ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מכה לישראל: נחתם הסכם גרעין עם איראן

המעצמות הגיעו להסכם ביניים עם איראן על תוכנית הגרעין שלה • צהלה באיראן: "יש הכרה בינלאומית בזכותנו להעשרת אורניום", אך מזכיר המדינה ג'ון קרי מכחיש: "אין לה שום זכות להעשיר" • ברק אובמה: "בלמנו את תוכנית הגרעין האיראנית" • לשכת נתניהו: "ההסכם מעניק לטהרן בדיוק מה שהיא רצתה"

מכה לישראל: נחתם הסכם גרעין עם איראן
וושינגטון פוסט



דאגה בירושלים: בתום דיונים ארוכים הודיעו הלילה (ראשון) שרי החוץ של שש המעצמות - ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה - כי הצליחו להגיע להסכם הביניים עם איראן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, הציג את ההסכם במסיבת עיתונאים בבית הלבן, ועיקריו הם: איראן מחויבת לעצור רמה מסוימת של העשרת אורניום ולנטרל חלק מהמאגרים שלה, היא אינה יכולה להשתמש בדור הבא של צנטריפוגות להעשרת אורניום ואינה יכולה להרכיב או להפעיל צנטריפוגות חדשות, איראן תעצור את העבודה באתר הפלוטוניום, פיקוח חדש יספק גישה למתקני הגרעין באיראן ויאפשר לקהילה הבינלאומית לוודא שהיא ממלאת את התחייבויותיה.

אובמה הוסיף כי "ההסכם עם איראן הוא צעד ראשון חשוב לעבר פתרון כולל, אם איראן לא תעמוד בהתחייבויותיה יוחזרו הסנקציות, ארה"ב נחושה ומחויבת לבעלות בריתנו, במיוחד ישראל והשותפות שלנו במפרץ, שיש להן סיבות טובות להיות ספקניות לגבי הכוונות של איראן".

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי אובמה ישוחח היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויעדכן אותו לגבי ההסכם.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הניף את ידיו כשיצא מהמלון ואמר "יש לנו עסקה". הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "יש הכרה בזכותנו להעשרה".

אך מזכיר המדינה ג'ון קרי הבהיר: "לא משנה מה הפרשנות, זה לא במסמך הזה. אין לה שום זכות להעשיר. התוכנית שלה נתונה למו"מ".

בהמשך אמר במסיבת עיתונאים בז'נבה כי ההסכם עם איראן מאפשר לה זמן ומרחב להוכיח שפניה לשלום ו"יהפוך את בעלי בריתנו באזור לבטוחים יותר. גם את ישראל. אנחנו מכבדים את ישראל ואת ראש הממשלה נתניהו. נתניהו הוא חבר".

קרי הוסיף כי שוחח עם נתניהו על הנושא בימים האחרונים והבהיר: "אין שום הבדל בין ארצות הברית לישראל לגבי המטרה הסופית, גם אם יש הבדל בטקטיקה".

קרי גם שיבח את איראן ואמר: "שר החוץ האיראני מוחמד זריף הגיע לכאן ועבד קשה". קודם לכן צייץ: "הסכם בז'נבה: צעד ראשון שהופך את העולם לבטוח יותר. יש עוד עבודה".

גם צרפת שהציגה לכאורה עמדות קשוחות שותפה לשביעות הרצון: שר החוץ הצרפתי לורן פביוס הניף את אגודלו כאות לניצחון.

שר החוץ הבריטי וויליאם הייג צייץ: "ההסכם הוא צעד ראשון חשוב ומעודד עם איראן. תוכנית הגרעין לא תתקדם במשך שישה חודשים, וחלקים ממנה יחזרו אחורנית. ההסכם מראה שאפשר לעבוד עם איראן".
ברק אובמה הסכם איראן גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד