י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרבי מסאטמר: לליטאים יהיה זמן לריב בכלא

באירוע המרכזי של חסידי סאטמר, לרגל 'יום ההצלה', תקף האדמו"ר בחריפות את המנהיגות של 'דגל התורה' ו'בני תורה' • "גזירת הגיוס מרחפת על הישיבות בארץ ישראל, אך שם עסוקים במחלוקת על כבוד ועל מפלגות. אם הם לא יתאחדו, לבסוף שני ראשי הפלגים ישבו בכלא באותו תא - שם יהיה להם מספיק זמן לריב ביניהם" • ההקלטה המלאה - בפנים

האירוע. צילום: בחדרי חרדים
האירוע. צילום: בחדרי חרדים



התקפה חסרת תקדים של האדמו"ר מסאטמר על מנהיגי היהדות הליטאית אמש (מוצ"ש) בעת חגיגות 'יום ההצלה': "בזמן כה גורלי אין להם על מה לריב", אמר.

רבבות חסידי סאטמר חגגו אמש את יום ההצלה של האדמו"ר ה'דברי יואל' מסאטמר שנמלט מציפורני הנאצים, באמצעות הרכבת שארגן מנהיג הציונים בהונגריה ישראל קסטנר.

החגיגות נערכו באולמי 'ניו יורק סטייט ארמרי' בקראון הייטס שבניו יורק.

במהלך נאומו באירוע תקף האדמו"ר את המאבק המרחש בישראל בין פלגי היהדות הליטאית: "האם בזמן הכי קשה ליהדות החרדית מאז השואה אין לנו על מה לריב רק על שטויות כמו מי יקים מפלגה, מי יהיה המנהיג? על זה תוכלו לריב בתא בית הכלא".

פתח את הערב, הרב יקותיאל יצחק בראך, מנהל מוסדות סאטמר בני ברק, הרב אברהם אייזנר הביא את ברכת מושל ניו-יורק, ואחריו נאם אב"ד סאטמר בווילאמסבורג, הרב מרדכי אלעזר הירש מנכ"ל המוסדות בווילאמסבורג שלטובתם נערך בערב הזה דינר, וכן הגאון רבי מרדכי גלבר שהביא דרישת שלום מיוחדת מסבו הגר"ש ואזנר.



אחריהם דיבר האדמו"ר בעניני אקטואליה וקרא לסלק את מהבית טלפונים ומכשירים המחוברים לאינטרנט.

למרות שהאדמו"ר מסאטמר עצמו ניצל על ידי הציונים, לא היסס האדמו"ר ותקף במילים קשות את הציונות: "לדאובונינו אנו מסיימים מסכת עבודה זרה", אמר, "אך העבודה זרה הציונית לא הסתיימה, גם לא עבודה זרה בשיתוף של המפלגות החרדיות".

ואז עבר האדמו"ר לדבר על המאבק בישראל המפלג את הציבור הליטאי: "לפני כחצי שנה יצאנו למחות נגד גיוס בני הישיבות, אך לאחרונה יש בארץ ישראל מחלוקת על כבוד ועל מפלגות. מחלוקת שמגיעה לגבהים. אם הם יריבו עכשיו ולא יתאחדו, לבסוף שני ראשי הפלגים ישבו בכלא באותו תא. שם יהיה להם מספיק זמן לריב ביניהם.

"אילו זכינו, היו מאחדים כוחות בקיץ האחרון ויוצאים מאות אלפים לרחובה של עיר, ומניחים בצד את כל המחלוקות, אז לא היתה הגזירה מרחפת עליהם. אבל עכשיו לא זכינו ואנו ערב הגזירה הנוראה הכוללת מאסר או גזירות כלכליות קשות - לא רק על הנהנים משולחן הממשלה - אלא גם גזירות פרטיות דוגמת הנחת ארנונה. אי אפשר לעשות דבר בגלל מחלוקת קטנות על שטויות".
סאטמר גיוס דגל התורה יום ההצלה גזירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד