ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מנהלי מוסדות 'צאנז' יתאמו עמדות מול הקיצוצים

בשונה מתקופת הקיצוצים בתשס"ג, הפעם הנחה האדמו"ר מצאנז את מנהלי מוסדותיו לאחד כוחות • סקירה נרחבת וגלריה

האדמו"ר מצאנז. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"ר מצאנז. צילום: משה גולדשטיין



אין איחוד – יש אחדות: אמש נערך כנס היסוד ל'פורום המנהלים' של מוסדות התורה דחסידי צאנז בארץ הקודש.

שנת תשס"ג, עולם התורה חווה טלטלה עזה: ממשלת נתניהו דאז מקצצת בצורה דרסטית את תקציבי עולם התורה, מנהלי הישיבות עומדים בפני שוקת שבורה, ישיבות וכוללים רבים שהיו מבוססים על תקציבי ממשלה מוצאים עצמם יוצאים להתרים לראשונה בחוץ לארץ, ומצבו של עולם התורה קשה מאי פעם.

הצעד שעשו אז רוב מנהלי המוסדות של החצרות החסידיות, היה 'איחוד' מוסדות או הקמת 'מרכז' מוסדות. כך עשו בגור, בבעלזא, בוויזניץ ועוד. המקום היחיד בו בחר האדמו"ר דווקא לפצל את ה'מרכז' שהיה קיים עד לקיצוצים, הוא חצר 'צאנז'.

האדמו"ר סבר כי כשעומדים בפני שוקת שבורה, לא מן הנכון לרכז את את כל הבעיות והסיכונים בגוף אחד, כי אם לפצל את ההתמודדות לכל עיר ומוסד בפני עצמו. בצאנז מביטים אחור בסיפוק, ומצביעים על העובדה כי בעזרת השם, למרות כל הקשיים והמהמורות שידעו כל מי שעוסק בתחום, המקום הכמעט יחידי שהמשכורות והתשלומים יצאו בזמן, מדי חודש בחודשו מאז, הוא במוסדות התורה של צאנז.

שנת תשע"ד, 11 שנה אחרי, עולם התורה חוטף שוב סטירת לחי מצלצלת מאותו ראש ממשלה, תקציבי הממשלה מקוצצים דרסטית, אך הפעם קורה דבר חמור בהרבה, הממשלה מבקשת להתערב בניהול ובתכני המוסדות כתנאי להקצבות.

כאן החליטו בצאנז להרים את הכפפה. אין איחוד אמנם. אבל אחדות נדרשת על מנת לנצח בקרב. "אנו נמצאים בקרב חיינו", אומר לנו אחד ממנהלי המוסדות. "הקרב הזה הוא הקרב על עתיד עולם התורה, ואני מדגיש, לא חלילה עתידה של התורה שתשרוד לנצח, אלא על תקציבי עולם התורה, וכידוע אם אין קמח אין תורה".

בהוראתו ובהכוונתו של האדמו"ר מצאנז, נערך אמש (מוצאי שבת) כנס היסוד ל'פורום מנהלים' של מוסדות התורה דחסידי צאנז בארץ הקודש, המונה רשת עניפה של ישיבות, כוללי אברכים ותלמודי תור בכל רחבי הארץ.

המנהלים התכנסו לישיבה ראשונה, במהלכה דנו בדרכי ההתמודדות והפעולה, במהלך הישיבה הועלו רעיונות למכביר כיצד למנף את פעילות הפורום מול גורמי מסחר וממשל, גופים בנקאיים וחברות ענק, רכש וקניינות משותפים, ניהול העמותות וראיית חשבון תקינים ועוד רבות.

את דבר האדמו"ר הביא למעמד בנו הגאון רבי יוסף משה דב הלברשטאם, ראש רשת ישיבות צאנז בארה"ק.

























צאנז פורום מנהלים מוסדות איחוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד