ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024

שר החוץ: ברק אובמה לא בגד בישראל

שר החוץ על ההסכם עם איראן: "ניצחון דיפלומטי הגדול ביותר של איראן מאז המהפכה - אך ארה"ב לא בגדה בנו" • התגובות בישראל

איווט ליברמן. צילום: פלאש90
איווט ליברמן. צילום: פלאש90



בישראל מודאגים מההסכם: בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיבו: "זהו הסכם רע. הוא מעניק לאיראן בדיוק את מה שרצתה - גם הקלה משמעותית בסנקציות וגם שמירה על החלקים המשמעותיים ביותר בתכנית הגרעין שלה".

"הוא מאפשר לאיראן להמשיך ולהעשיר אורניום, משאיר לאיראן את כל הצנטריפוגות שמאפשרות לה לייצר את החומר הבקיע לנשק גרעיני ואף אינו מביא לפירוק הכור באראק. הלחץ הכלכלי שאיראן מצויה בו יכול היה להביא להסכם טוב בהרבה, שמפרק את יכולות הגרעין שלה.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בראיון לגלי צה"ל כי מדובר בניצחון הדיפלומטי הגדול ביותר של איראן מאז המהפכה. "הם קיבלו הכרה בזכות הלגיטימית כביכול להעשרת אורניום וזה מוביל אותנו למרוץ חימוש. טורקיה, מצרים וסעודיה לא יעמדו מנגד וגם ידברו על זכותם לגרעין. ישראל עשתה הכול נכון, וצריך להבין שמיקומנו בזירה הבינלאומית, עם כל ההערכה, אנחנו לא מעצמה ולא חברים קבועים במועצת הביטחון. זה כמובן יגרום לכך שנצטרך לעשות הערכה מחדש של כל המצב ולשקול את צעדינו. אין לנו אלטרנטיבה לארצות הברית, כי היא המעצמה הכי גדולה והידיד הכי נאמן שלנו. אבל בנוסף לארצות הברית חייבים לפתח כיוונים חדשים".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אמר כי ״היום, יותר מתמיד אנחנו נאלצים להבין שאין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו. אמש נחתם הסכם רע שמותיר לאיראן להמשיך ולפתח את פצצת האטום שתסכן את מדינת ישראל והעולם כולו. לא ירחק היום בו שש המעצמות שחתמו על ההסכם המביש יבינו שטעו. 70 שנים אחרי הפשע הגדול בתולדות האנושות, לנו לא נותר אלא לקוות שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".

שר המודיעין יובל שטייניץ אמר: "התיקונים שהוכנסו ברגע האחרון רחוקים מלהניח את דעתנו, וההסכם היה ונשאר הסכם גרוע שיקשה על השגת פיתרון קבע הולם. ישראל אינה יכולה לקחת חלק בחגיגה הבינלאומית המבוססת על הולכת שולל איראנית ועל מרמה עצמית".

יו״ר יש עתיד שר האוצר יאיר לפיד הגיב: "ההסכם שנחתם בז׳נבה הוא הסכם רע אני מוטרד לא רק מעצם ההסכמות אלא מכך שאיבדנו את אזנו של העולם".

גם שר הכלכלה נפתלי בנט אמר: "נחתם הסכם רע, רע מאד. ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שמסכן את קיומה".

השר אורי אריאל הגיב כי, "ישראל היתה ותישאר תמיד תלויה בעצמה. ההסכם מקדם היום את איראן לגרעין יותר מאי פעם והכל בחסות בינלאומית. באיראן הבוקר חוגגים על מה שהעולם כולו יבכה בעתיד״.

ח"כ פייגלין אמר כי, "הלילה נחתם הסכם "מינכן" האיראני. כמו צ'כוסלובקיה של אז, שלא שותפה בדיונים ודינה נגזר על ידי מעצמות המערב, כך ישראל היום, מביטה מהצד כיצד מוקרב האינטרס הקיומי שלה על ידי מעצמות המערב".

ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי) אמר כי "עצוב לראות כיצד האיראנים מצליחים פעם אחר פעם לזרות חול בעיני מנהגי העולם. ההסכם שנחתם הבוקר עם האיראינים מקרב את איראן עוד צעד לעבר פצצת אטום ואת המזרח התיכון וישראל לאסון פוטנציאלי בעתיד. הסנקציות יתפוגגו הצנטריפוגות ימשיכו לעבוד ושוב הוכח כי לנו נותר לסמוך אלא על עצמנו ועל אבינו שבשמיים".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "הסכם גרוע, שמותיר את המצב הקיים. הדיפלומטיה תמיד עדיפה אבל נחלה כישלון חרוץ. אנחנו מחזקים מהאופוזיציה את ידיו של ראש הממשלה במאבק לחיזוק בטחונה של מדינת ישראל.

ח"כ אלי ישי אמר כי, "כשאינטרסים כלכליים גוברים על אינטרסים קיומיים- ניתן למצוא הצדקה לכל הסכם. יו"ר הועדה למוכנות העורף, ח"כ אלי ישי, מגיב הבוקר להסכם בין איראן למעצמות ואומר: "מדינות העולם ראו לנגד עינייהם את האינטרסים הכלכליים הצרים ולא חובתם להבטיח את שלומה של מדינת ישראל. שוב הוכח כי אנו "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" ואין לנו על מי לסמוך, חוץ מאשר על אבינו שבשמיים ועלינו".

ח"כ מאיר פרוש חבר ועדת חו"ב הגיב ואמר כי "מדובר על הסכם רע. על ראש הממשלה לדעת שהתורה היא היחידה שמגנה ומצילה על עם ישראל, אנו כיהודים מאמינים שהניסיון לפגוע בעולם התורה משליך ישירות על בטחון מדינת ישראל".
נתניהו איראן ישראל ארה''ב ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד