כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

למה התקציב מתכנית הגריטה מספיק רק ל-1,500כלי רכב?

הערכת החיסכון למשק בעלויות הנזק כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מסתכם בכ- 30 מיליון שקלים מדי שנה. מנכ"ל אור ירוק: "השקעה בתכנית הגריטה כדאית מכל הבחינות. בנוסף להצלת חיי אדם, המשק הישראלי יחסוך מיליוני שקלים מידי שנה"

למה התקציב מתכנית הגריטה מספיק רק ל-1,500כלי רכב?


תכנית הגריטה לכלי רכב ישנים חזרה לפני שבועות ספורים לפועל. בעלי כלי רכב ישן משנת ייצור 1993 או קודם לכן העומדים בתנאי הגריטה יכולים למסור את רכבם לגריטה תמורת 3,000 שקלים. למרות הצלחת התכנית בשנים האחרונות, על פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה מוקצבים לתכנית חמישה מיליון שקלים בלבד, שיספיקו להוריד מהכביש 1,500 כלי רכב ישנים, מזהמים ולא בטיחותיים וישאירו אלפי כלי רכב שמסכנים בכל יום את כולנו.

משנת 2010 ועד היום, נגרטו כ-27 אלף כלי רכב ישנים. הגריטה תרמה להפחתה של יותר מ- 3% מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה של מזהמי האוויר. הערכת החיסכון למשק בעלויות הנזק כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מסתכם בכ- 30 מיליון שקלים מדי שנה. בסך הכול נגרטו ומוחזרו כ- 22,000 טון ברזל עד כה.

ככל שעולה גיל הרכב כך גדל הנזק הסביבתי הנוצר עקב השימוש בו. כלי רכב ישן פולט פי 10 יותר זיהום מאשר כלי רכב חדש. בדוח שהכינה חברת "פארטו הנדסה" עבור המשרד להגנת הסביבה, נכתב כי התועלת נטו למשק, מהפעלת התכנית לכלי רכב פרטי צפויה להגיע עד לכ-68 מיליון שקלים בשנה (תלוי בצפי הגריטה).


שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "השקעה בתכנית הגריטה היא השקעה כלכלית כדאית מכל הבחינות. בנוסף להצלת חיי אדם, המשק הישראלי יחסוך מיליוני שקלים מידי שנה והכבישים יהיו בטוחים וירוקים יותר. כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. לכן, על המדינה למצוא את התקציב בכדי להמשיך את תכנית הגריטה, שמעלה את רמת הבטיחות בדרכים ויכולה להציל חיי אדם.

בישראל ישנם ארבעה אתרי גריטה אזוריים–פתח תקווה, חיפה, אשדוד וירושלים. על פי פירוט אתרי הגריטה עולה כי בחודש דצמבר 2012 נגרטו מעל אלפיים כלי רכב ישנים, כאשר 40% מהם נגרטו בפתח תקוה, 28% בחיפה, 21% באשדוד ו-10% בירושלים.

יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב בישראל, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. הורדתם מהכביש של כלי רכב ישנים, עשויה לצמצם את מספר הנפגעים מתאונות דרכים ולשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה."

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב. לאחרונה ציין השר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ בתשובה לשאילתא של חבר הכנסת בוזי' הרצוג כי להערכתו צריך 30-35 מיליון שקלים לתכנית הגריטה.

הרכבים הישנים מהווים סכנה בטיחותית. מדובר ברכבים חסרי מערכות בטיחותיות לרכב כמו כריות אויר, מערכת בקרת בלימה ומערכת בקרת יציבות, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.
אור ירוק רכבים ישנים כריטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד