זכרונות קשים והוא התיישב לנסח מכתב לשר החינוך, הרב שי פירון. לטובת הענין, ובאישורו של הכותב, 'בחדרי חרדים' מפרסם את המכתב.

"אתחיל בנימה אישית", מתוודה ברזסקי, "בהיותי תלמיד בן 9 בכיתה ד', הייתי נתון למסכת התעללות קשה ומתמשכת, שהיתה נצורה בקרבי, בעצם עד היום הזה. זהו הרי בסיס כוחם של המתעללים, שמנצלים את תום לבם ופחדם של הילד, ומסתמכים על כך שהילד ינצור את לשונו, כיון מערערים בו גם את אימון האב, עד שהילד בטוח שהוא האשם, וגם האבא ימצא בו את האשם המרכזי, ולא המורה המסור".

עוד בנושא:
המנהלת המתעללת: כך היו חיי תלמידה לגיהנום

"היום, במבט לאחור של 26 שנה, ברור לי שהמורה "סימן" אותי מכיון שהיה בסכסוך כספי עם אחד מקרובי משפחתי. כך מצאתי את עצמי עומד במרכז הכיתה, באמצע השיעור, לעיני כ 35 ילדים, בלי נעליים, עם הפאות (שבדרך כלל מסולסלות כלפי מטה) מעל הראש ומחוברות כמו שרוך נעל צד בצד, בעוד אני מצווה להחזיק את התיק בידי כאשר מעליו כל ספרי הלימוד. וכך למשך כשעה לאורך כל השיעור, בלא יכולת לזוז".

"זה לא הסתיים שם. לאחר כמה ימים הוא חזר על אותו הטקס, חליצת נעליים, פאות למעלה ותיק ביד, אך הפעם הוא בחר למקם אותי בחלון הפונה לחצר בית הספר, בשעת הפסקת הצהריים. וכך מצאתי את עצמי על הגרדום מול כ-400 ילדים, שבהו בי כבוויטרינה חיה, או שמא אקווריום שמכיל רק את הדג המנקה הנדבק על הזכוכית".

"אלו היו השיאים, אך קדמו לכך מסכת של מכות ורדיפה אישית".

אילוסטרציה: פוטומונטז צילום: אילוסטרציה: פוטומונטז
אילוסטרציה: פוטומונטז


הייתי שבוי

"כל השנים כעסתי אף על החברים, שראו ושתקו. אך היום אני מבין שמבחינתם, הם היו שבויים, בדיוק כמו ששכלי נעל את פי מלספר על ההתעללות שעברתי, להוריי הכה-מסורים, שבוודאי היו נחלצים לעזרתי.

"מוח האדם בגיל הילדות פועל כהאשמה עצמית והלקאה אישית כמוצא ראשון ואחרון".

"אינני מספר זאת כצעד נגד אותו "תליין" שמשום מה נתנו בידיו מפתחות של חינוך, זאת כי שנים לאחר מכן הוא עזב את משרתו, ואין בי את טבע הנקמה גם כשזה מגיע לו ביושר, שכן כעת אין לו את כלי המשחית לבצע את זממו.

"אלא שבימים האחרונים נפתחה תיבת פנדורה זו של התעללות אכזרית בילדים חסרי ישע, על ידי מחנכים ומנהלי מוסדות חינוך. התיבה מתחילה להיפתח אט אט, ביוזמה מבורכת ואמיצה של אתר "בחדרי חרדים", עדויות רבות וקשות זורמות ללא הרף, סיפור אחד קשה ממשנהו.

"כולנו יודעים שאין זה קשור למגזר זה או אחר. מגיפת המחנכים האכזריים מקיפה את כל המגזרים, בארץ ובעולם, כפי שאנו נחשפים כמעט מידי שבוע בתקשורת.

לכן אינני חושב שטיפול גלוי בבעיה הכואבת יש בה משום חילול ה', אדרבא, פנייתי זו מגובה על ידי רבנים, שרואים בהסתרה כר נרחב להרס של דורות ומבקשים לשתף פעולה עם ההצעה שאני מעלה בפניך.

נוחעם ברזסקיצילום: נוחעם ברזסקי
נוחעם ברזסקי


מצלמות בכיתות

ולגוף ההצעה:

"משרד החינוך יחייב את מוסדות החינוך בארץ להתקין מצלמות בכיתות ומרחבי בית הספר. הפרה של הצו יגרום צמצום משמעותי של תקצוב, דרך שלל סנקציות שיש בידי משרד החינוך, עד לסגירת בית הספר.

"התקנת מצלמות שיתעדו את המתרחש ויזואלית וקולית אמורה לעקור כתשעים אחוזים מהתופעה. והדגש הוא גם על הקלטה קולית, כי במקרים רבים ההתעללות מתורגמת לדיבורים, קרי, התעללות מילולית, אשר לפי המסורת היהודית קשה יותר מהתעללות גופנית. התעללות כזו אינה מקבלת כיסוי בצילום ויזואלי גרידא.

"במקביל לפנייתי זו אליך כשר החינוך, ברצוני לפנות לרבנים המובילים במגזר החרדי ולאישי חינוך בולטים, שיחייבו גם את מוסדות החינוך שאינם כפופים למשרד החינוך לנקוט בצעד זה, למען הגנה על ילדינו.

"בעידן שכל משרד, בנק, שירותים ואוטובוס מצויד במצלמה מתעדת, אין כל סיבה שטכנולוגיה זו לא תשמש ככלי הגנה משמעותי ואיכותי, שיביא ביטחון להורים שעושים הכל למען הצלחת והתקדמות ילדיהם".

"ברגע שהצו יהיה קולקטיבי, לא ייפגעו המורים ההגונים, שהם בוודאי הרוב המוחלט, גם הם יבינו את צורך השעה בהתמודדות שנראה כלא פתיר לאורך השנים. וכשם שברוב המשרדים הדבר מתקבל בהבנה ולא בחשדנות. העולם מבחינה זו השתנה".

"שר החינוך, אין כל ספק שאם תצליח במשימתך זו, יחקק שמך באותיות של זהב בתעודת הוקרה החתומה על ידי כל תושבי ארץ ישראל, הורים, ילדים, כל אחד בהקדשה אישית על ההגנה שהענקת בבסיס צמיחת הדורות".

"בררגע שהצו יהיה קולקטיבי, לא ייפגעו המורים ההגונים, שהם בוודאי הרוב המוחלט, גם הם יבינו את צורך השעה בהתמודדות שנראה כלא פתיר לאורך השנים. וכשם שברוב המשרדים הדבר מתקבל בהבנה ולא בחשדנות. העולם מבחינה זו השתנה".
שי פירון נוחעם ברזסקי בתי ספר התעללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 96 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד