י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ליצמן מציע: לבטל את אחוז החסימה

דואג לחבריו מ'עץ' או לחסידות גור עצמה? • ח"כ יעקב ליצמן בהצעה מפתיעה: להסיר את מגבלת אחוז החסימה

ליצמן. צילום ארכיון: פלאש90
ליצמן. צילום ארכיון: פלאש90



יעדה של מפלגת 'יהדות התורה', כמו תמיד, הוא לשמור על כוחה המאוחד, המציאות בשטח הוכיחה שבמקומות בהן רצה במאוחד, גם הרויחה – כך קרה שבבחירות האחרונות לכנסת עם הישג בן שבעה מנדטים, כך קרה במערכת הבחירות המקומיות, בחיפה למשל.

מתברר שלא כולם במפלגה חושבים כך. אחד מהם, ח"כ יעקב ליצמן, הגיש לפני מספר ימים הצעת חוק פרטית לפיה ...יבוטל אחוז החסימה. "בחלוקת המנדטים ישתתפו רק רשימות המועמדים שקיבלו קולות כשרים במספר שאינו פוחת מאחוז החסימה הטבעי, לאחר שקלול קולות הסכמי העודפים; לעניין סעיף זה, 'אחוז חסימה טבעי' – סך הקולות הכשרים לחלק במאה ועשרים מושבים", הציע.

המטרה: מתן אפשרות למפלגות קטנות לרוץ בנפרד. מאחר והוא אינו חשוד כמי שדואג לאינטרסים של 'דגל התורה' או טורח לאפשר לה זכות ריצה עצמאית. יש יסוד להניח כי מישהו אחר בחש בקדירה. אולי היה זה רצונו להראות למפלגת 'עץ' שיש מי שדואג לה בכנסת? אם אכן כן, אין לכך כל אישור רשמי מצידו או מצד דובריו.

נזכיר כי ערב הבחירות לכנסת ערך האדמו"ר מגור ביקור מיוחד בבית הגר"ש אויערבך, תוך שהוא משכנעו להורות לאנשיו להצביע ל'יהדות התורה'. גור תדאג לאינטרסים שלכם, הובטח אז.

ערב הבחירות לעירית ירושלים נרשם שיתוף פעולה דומה, אמנם בלתי רשמי, אך מעבר מדוקדק על רשימת הקלפיות ואופן ההצבעה בהם לא הותיר מקום לספק: חסידי גור הצביעו לפחות בחלקם למפלגת 'עץ', וכן נרשם שיתוף פעולה בתחומים שונים ונוספים.

האם זה מה שעומד מאחורי הצעת החוק המפתיעה, עליה חתומים, מלבד ליצמן, רק דב חנין, אברהים צרצור, מרב מיכאלי ובנימין בן אליעזר?

לא, מה פתאום. קבלו את ההסבר המלומד והרשמי להצעת החוק המפתיעה:

"מחקרים אמפיריים במדע המדינה קושרים באופן חד משמעי בין ריבוי מפלגות בפרלמנט, לדמוקרטיה וממשלה יציבות יותר. כך, כאשר יש יותר מפלגות, חופש התמרון של מי שמרכיב את הממשלה גדל. העלאת אחוז החסימה, לעומת זאת, פוגעת הן בייצוגיות והן ביציבות השלטונית.
הטענה השגורה שהעלאת אחוז החסימה מצמצמת את מספר המפלגות, ושצמצום במספר המפלגות מגדיל את היציבות, של הממשלה ושל המערכת הדמוקרטית – שגויה, כל עוד העלאת אחוז החסימה לא מייצרת מפלגה עם רוב אבסולוטי.

"בישראל עלה אחוז החסימה פעמיים – בשנת 1992 מ-1% ל-1.5%, ובשנת 2004 עלה אחוז החסימה פעם נוספת מ-1.5% ל-2%. יצוין שהעלאת אחוז החסימה לא הפחיתה את מספר המפלגות שהתמודדו בבחירות. העלאת אחוז החסימה עלולה לייצר עיוות ברצון הבוחר. בבחירות בשנת 1992, הבחירות הראשונות אחרי העלאת אחוז החסימה ל-1.5%, גוש השמאל זכה ב-61 מנדטים, בעוד דה-פקטו גוש הימין זכה במספר קולות גדול יותר.

"הצעת החוק מבקשת לבטל את אחוז החסימה על מנת להגדיל את מספר הבוחרים, לשרת באופן נאמן את רצון הבוחר, להגדיל את הייצוגיות בכנסת ולחזק את יציבות הדמוקרטיה והממשלה. ביטול אחוז החסימה הקבוע בחוק מתיר אחוז חסימה טבעי, שהוא סך הקולות הכשרים חלקי מספר המושבים בכנסת, כלומר, חלקי 120 מושבים".

להלן תגובת דוברו של ח"כ ליצמן: "מכחיש מכל וכל כל קשר וזיק לפוליטיקה החרדית ולמפלגת עץ ולסיפור עם דגל".
כנסת ליצמן עץ אחוז חסימה הצעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד