כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

האחראי על החרדים בצה"ל: "לומד? שיישאר בישיבה"

ראש המדור לשילוב חרדים בצה"ל, רס"ן אמיר וקנין בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים': "הוכחנו שניתן להצליח ללא סנקציות"

צילום: בועז לב ארי
צילום: בועז לב ארי



"אני נגד כפייה, ועד היום ראינו שללא כל כפייה וללא כל חוק הצלחנו לגייס בהסכמה והדברות צעירים חרדים למסגרות צה"ליות המותאמות לציבור החרדי", כך אומר רס"ן אמיר וקנין, בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים'.

וקנין הינו ראש המדור לשילוב חרדים בצה"ל, ופועל כיום להשלמת הקמת "הממ"ח", מרכז מיון המיועד לציבור החרדי.

במרכז יעברו החיילים החרדים את המיונים טרם גיוסם לצה"ל: "המרכז נמצא בתל-השומר והינו עומד בפני עצמו, ללא כל קשר לבקו"ם".

"הוא ינוהל כולו באווירה המתאימה לציבור החרדי, ללא נוכחות של חיילות וכדומה, ומתוך הקפדה על אוירה חרדית", אומר וקנין. "במקום ירוכז השירות המלא לצעירים החרדים המיועדים להתגייס כולל תוכניות שח"ר והנח"ל החרדי. את השירות יעניקו חיילים חרדים. הם יסבירו וילוו את החייל החרדי ויעניקו לו מניסיונם".

וקנין, שמזה שנים מופקד על תוכניות המיועדות לציבור החרדי בצה"ל, ואשר ליווה את הנח"ל החרדי שנים ארוכות, אומר: "אני רואה כל שנה גידול בגיוס, והכל בהסכמה והידברות. הרבנים וראשי הישיבות עצמם אומרים לנו שלא כולם מתאימים ללמוד, ויש לא מעטים שהשירות הצבאי רק מיטיב עימם מכל היבט שהוא - גם מההיבט הרוחני. תמיד הקפדנו שמי שלומד בישיבה יישאר ללמוד בישיבה. גם עתה, לדעתי האישית מי שלומד בישיבה, ולומד היטב, שיישאר ללמוד".

וקנין גם רומז לנושא הסנקציות המצוי כיום במחלוקת פוליטית: "אני לא מעוניין להתערב בנושא פוליטי ואין זה ראוי שאעשה זאת. אך אפשר רק לומר שמהניסיון שלנו - שנו ראינו שניתן בלי שום כפייה וסנקציות ומתוך הידברות להביא את מי שמתאים לכך, להתגייס".

"גדלנו פי שבע"

אך האם אכן כל המתגייסים בנח"ל החרדי חרדים? וקנין מבהיר חד משמעית: "אנו מגייסים רק מי שלמד בעבר בישיבה חרדית ואינו מעוניין ואינו יכול להמשיך במסגרת כזו. בעבר היה אחוז מסויים של דתיים לאומיים, היום האחוז הזה ירד מאוד".

"בתוך חמש שנים גדלנו פי שבע בהיקף גיוס החרדים לצה"ל", הוא אומר, "יש לא מעט חרדים שראויים ומתאימים להתגייס, רובם גם שמחים בצבא, הצבא רוצה אותם ועושה הכל כדי שמי שנכנס חרדי יצא יותר חרדי, יותר מחוזק ולא פחות".

"אנחנו גם השנה גדלים, גם למסלולים לא פשוטים כדוגמת הנח"ל החרדי שזה מסלול קרבי".

וקנין גם טוען כי למרות האווירה שנוצרה בציבור החרדי בשנה האחרונה ולמרות קמפיין החרד"קים, אין ירידה בהיקפי הגיוס למסגרות החרדיות: "להיפך יש עלייה. הקמפיין הזה לא ראוי, ואיני מבין איך מנהיגי הציבור החרדי לא נזעקו נגד הקמפיין המסית הזה, אך בסופו של דבר לא הייתה לו השפעה".

האם החוק אשר עומד בפני אישור בכנסת לא יפגע בגיוס? רס"ן וקנין אינו מעוניין להתייחס לחוק אך מבהיר: "עקרונית מי שלומד בישיבה אני לא צריך שהוא יבוא לצבא. גם אחרי החוק לפי מה שאני רואה ביעדים הקרובים של השנים הקרובות לא צריך להוציא ולו בן ישיבה אחד מאחורי הסטנדר. כדי לעמוד ביעדים שהוגדרו, מספיק שמי שלא לומד בישיבה יבוא, מספיק שמה שהיה עד עכשיו ימשיך".
צה''ל גיוס סנקציה חוק ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד