כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

התנכלות לישיבה: "לנגח כל דבר שבקדושה"

לאחר שנציג 'בני תורה' בבני ברק ניסה למנוע אישור בנייה לישיבה בנשיאות הגראי"ל, תוקף 'יתד נאמן': "שיוציאו הודעה רשמית שבכוונתם להרוס מוסדות תורה" • נציג 'בני תורה' טען: "אישור התוכניות לבניית הישיבה איננו בסמכות הועדה לתכנון ובניה" • רובינשטיין: "מזועזעים מההתרסה. הסיבה האמתית התנגדותם למקום תורה"

הגראי"ל שטיינמן והגר"ש אויערבך. צילום: בועז לב ארי
הגראי"ל שטיינמן והגר"ש אויערבך. צילום: בועז לב ארי



עיתון 'יתד נאמן' פתח הבוקר (ג) במתקפה חריפה כנגד תנועת 'בני תורה' בבני ברק: "ביקשו לעקור את הכל". המתקפה באה על רקע מכתב ששלח חבר המועצה מטעם 'בני תורה', משה שלום מלאכי, לוועדה המחוזית כנגד בניית הבנין של ישיבת 'ארחות תורה' בבני ברק, שבראשות הגראי"ל שטיינמן.

תחת הכותרת "ביקשו לעקור את הכל והרמת יד בתורת משה" תוקף 'יתד' את הפלג הליטאי המתחרה על כך שנציגם פנה לערכאות ומנסה למנוע הרחבה לישיבה. בכתבה מצוטט ממלא מקום ראש העיר אברהם רובינשטיין, אשר משמש גם כיו"ר וועדת משנה לתכנון ובניה, והוא מביע כאב וזעזוע על המהלך. לדבריו, הכל נעשה בהתאם לחוק עם ייעוץ משפטי שנידון כמה פעמים והיה על שולחן הוועדה המחוזית

"אנחנו מזועזעים מההתרסה הזו בעיר של תורה, שאנו מנסים להקל על מוסדות התורה ככל האפשר על מנת שקול התורה ישמע בכל רחוב. מאז שהיה שלטון חרדי בבני ברק לא היה תקדים שחבר מועצה בבני ברק מתנהג כמו אחרון המשכילים. הוא טוען שבניית הישיבה תפריע לתנועה ברחוב כהנמן אך הסיבה האמיתית היא שתפקידו לנגח כל דבר שבקדושה. אולי שיוציא הודעה רישמית שהוא רוצה להוציא דחפור ולהרוס כל מוסד תורה בעיר".

הכול החל לאחר שחבר המועצה משה שלום מלאכי פנה לוועדה המחוזית לאחר שאישרה לישיבה תוספת בנייה לבנין החדש.

הבקשה הוגשה לבניית מבנה בן שש קומות להיכל בית המדרש וכן למבנה הפנימיה, אלא שלטענת מלאכי, מטרתה של החריגה בבקשה הינה לאשר הקמת סופר מסחרי גדול שימוקם בקומת הקרקע בכדי לשמש תזרים מזומנים מדמי השכירות להחזקת הישיבה, דבר שמנוגד לנהלים ולצרכי האזור.

בימים האחרונים הגיש מלאכי את התנגדותו לוועדה המחוזית והוא טוען לניסיון של הוועדה בה הוא חבר, לאשר במקום "בנייה שערורייתית, אשר גורמת נזק רב ובלתי הפיך, מתוך חוסר סמכות והשתקת הגורמים המקצועיים בעירייה".

במכתבו מתאר מלאכי את השתלשלות הדיון בוועדה המקומית בתאריך 18.11.13 כאשר השתתף בוועדת משנה לתכנון ובנייה. לדבריו, רק במהלך הישיבה קיבל את תכנית סדר היום ויו"ר הוועדה הקדיש דקה אחת בלבד לבקשה ואף לא קיים הצבעה בנידון, אלא אמר אנו 'מאשרים' והמשיך לנושא הבא.

בהמשך כותב מלאכי כי מעיון שטחי בבקשת הישיבה עולה כי מדובר בבקשה חריגה בהיקפה ושכלל אינה בכלל סמכות הוועדה המקומית ונעשה ניסיון להעביר את הנידון בה תוך השתקת הגורמים המקצועיים והתעלמות מהם. הישיבה מבקשת לאשר בנייה מאסיבית ביותר עד לגובה 38 מ"ר, באזור תחבורתי קשה וצר, כאשר אישור התוכנית יהווה לדבריו בכייה לדורות ויגרום לעומסי תנועה קשים.

בשיחה שקיים עיתון 'יתד נאמן' הבוקר עם הרב אברהם רובינשטיין, יו"ר וועדת משנה לתכנון ובניה, הוא מדגיש, כי "הכל נעשה בהתאם לחוק, עם ייעוץ משפטי, בתיק שנדון כבר כמה פעמים והיה על שולחן הוועדה המחוזית, הוא אף היה בישיבות הכנה של הוועדה והכל נעשה לפי הפרמטרים ולפי כל הכללים".

בהמשך הדברים מביע הרב רובינשטיין כאב נורא נוכח המעשה הנפשע. "אנחנו מזועזעים מההתרסה הזו, בעיר של תורה שאנו מנסים לקדם ולהקל על מוסדות התורה ככל האפשר על מנת שיישמע קול התורה בכל רחוב ובנין, לעשות הכל להקל על מוסדות התורה, כפי שנעשה מזה שנות דור בבני ברק. ראשי העיר לדורותיה השתדלו בזה, לכל העדות והחוגים, נהרא נהרא ופשטיה, מלבד החילונים כמובן שהצרו בתחילה את פריחת עולם התורה כאן בעיר, אבל מאז שיש שלטון חרדי בבני ברק לא היה תקדים שחבר מועצה מתנהג כמו אחרון המשכילים, מפרי ברית רשעי ישראל, שלא היו כדוגמתם.

"יש לו טענות על בניית היכלי התורה עד לגובה 38 מטר, בושה וחרפה. אם הייתה לו לכל הפחות טענה על מבנה בית חרושת הגורם לריח רע וזיהום אוויר לבני הישיבות, מילא. כאשר נכנס לעירייה המעשה הראשון שהיה עליו לעשות הוא לדאוג למפגע התברואתי שגורם ריח רע לבני הישיבות, במקום להיטפל ל'מפגעים' רוחניים. הוא טוען כי בנין הישיבה יפריע לזרימת התנועה ברחוב הרב כהנמן, כנראה שלפי מחשבותיו לאלף בחורי הישיבה יהיו רישיונות וממילא יתווספו אלף רכבים... דבר שכמובן אינו קיים בישיבה זו. הסיבה האמיתית היא התנגדותם למקום תורה, לנגח כל דבר שבקדושה, תוך פגיעה בבני הישיבות הקד', ממש ביקשו לעקור את הכל!"

תגובתם של סיעת 'בני תורה':

"הדיון עסק בחלק הבקשה הנוגע אך ורק למרתפים של הישיבה, קרי: קומת הכניסה וקומות תחתונות המשמשות לחניונים. בפירוט הבקשה הובהר כי מדובר באישור של שטחי חניה בהיקף של 2519.25 מטר רבוע. ובנוסף בקומת הכניסה לישיבה - קומת הקרקע, שטח מסחרי שהוגדר בבקשה בניסוח 'שטח לשימוש הישיבה', בהיקף של 1835.66 מטר רבוע. בדיונים קודמים שהתקיימו בוועדה הובהר בפירוש כי הבניין כולל שימושים שונים, ובכללם: מסחר, בית מדרש, פנימיה וכדומה. ברור כי חניון בהיקף כה גדול של למעלה מ-2500 מ"ר, ושטחי מסחר של כמעט 2000 מ"ר, אינם מיועדים לשימושה של הישיבה, וכי מדובר כאן בשימוש פסול הכולל הפיכת נכסים ציבוריים למטרות מסחריות גרידא.

"הנסיון הבוטה של אברהם רובינשטיין לקבוע כי מדובר בהתנגדות ל"גובהה" של הישיבה, או במלחמה "כנגד" הישיבה, אינו עומד במבחן המציאות. מאחר והדיון עסק אך ורק בקומות התחתונות של המבנה שאינם מיועדות כלל לישיבה או לשימושיה, ומטרתן היא אחת, מסחר וחניון בהיקף ענק. זאת ועוד, מאחר ומדובר בהקצאת קומה שלמה בהיקף רחב לצרכי מסחר בלבד, כשהקומה המדוברת אינה מיועדת כלל לצורך הישיבה, ומבחינת הצרכים השוטפים של הישיבה היא מיותרת לחלוטין, הרי שגובהו הכולל של הבניין צומח באחוזים ניכרים בשל אותה קומה, על כך ההתנגדות בנושא הגובה, ואך ורק על כך. שטח מסחרי כה גדול, שאליו מסונף חניון ענק בהיקף של 2500 מ"ר, מביא עמו בהכרח עומסי תנועה גדולים. ישיבה אינה זקוקה לחניון ענק, וישיבה אף לא גורמת לעומסי תנועה, הדברים ברורים. והניסיון המוזר לתלות את ההתנגדות ב"רשיונות הנהיגה" של תלמידי הישיבה מוסיף לנלעגות של תגובת היו"ר אברהם רובינשטיין. אם כיום מצב התנועה ברחוב השומר בכניסה לעיר קטסטרופאלי ממש, הרי שבעקבות פתיחת שטחי המסחר והחניונים הגדולים המדוברים, לא תהיה כמעט אפשרות לצאת מהעיר דרך רחוב השומר. ויובהר, כי שטח התכנית משתרע עד לרחוב השומר באחד ממקטעיו העמוסים ביותר, כשבתכנית אמורה להיות יציאה ישירה לרחוב השומר.

"הבקשה עצמה, על נספחי ההתנגדויות של הדרגים המקצועיים, הונחה על שולחן חברי המועצה רק במהלך הישיבה עצמה, למרות שהחוק מחייב להגיש לחברים את כל המסמכים 24 שעות לפני מועד הישיבה בכדי שיוכלו ללמוד את החומר. נציין, שבדיון עצמו כשהביע הרב מלאכי את התנגדותו קרא לעברו היו"ר אברהם רובינשטיין "כיצד אתה מעיז להילחם בישיבות?", הרב מלאכי השיב על אתר "מי שזורק אברכים מכוללים, מעיז לדבר על התנכלות לבני תורה?". ולסיום, רק תחליפו את שם מגיש הבקשה מ"ישיבת ארחות התורה" ל"ישיבת כנסת יצחק", ותתארו לעצמכם איזה סערה תקשורתית הייתה מתחוללת, אילו הייתה הישיבה מבקשת להקים שטחי מסחר וחניות בתוך בנין הישיבה, נקודה למחשבה".
יתד נאמן בנייה מתקפה בני תורה משה מלאכי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד