י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קנית דירה? לא תהיה עוד בן ערובה של הבנק

רוכש שקנה דירה בפרוייקט ושילם עבורה - לא יהיה עוד קורבן לסכסוך בין הקבלן לבנק המלווה

קנית דירה? לא תהיה עוד בן ערובה של הבנק



מליאת הכנסת אישרה בקריאות השנייה והשלישית את הצעת התיקון לחוק המכר שהגיש ח"כ יריב לוין, ההצעה נדונה בוועדת הכספים, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי.

הצעת החוק שאושרה סופית, נועדה להגן על רוכשי דירות במקרים שבהם מתגלעות מחלוקות בין יזם או קבלן לבין בנק מלווה, וכתוצאה מכך הבנק המלווה נמנע מהסרת השעבוד לטובתו על זכויותיהם של רוכשי הדירות. לכן, הצעת החוק מעגנת את הנוהג לפיו יומצא לרוכשים מסמך המחריג מן השעבוד האמור דירות בפרויקט בנייה שבנייתן הושלמה, שההחזקה בהן נמסרה לרוכש ושמלוא תמורתן שולמה על ידיו.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סלומינסקי בירך על הצעת החוק ומיהר להביאה לאישור הוועדה: "חוק חשוב, בייחוד כיום כשמחירי הדירות כל-כך גבוהים ורכישת דירה כרוכה בעלויות יקרות וטרחה רבה, חשוב להגן על הרוכשים מפני עיכובים וכאבי ראש מיותרים, בוודאי כשאלו אינם נוגעים אליהם".

יוזם הצעת החוק, ח"כ לוין, הסביר בדיון הוועדה את מטרת החוק: "להגן על רוכשי דירות, כך שלא יהפכו לבני ערובה במחלוקות וויכוחים בין הגורמים המעמידים אשראי לפרוייקטי בנייה לבין היזמים/הקבלנים". לוין הוסיף, כי "פעמים רבות בעקבות המחלוקות עם הקבלן, הבנק המלווה, נמנע מהסרת השעבוד על הנכס והדבר מונע מהרוכשים לרשום אותו על שמם בטאבו. זאת למרות ששילמו ועמדו בכל מה שהם מחויבים עפ"י הסכם הרכישה. במצב כזה, מניעת רישום הכנס על שם הרוכשים עומדת בניגוד להסכם הרכישה והדבר מונע מהם ליהנות מכל הזכויות בדירה כשהיא נקייה משעבוד".

לוין הוסיף, כי הצעת החוק באה "להסדיר 'מכתבי החרגה' הקובעים כי כאשר רוכש נכס, מילא את כל חובותיו בגין הנכס, לרבות תשלום מלוא התשלומים עבורו, הנכס יוחרג מהשעבוד שלקח הקבלן לצורך בניית הפרויקט. על-מנת שהוויכוח המתנהלים בין הקבלן לבנק לא יעכב את מסירת הנכס. מבחינה פרקטית פירוש הדבר; החרגת הדירה הספציפית מכלל הפרויקט". עוד ציין לוין, "הצעת החוק קובעת שמכתב ההחרגה יהיה מעוגן בחוק וללא עלות. לצורך כך יש גם ניסוח שנקבע בגוף הצעת החוק. ברוב המקרים כשהרוכשים אינם דורשים מכתב החרגה מראש, גובים מהם עמלות בשיעור משמעותי עבורו. לעיתים הרוכש נותר חשוף ללא מכתב ההחרגה ועל-כן יש לעגן את העניין בחוק".

הוועדה דחתה את בקשתו של היועץ משפטי של התאחדות בוני הארץ, עו"ד אהוב נדב, לפיה "המחוקק לא צריך להתערב כשמדובר בנכס עסקי ולא של אדם פרטי הרוכש דירה. גם חוק הגנת הצרכן לא קיים כשמדובר בגוף עסקי". ח"כ לוין: "גם מי שרוכש נכס עסקי אין סיבה שלא יהיה מוגן. זו דרך המלך, מי ששילם ועשה הכל כנדרש, לא צריך להיות חלק בוויכוחים שיהיו אחר-כך. הנכס שלו צריך לצאת מזה. הערבות הבנקאית מבטיחה לא רק שהנכס ייבנה ויימסר אלא גם על שמירת זכויות".

64 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה ולא היו מתנגדים ונמנעים. 60 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית ולא היו מתנגדים או נמנעים.
דירה בנק כסף כנסת חוזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד