י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כאב הראש האמיתי של הרב מצגר • טור

"נגד הרב מצגר תיפתח חזית נוספת: חוקרי רשויות המס בעקבותיו" • עו"ד קובי כהן במאמר פרשנות מיוחד

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



ימים לא קלים עוברים על הרב מצגר. אומנם, חזקת החפות עומדת לצידו על אף החשדות בביצוע עבירות של שוחד והפרת אמונים. אך בצר לו, צרותיו אינן מסתכמות רק בהתמודדות עם עבירות הליבה וטיהור שמו – חזית נוספת עתידה להיפתח כנגדו ולמצעד החוקרים הצטרפו גם חוקרי רשויות המס.

בשנים האחרונות עובדת המשטרה בצמידות עם רשויות המס ואף מקימה צח"מים משותפים (צוותי חקירה מיוחדים) אשר מטרתם לטפל לא רק בעבירות הליבה בהן חשוד העבריין, אלא גם להביא לתפיסת הונו אשר הושג בעבירה. וכך, אף אם כל מגדל החשדות נגדו יקרוס ויתברר כי אין בסיס משפטי מוצק להגיש כתב אישום עדיין, גם במקרה של הרב, יוותרו התהיות בנוגע לנכסיו שנמצאו בחקירה וישאלו השאלות על מקורותיהם.

בשיטת המיסוי בישראל, במסלול האזרחי להבדיל מהפלילי, נטל ההוכחה למקורות לרכישת נכסיו של אדם מונח על כתפיו, ולא על רשות המיסים כפי שרבים סוברים בטעות. המציאות המשפטית מלמדת כי נישום שיכשל במתן הסברים משכנעים, אשר נתמכים בראיות, למקורות למימון נכסים בבעלותו, יידרש לשלם את מלוא המס עליהם כאילו היו הכנסה בידו.

במהלך השנים נתקלתי בנישומים רבים אשר שלפו מהמגבעת מיני מינים של הסברים שנחזים למשכנעים לגבי מקורות המימון. אולם כל מפקח מס זוטר, שצעד את צעדיו הראשונים כפקיד שומה לא יזדרז לקבל הסברים קלושים שמקור הכספים הוא במתנות, ירושות ותרומות, כל שכן כאשר מדובר על מפקחים וחוקרים מיומנים שצפויים להקשות על הרב ולדרוש ממנו להציג ראיות מאמתות שלא על נקל להשיגם.

שם המשחק הוא דקומנטציה והוכחת הנתיב בו זרם הכסף. אין זה המקום והרגע לספר סיפורי "בובמייסס" כגון קרובי משפחה שנפטרו והעבירו עוד בחייהם כספים שנאגרו בבית,שלא במסגרת הירושה ונמסרו לנישום ביד, בלא שסומן נתיב ההעברה בין החשבונות.

באותה הנשימה, ובלי קשר למקרה הרב, מוטב לקוראים לדעת כי גם הסבר שמקור הכסף בזכייה בקזינו, כפי טוענים, רבים, יאלץ את הנישום לספק הוכחות חותכות. בלי אלו, הדרך להעמדה לדין או במקרה הטוב תשלום כופר, סלולה.

ואם לא די במיחושי הראש שייגרמו לרב בעקבות הצורך להתמודד עם החשדות שתוארו מעלה, בשנים האחרונות שמה רשות המיסים דגש מיוחד על הטיפול בעמותות.

רשויות המס, בוחנות בשבע עיניים כי הטבות המיסוי הניתנות לעמותות לא משמשות בכדי לכבס כספי תרומות בדרך של משיכתם על ידי בעלי תפקיד בעמותה, אם בדרך קופת הוצאות נדיבה לבעלי תפקיד בעמותה ואם בדרך של כיסוי הוצאות שונות לגורמים שונים עליהם לא משולם מס. לפיכך אחד המוקדים בהם צפויות רשויות המס לטפל הינן ההכנסות שקיבל הרב על פי החשד מעמותות אליהם הפנה לכאורה תורמים.

לצערי, איני איש של בשורות בכל הנוגע לכאב הראש הצפוי לרב. הטלטלה העזה אינה נוצרת רק מעצם החקירה והלחץ הנפשי שנלווה לה. במקרים רבים, דווקא חיובי המס כתוצאה מממצאי החקירה, הם שמזעזעים את הנישום שנאלץ לשנות את אורחות חייו ולהתרגל בו בעת גם לחיים תחת עיניה הבוחנות של רשות המיסים.

הכותב הוא מומחה למיסוי פלילי ואזרחי, לשעבר מנהל מחלקת הפירוקים ופשיטות הרגל הארצית ברשות המיסים

חקירה מצגר מצב רשויות המס קובי כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד