כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

לא מתחשבים בקשישים: בצמתים רבים האור הירוק להולכי רגל קצר מדי

בתצפית שערכו מתנדבי עמותת "אור ירוק" לרגל חודש הקשיש הבין לאומי, נצפו עשרות צמתים ומעברי חציה, שהאור הירוק להולכי הרגל קצר מדי וקשישים רבים לא מצליחים לסיים את חציית הכביש

לא מתחשבים בקשישים: בצמתים רבים האור הירוק להולכי רגל קצר מדי


לרגל חודש הקשיש יצאו מתנדבי עמותת "אור ירוק", לבדוק האם המדינה מתחשבת באזרחיה הקשישים ומתאימה את משך האור הירוק במעברי חציה מרומזרים להולכי הרגל. הבדיקה נערכה ב-15 ישובים ובמסגרתם נבדקו 20 מעברי חציה, אשר כללו כ-430 הלכי רגל.

מהבדיקה עולה כי במקרים רבים זמן חציית הכביש של הולך רגל קשיש אל מול הולך רגל צעיר הוא כפול, ובנוסף, במעברי חציה רבים האור הירוק קצר מדי והולכי רגל קשישים לא מספיקים לחצות. במקרים רבים הולכי הרגל הקשישים נמצאו עדיין במעבר החצייה כשלכלי הרכב כבר הופיע האור הירוק.

המדידות התבצעו כאשר הקשישים עמדו בכניסה אל מעבר החצייה והזמן נמדד כאשר האור האדום התחלף לירוק. במקרים רבים, בהם קשישים נכנסים אל מעבר החצייה כאשר האור ירוק כבר דולק, הסיכוי שלהם להשלים את המעבר כל עוד האור הירוק מופיע, הוא קלוש.

• צומת רמת ישי – משך האור הירוק 12 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של 10 שניות להולך רגל צעיר אל מול 14 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• צומת קרית טבעון – משך האור הירוק 12 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של תשע שניות להולך רגל צעיר אל מול 15 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• רחוב ויצמן פינת שדרות ירושלים בכפר סבא- משך האור הירוק 11 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של שש שניות להולך רגל צעיר אל מול 16 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• צומת הרחובות עצמאות פינת הציונות, בקרית אתא - משך האור הירוק 35 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של 17 שניות להולך רגל צעיר אל מול 55 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• רחוב בן גוריון, באשקלון - משך האור הירוק תשע שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של שבע שניות להולך רגל צעיר אל מול 12 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• מרכז חורב בחיפה - משך האור הירוק 17 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של 10 שניות להולך רגל צעיר אל מול 23 שניות של קשיש שחצה את הכביש.
• שדרות רוטשילד בחיפה - משך האור הירוק 25 שניות. במהלך הבדיקה נמדדו זמני חציה של 20 שניות להולך רגל צעיר אל מול 34 שניות של קשיש שחצה את הכביש.


דוח עמותת אור ירוק לרגל יום הקשיש הבין לאומי: ישראל – בין המדינות המסוכנות ביותר לקשישים עליה של 10% במספר הקשישים שנפגעו בתאונות דרכים השנה אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל נאמדת בכ-10%, אך שיעור היפגעותם בתאונות דרכים, כמעט כפול מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב: "מדינת ישראל לא מתחשבת בקשישים שחיים בה לא מתאימה את התשתית כדי להגן עליהם

למרות שמספרם של הקשישים באוכלוסיה נאמד בכ-10%, שיעור ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים הוא כמעט כפול (19%) – נתון שמציב את ישראל בין חמש המדינות המסוכנות לקשישים (מתוך 24 מדינות החברות בארגון IRTADׂ – ארגון המנהל את מסד הנתונים הבין לאומי לבטיחות בדרכים) בקרב המדינות המתקדמות.

1,510 קשישים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בתשעת בשמונת הראשונים של שנת 2013, עליה מדאיגה של כ-10% במספר הקשישים שנפגעו בתאונות דרכים, ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2012, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה מהנתונים, כי באותם חודשים נהרגו 34 קשישים בתאונות דרכים ו-208 נפצעו קשה.

מדו"ח שערכה עמותת "אור ירוק" לסיכום העשור האחרון (2003-2012) עולה כי כ-20 אלף קשישים נפגעו בתאונות דרכים ו-744 קשישים נהרגו (ממוצע של 74 קשישים הרוגים בכל שנה).
עוד עולה מהדו"ח, כי 61% מכלל הקשישים ההרוגים הם הולכי רגל, כאשר שליש מההרוגים נהרגו כשחצו את הכביש במעבר חציה. 16% מהקשישים נהרגו כשנהגו ברכב ו-16% נוספים נהרגו כשנסעו ברכב.

להולך רגל קשיש לוקח זמן כפול כדי לחצות כביש וזאת בשל מגבלות הגוף והגיל. בגיל השלישי, הראיה נפגמת, התגובה איטית יותר, מהירות ההליכה נמוכה בהשוואה להולך רגל צעיר והיכולת להתאושש מפגיעה, ארוכה וקשה יותר מאשר אדם צעיר.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר בזלזול של המדינה בחיי הקשישים. בסביבת ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מעונות יום לקשיש או בתי חולים, יש להאריך את משך הרמזור הירוק להולכי הרגל, להתקין פסי האטה, להנמיך מדרכות ולהציב שלטים המתריעים כי ישנם קשישים בדרך".
אור ירוק הולכי רגל קשישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד