י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הכנסת דורשת: יו"ר לוועדת חוץ ובטחון

העבודה ומרץ הגישו אי אמון בשל חסרונו של יו"ר ל'ועדת חוץ ובטחון' • ואיך זה קשור ללקחי מלחמת יום כיפור?

צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי

מאז שב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתפקידו כשר החוץ, נותרה וועדת החוץ והבטחון של הכנסת ללא יו"ר.

הבוקר (ב) הציגו ח"כ איתן כבל (העבודה) וח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) את הצעות האי אמון של סיעותיהם בנושא: "אי מינוי יושב-ראש לוועדת החוץ והביטחון".

ח"כ כבל טען כי מדובר ב"ליקוי שחייב לבוא על פתרונו". לדבריו, "זו מילה מכובסת, זה חייב להיעשות מיד. חס וחלילה אם נדרשת פעולה כזו או אחרת שתדרוש כינוס ועדה, אנחנו מוצאים את עצמנו ללא ועדה. צריך לחשוב ברצינות על תיקון שיו"ר הכנסת ייכנס בנסיבות כאלה לנעלי יו"ר הוועדה. כמי שבאמת לא אוהב את התערבות הכנסת במקום הממשלה, אני נזהר שלא להתערב במי יהיה היו"ר כי זו חרב שעלולה להתהפך לכיווננו, אך יחד עם זאת אי אפשר לתת לסאגה הזו להמשיך. מציע להציב אולטימטום תוך שבוע או כמה שיו"ר הכנסת יחליט, שאם לא יבוא פתרון – הכנסת תתערב".

ח"כ הורוביץ שאל מי משיב להצעה, ולאחר שיו"ר הכנסת אמר שהממשלה בחרה לא להשיב, אמר כי "שום נר ריחני לא יוכל לפוגג את הריח הרע שמפיצה הממשלה בהתנהלותה. אי מינוי יו"ר לוועדה, מבטא את ההתנהלות הקלוקלת של הממשלה בחזיתות השונות. הוא ציין כי כעת הקהילה הבין-לאומית מובילה מהלך דרמטי רחב היקף מול אירן. ההסכם מול סוריה עליו נשמעו קולות נהי קורם עור וגידים, כך שהוא כנראה טוב. ההסכם מול אירן, אינו הקבוע וצריך לראות גם את הנקודות החיוביות ולא להפכו לסלע מחלוקת ולהתנגשות מטורפת, שהיא כשלעצמה הרת אסון, מטופשת, אווילית ואולי אף חסרת תקדים".

"יש בו נקודות בעייתיות אבל כך גם במצב הנוכחי. אירן התקדמה למדינת סף למרות הסנקציות. מה האלטרנטיבה? או אירן גרעינית או פעולה צבאית. לבדנו? ללא גיבוי בין-לאומי ותוך התנגשות עם ארה"ב? כך מבטיחים את האינטרס הישראלי הקיומי?"

הורוביץ הוסיף, "גם בעניין קיומי אחר שהוא ההסדר עם הפלסטינים, ישראל מתנהגת כפיל בחנות חרסינה. כך נהגה במשבר עם האיחוד האירופי על קרנות הפיתוח. או שנתניהו לא שולט בממשלתו או ששר השיכון עושה זאת בגיבוי של נתניהו. האם אנחנו מחכים גם כאן לתכתיב בין-לאומי שיטיל עלינו סנקציות? יכפו עלינו הסדר בתנאים פחות טובים".

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד-ביתנו), השמיע עמדה נוספת: "נוצר רושם שהממשלה לא רוצה שתהיה ועדת חוץ וביטחון מסודרת, שלא תצטרך לתת תשובות לשאלות. בסימפוזיון על מלחמת יום הכיפורים בבית הזה, נשאלה הכנסת שאלה על ידי האקדמיה - איפה הייתה הוועדה כשהיה צריך לשמוע את קולה? אולי הייתה מונעת חלק מהמחדלים של המלחמה?" הוא פנה ליו"ר הכנסת אדלשטיין, "אני יודע שהייעוץ המשפטי קובע שאין בסמכותך לחייב את הממשלה לעשות את המוטל עליה. לא יכול להיות מצב שכנסת ישראל תתנהל כשאין ועדה המחויבת בעניינים יומיומיים לא רק לפקח אלא גם לאשר לצה"ל את תקציב הביטחון. זה מחייב אותנו לבוא לממשלה לדרוש שתמצא פתרון להתנהלות הוועדה".

ח"כ מאיר שטרית (התנועה) תמך בעמדת ריבלין. "32 שנה שאני בכנסת ואיני זוכר מצב כזה שלא היה יו"ר לוועדה. גם בכנסת הקודמת דאגו שהיו"ר יוחלף באותו היום שסיים תפקידו. המצב חמור והוויכוח בין יש עתיד לליכוד, הוא דבר פתיר שיש להכריע בו". הוא קרא לראש הממשלה 'להכריע' והציע ליו"ר הכנסת לכנס את הוועדה ולבחור יו"ר זמני לוועדה".

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, עדכן "בנושא החשוב", כי הוא "הועלה בוועדת ההסכמות ועם כל ההבנה לתיאורו של ריבלין, מדובר בנושא פוליטי של קואליציה, אני נוהג בהגינות כלפי הממשלה וראש הממשלה. הודעתי לו לפני נסיעתו, שהכנסת לא תוכל להמשיך במצב הנוכחי ושאני פונה לגורמים הרלוונטיים בתהליך התייעצות כדי למצוא פתרון, רצוי קבוע, לנושא. אי אפשר למנות על פי החוק לפחות משלושה חודשים, ולא רצוי לעשות משחק של אחד קופץ והשני בא. נמצא פתרון, לרבות שינוי החוק, כפי שח"כ כבל אמר, לאפשר אולי את התערבות יו"ר הכנסת, אולי בהתייעצות נשיאות הכנסת. הכנסת לא תוכל להמשיך לחיות לאורך זמן במצב הזה, הן לעבודה שוטפת והן מחשש למצבי חירום בהם נמצא עצמנו לא מוכנים".
וועדת חוץ ובטחון משבר יו''ר תפקיד אופוזיציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד