י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הסתה ויצירת אלימות או קמפיין תמים וחיובי?

חברת פרסום יצאה בקמפיין פיקטיבי שכלל דמות אשה, שמתחתיה הוסתר טקסט על אלימות נגד נשים • פעילי 'דוסים' מאשימים: "הסתה"

המודעה. צילום: יח''צ טוויסטד
המודעה. צילום: יח''צ טוויסטד



האם חברת פרסום יצרה קמפיין 'מתגרה' ואף 'הפלילה' כביכול את הציבור החרדי בהשחתה?

לרגל יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, השיק משרד הפרסום טוויסטד מסע פרסומי, במסגרתו ניתלו באזורים חרדיים שלטים בהם הופיעה דוגמנית ולצידה כיתוב שאמור לייצג כביכול מותג אופנה. אך תחת תמונתהל הדוגמנית הוסתר כיתוב על יום המאבק.

במפתיע, או שלא, כ-24 שעות לאחר מכן נקרעה תמונתה של האשה, ותחתיה צצה הכתובת.

הצילום עורר הדים ברשת החברתית, והתסיס שוב את נושא 'הדרת הנשים' במגזר החרדי. מתנדבי פרויקט 'דוסים' הרימו את הכפפה, והעלו סדרת שאלות קשות, המציבה בספק את אותנטיות הקמפיין. בין השאר טענו ב'דוסים' כי הקריעה של המודעה מדויקת מידי, לא הוגשה תלונה במשטרה בנושא ועוד.

"מדובר בקמפיין אירוני שמפספס את מטרתו. השימוש בהסתה כלפי ציבור חרדי לא רק שאינו משרת את המטרה למניעת אלימות בחברה - אלא יוצר אותו. אם המוצר המשווק הוא סובלנות, קמפיין אלים לא יכול למכור אותו. אנו קוראים לנציגי העמותה הפועלים נגד אלימות כלפי כל אדם, באשר הוא, להקפיד להבא לבחור משרד פרסום שיידע להבין את מטרת העמותה וישכיל למנף את המסר בדרך הראויה, במקום לרמוס אותו במו ידיו בחוצפה ובגסות שאינה במקומה", מסרו ב'דוסים'.

ב'דוסים' מתכוונים גם לשלוח מכתב ללקוחות טוויסטד, ובו לציין כי משרד הפרסום יצא בקמפיין הפוגע בציבור החרדי, ולקוחות המעוניינים לכבד את ציבור הלקוחות הזה - מתבקשים לעזוב את משרד הפרסום המדובר.

מודעה נוספת קרועהצילום: מודעה נוספת קרועה
מודעה נוספת קרועה


"הרעיון נולד מהשטח, בלי כוונה לתקוף"

אלון מוליאן, מנכ"ל משרד הפרסום טוויסטד השיב לטענות.

• רבים טענו כי קריעת השלט מדויקת מידי ונראה שמדובר גם בסוג של עבודה פרסומית, שנועדה להשחיר את פניו של הציבור החרדי. האם אכן הקריעה בוצעה על ידיכם? והאם אתם מודעים לתדמית שהיא יוצרת לציבור שלם חף מפשע?

"אנחנו העלינו את השלטים במיקום שבו כבר הושחתו בעבר מספר שלטים, מתוך ידיעה שגם השלט הזה יושחת, ועל כך מבוסס המהלך כולו. למעשה הרעיון נולד מהשטח – לאחר שמספר שבועות קודם הושחת שלט של חברת אופנה באותו מיקום בדיוק. מצ"ב תמונה של שלטים לדוגמא. המציאות והשטח מדברים בעד עצמם והחיתוך דווקא נראה מאד מדוייק".

• הקמפיין התבסס על כך ש'כביכול' החרדים לא וכלו לעמוד בפיתוי ובוודאי יקרעו את השלט. לצורך כך הכיל השלט המקורי תמונה שאמורה להוות סדין אדום בעיניו של ציבור המחנך לצניעות. האם אתם חושבים שזהו צעד הגון לעשותו?

"המטרה של הקמפיין היא להעלות את המודעות לנושא אלימות כלפי נשים באופן כללי. לא הייתה כאן כוונה לתקוף או להאשים את המגזר החרדי. הרעיון הקריאייטיבי היה מבוסס על העובדה ששלטים שבהם מופיעות נשים מושחתים ומצאנו בכך הזדמנות "מדיה" להעביר מסר חשוב. תסכים איתנו שבשלט שעלה (כמו גם בשלטים אחרים שעלו בעבר) אין שום דבר פרובוקטיבי או חשוף במיוחד".

• דווקא במגזר החרדי האלימות כלפי נשים נמוכה בלי פרופורציות ביחס לכל מגזר אחר, האם אין זה אירוני לקיים קמפיין כזה דווקא לציבור הזה?

"כאמור, אנחנו לא מאשימים את המגזר החרדי באלימות כלפי נשים. יחד עם זאת, אי אפשר להתווכח עם העובדה שקיימת פעילות של השחתת שלטים, בין אם בריסוס או בחיתוך של שלטי חוצות. פעולה זו לכשעצמה היא אקט של אלימות, פגיעה ברכוש וכפייה. אנחנו לא מכירים נתונים המוכיחים את הטענה שכתבת והעובדות לא בהכרח מוכיחות את חוסר קיומה של אלימות כלפי נשים במגזר. במגזר החרדי מתקיימת אלימות כלפי נשים בדיוק כפי שהיא מתקיימת במגזרים אחרים".
טוויסטד קמפיין מודעות קריעה נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד