כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"משליכים את האדם הכי מסור לגר"ע זצ"ל"

חודש אחרי פיוס ישי-דרעי, שוב מאבקים: עובדי 'בית הרב', ביניהם העוזר האישי צבי חקק, קיבלו מכתב פיטורין • מקורבי דרעי: "לא הייתה דרך להמשיך ולהעסיק אותו, אך נדאג לפרנסתו" • על הטענות כי חקק הורחק בשל היותו מקורב לאלי ישי: "אנו עדיין זוכרים איך ישי הרחיק את מקורבי דרעי, שלא יטיף מוסר" • ומי ימונה למזכיר מועצת חכמי התורה? • המלחמה הבאה

חקק והגר"ע זצ"ל. צילום: יעקב כהן
חקק והגר"ע זצ"ל. צילום: יעקב כהן



חשבתם שמריבות יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ אלי ישי הם 'הדבר הבא' בש"ס? תשכחו מכל מה שידעתם בנושא, מתברר כי מאחורי הקלעים נפתח בימים אלו קרב הרבה יותר עקוב מדי ואמוציונאלי – קרב בו מעורבים מקורבים אמידים מאד לבית הרב, שלא יהססו לעשות הכול כדי לנצח במערכה, גם מהבחינה התקשורתית, אבל לא רק.

תחילה לעובדות.

במהלך הימים האחרונים שוגרו לבתיהם של מזכיר הגר"ע יוסף זצ"ל ונאמן ביתו צבי חקק, עורכי כתביו הרב אליהו שטרית והרב שאלתיאל עמאר, מכתבי פיטורין רשמיים מאת תנועת ש"ס.

בש"ס מגיבים רשמית ואומרים כי במהלך השנים נידון נושא העסקת עובדי בית הרב שוב ושוב על ידי מבקרי המדינה, שקיבלו את טענת ש"ס לפיה מועצת חכמי התורה הנה גוף סטטאטורי, הפועל מתוך בית הרב וכאשר הגר"ע יוסף עצמו כקודקוד בראש, ולכן יש אפשרות חוקית להעסיק את נאמני בית הרב ואת עוזריו של הרב, הן את מי שמסייעים בידו בכתיבת חידושי התורה והן את מי שמסייעים בידו בשאר ענייני ניהול התנועה.

עם פטירתו של הרב העירו היועצים המשפטיים של ש"ס את תשומת ליבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לבעיה החוקית שהתעוררה. הוא ביקש לדחות את ביצוע 'גזר הדין' עד לאחר השבעה, ולאחר מכן עד לאחר ה-30, בסופו של דבר נדחה הביצוע עד לכ-40 יום מאז יום הפטירה. "יותר מכך לא יכול היה אריה לעשות", מסביר דוברו.

יחד עם זה, בהבטחה חגיגית, הוא מבטיח, בשם דרעי, לדאוג לפרנסתו של חקק ולהמשיך את פעילותו כמבקר הרוחני של עיתון "יום ליום", כשהדבר מעוגן מעשית ומלווה במשכורת. משכורת מטעם התנועה, אין אפשרות חוקית לתת, אבל משכורת מ'יום ליום' תסודר גם תסודר.

כך גם באשר לשאר האנשים, ייעשה כל מאמץ לדאוג לפרנסתם. "הם לא יושלכו".

פחות כואבת, אך עדיין כואבת, הייתה לקיחת מחשבו האישי של חקק, המחשב עליו ערך את חידושי התורה של הרב. "זה לא הקטע של דברי התורה, כי אותם הוא גיבה, זה העלבון", מנסים להסביר גורמים שמגדירים את עצמם ככאלו ש"אכפת להם".

בבית הרב עצמו מסרבים לומר מילה וחצי מילה בנושא. הם מספרים על כך שהילדים עוברים תהליך מאד קשה מאז פטירת הרב, הם מתקשים להתמודד עם חסרונו, וכי זה מה שמעסיק אותם בימים אלו. מה גם, שהם קיבלו על עצמם עם פטירת הרב שלא להתערב ולו במילה בכל נושא פוליטי שהוא. אחרי הכול, ש"ס מאוחדת היא מה שהרב רצה והם מאחלים לאריה רק הצלחה בתפקיד.

גל המחאה מבעבע בעיקר מהמעגל השני, זה המכיל בתוכו מקורבים ש"אכפת להם". והם תוססים וזועמים. "סילקו רשמית את כל הזכרון לרב", הם אומרים, וטוענים שמדובר ב"כל סמלי הרב" שהלכו, למעשה. "עם כל הכבוד למבקר, יכלה להימצא הדרך החוקית להשאיר את המחשב ואת הרכב, כזכרון לרב, ולא שמישהו לא מסתדר בלעדיו בבית הרב".

בעיקר, הם חשים עלבון מהעובדה שמזכיר הרב לא הפך אוטומטית למזכיר מועצת חכמי התורה. בעיניהם, מדובר בחיסולו של חקק משום שהוא נחשב למקורב לאלי ישי. חקק עצמו טורח להדגיש לכל פונה כי אינו נאמן לאף אחד מהצדדים, אלא לרב בלבד. אבל מקורביו, מסרבים לקבל זאת. "לפני פטירת הרב, כששכב בבית החולים כמעט דומם, אריה פנה לצבי ואמר לו 'אני רואה כמה אתה מסור ונאמן לרב, אל תדאג, אני תמיד אדאג לך'. אז מה הדאגה? עבודה ביום ליום? נו באמת", הם אומרים.

דרעי עצמו, מטבע הדברים, אינו מתייחס לדיבורים, כך גם אנשי לשכתו. אבל אנשים בסביבתו מבקשים להזכיר "איך חיסל אלי ישי כל זכר לאנשים של אריה עם קבלת תפקיד היו"ר על ידו, אז בבקשה שאיש לא יטיף לנו מוסר".

מועצת חכמי התורה, בימיו של הגר"ע יוסף זצ"לצילום: מועצת חכמי התורה, בימיו של הגר"ע יוסף זצ"ל
מועצת חכמי התורה, בימיו של הגר"ע יוסף זצ"ל


ומה עם תפקיד מזכיר ה'מועצת'?

תפקיד מזכיר מועצת חכמי התורה? ובכן, עדין לא נמצא לתפקיד האדם המתאים, השמועות על כך שאחד מבניו של חכם שלום כהן יזכה בכך מוכחשים בתוקף בסביבת אריה, המריבות – כבר בפתח.

ומה הלאה? ובכן הקולות דהיום די מזכירים את קולות תומכי ישי שקוננו לאחר פטירת הרב על דחיקתו ממרכז הבמה ואל השוליים. במקרה ההוא, בעצת ח"כ אריאל אטיאס, החליט דרעי לשנות פאזה ולהתחיל לקרב אליו את אלי. האם זה מה שיקרה גם במקרה הזה? האם תולדת החשיפה התקשורתית תהיה קירובו של צבי חקק, כמו גם קירובם של אנשי הבית ושמירה קפדנית על כל פיסת זיכרון לרב? ימים יגידו.

האם תצליח ש"ס, למרות הנגינה בשתי קולות המושמעות מתוכה, להישאר אחידה גם לקראת הבחירות הבאות? ספק רב. אלא שעד לבחירות הבאות יש די זמן, זמן רב מאד במושגים של פוליטיקה, כך שקשה להתנבא כבר כיום. ובכל זאת, כפי שהדברים נראים כיום, אל הבחירות הבאות רצות ש"ס א'- אריה דרעי וש"ס ב' – אלי ישי.

הסדר (א' ב'), על אחריות המתבונן בלבד.

אריה דרעי אלי ישי שס צבי חקק פיטורין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד