ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

מחקר: קיימת אפשרות לבטיחות מלאה בכבישים

מחקרים רבים ברחבי העולם מצביעים על חמישה עקרונות שיכולים להוביל לבטיחות מלאה בדרכים העקרונות מתבססים על האדם, מאפייניו ותפקודו על הכביש וכמובן, על תנאי הדרך

מחקר: קיימת אפשרות לבטיחות מלאה בכבישים
משטרת ש"י


מחקר חדש של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV קובע כי אכן קיימת אפשרות לבטיחות בת קיימא, כלומר לבטיחות מלאה בכבישים בפרט ובדרכים בכלל. החזון של מכון המחקר מתבסס על חמישה עקרונות אשר לטענתו, אם יתקיימו יובילו לשינוי מהפכני בדרכים. בהתקיים חמשת העקרונות, מספר תאונות הדרכים הקטלניות יצטמצם משמעותית עד בכלל, יחד איתו יופחת באופן דרסטי גם מספר ההרוגים.

העיקרון הראשון עליו מדבר מכון המחקר ההולנדי הוא פונקציונאליות הכביש. לפי עקרון זה, על כל כביש לענות על צורך אחד בלבד בחלוקה לשלושה סוגי כבישים: הסוג הראשון, הוא כבישים ראשיים לתנועה מהירה. סוג הכבישים השני הוא כבישי גישה בהם יש מעורבות של הולכי רגל ואילו הרכב הוא בעצם אורח בהם ועל כן יש לבנות תשתיות מיוחדת לכך. הסוג השלישי הוא הכביש המקשר, שתפקידו לקשר בין כבישים משני הסוגים הראשונים.

העיקרון השני אותו קבע מכון המחקר הוא ההומוגניות, על פיו צריכה להיות התאמה בין מסת הרכב לבין המהירות בה הוא נוסע. המצב הרצוי על-פי עיקרון זה הוא שהתשתית עצמה תכתיב את מהירות הרכב הנוסע בה ולא הנהג עצמו, במטרה שגם הנוהג בכלי רכב קטן יחסית, יוכל לצאת מתאונת דרכים ללא פציעות משמעותיות.

העיקרון השלישי נקרא סלחנות פיזית. העקרון דוגל בכך שלא ניתן להימנע מטעויות האדם על הכביש, אך סביבה שהיא סלחנית תביא לטעויות ברמה מוגבלת בלבד. הסלחנות הפיזית יכולה להתבטא בין היתר באמצעות: שוליים בטוחים, מגיני מכשולים ידידותיים למשתמש וכדומה.

כמובן, שעל הנהג להיות מודע גם למצבו האישי שלו ואם הוא יכול לאפשר לעצמו לצאת לנהיגה. זהו למעשה העיקרון הרביעי - עיקרון המודעות המצבית הקובע כי על האדם להעריך את יכולתו כראוי. מלבד ליכולותיו של הנהג, הנהיגה תתבצע בהתאם למצב הפיזי והפסיכולוגי של הנהג (לחץ, עייפות, אלכוהול).

יכולת חיזוי הוא העיקרון החמישי. ניתן להגיד בוודאות שנהגים יבצעו פחות תאונות כאשר הם מתמודדים עם דרכים שמוכרות להם, מכשולי דרך כאלה ואחרים אשר הם מצפים להם מראש ומוכנים אליהם. מערך כבישים הניתן לחיזוי הוא בעל חשיבות מכרעת בקידום הבטיחות בדרכים המושלמת.

חזון הבטיחות בת קיימא מבוסס על חמשת עקרונות אלה, החזון יתממש אם כלל העקרונות יתקיימו. בהולנד, המדינה סיימה לממש את שלושת העקרונות הראשונים. בישראל המצב מורכב ושונה הרבה יותר. על המדינה להשקיע בפיתוח העקרונות והפיכת התשתיות לנוחות יותר ומסכונות פחות ועל הנהג הישראלי להיות סובלני, מודע לעצמו ולמצבו ולזכור כי ישראל אינה הולנד וטעות קטנה שלו יכולה לקטוע חיים של מישהו אחר.

עמותת אור ירוק: "על המדינה להגדיל את המשאבים לשיפור התשתית בכבישים, כדי ליצור תשתית דרך סלחנית ובטוחה יותר. התשתיות בישראל צריכות למנוע הרוגים בתאונות דרכים גם במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהגים בכבישים. כמו כן יש להעלות את מודעות הנהגים לחשיבות של הסבלנות בכבישים, שאף יכולה להציל חיי אדם".
אור ירוק תאונות דרכים מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד