י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לבחורה חרדית זה לא היה קורה • טור אורח

פרשת הזמר המפורסם שעמדה במרכז סדר היום הציבורי לאחרונה, העלתה בי תובנה: לבחורה חרדית בגיל 15 זה לא היה קורה • כי היא לא 'מעריצה', לא מצטלמת ככה, ובכלל, אין לה פייסבוק • מתי ואיך נחשפתי להתנהגותה המכובדת של צעירה חרדית? • ומה הייתי מצפה מפרוש ומוזס? • יהודה שלזינגר בטור אורח

לבחורה חרדית זה לא היה קורה • טור אורח



לפני כמה שבועות הצטרפתי למשלחת של עיתונאים חרדים לועידת רבני אירופה בברלין, אל המסע הצטרפה גם בתו של איש יחסי הציבור - אדם חרדי מוכר מבני ברק. מדובר בבחורה חרדית בשנות העשרה המאוחרות.

ביום האחרון, שעות אחדות לפני הטיסה, יצאנו ארבעה עיתונאים לטיול קצר ברחובות הסמוכים למלון. לפני שיצאנו, פנה אלינו האב ושאל עבור בתו (כי היא הרי לא הייתה פונה אלינו) אם היא יכולה להצטרף.

במהלך הטיול הרגלי שמרה הבחורה על מרחק שני צעדים לפחות מחבורת הגברים, וגם כשאחד מהם נעדר בתוך חנות מסוימת והיא זו שאיתרה אותו - היא פנתה אליו ואמרה שבדיוק מחפשים 'אתכם' לא 'אותך'.

אולי בעיניכם מדובר בדבר המובן מאליו, כי הרי ככה היא רגילה, גם כאשר צריכים לפנות לגבר זר - לעשות זאת באופן מכובד. אך אדם חילוני היה עלול לחשוב שמדובר בנערה מנותקת מהמציאות או בעלת בעיה חברתית. לפליאתו של החילוני הממוצע, הוא היה מגלה כי בחברת נשים נראתה אותה בחורה פטפטנית במיוחד, עשתה 'שופינג' בברלין ובהחלט נראה היה שהיא מתמצאת בכל המותגים השונים. למרות הכול, עם הגברים שהיו בסביבה, היא התנהלה אחרת - שונה, שקט, מופנם, מכובד.

כמה ימים אחר כך התפוצצה פרשה מזוהמת שהעסיקה את הציבור בישראל, ובמהלכה נזכרתי באותה סיטואציה. בהמשך, כשנקלעתי לויכוח עם אחד מידידי החילונים, הסברתי לו נוכח התמונות שפורסמו בתקשורת, כי לנערה חרדית בת 15 זה לא היה קורה.

לנערה חרדית זה לא היה קורה, כי בזמן שנערה חילונית מעלה תמונות שלה בלבוש חוה אימנו ביחד עם זמר מפורסם לפייסבוק, אצל הנערה החרדית נעצר ה'מדרון החלקלק' סמוך מאוד לפסגה - במקרה הרע ביותר היא שמעה על הזמר פעם, היא לא מבלה במקומות שבהם הוא מבלה, לא מתלבשת באופן כזה, לא מצטלמת ומפיצה תמונות ...ובכלל, אין לה פייסבוק.

ברור לי שמיד יקפצו המלעיזים ויאמרו שגם במגזר החרדי 'יש כאלו ש..' אז נכון, לא חסרות בעיות גם אצל החרדים, אבל כשנתקלים בשעת צהריים בקבוצות של עשרות בנות היוצאות לאחר לימודיהן בסמינר 'וולף' או 'שרנסקי' בבני ברק, כולן לבושות ומתנהגות בצניעות ובאחידות כל כך בולטת - אי אפשר שלא לראות את ההבדלים המהותיים בין המגזרים.

כהסקת מסקנות ראויה, צריכים החילונים לחשוב איך להחזיר את הנוער ההולך ומתדרדר לתרבות הפייסבוק, האינסטגרם והפתיחות הקלוקלת - לקו שפוי ולחינוך בריא יותר.

בעולם מקביל, בו החרדים והחילונים לא שסועים וקרועים זה מזה, נחמד היה לראות את שני סגני שרי החינוך החרדים לשעבר (פרוש ומוזס) נאבקים לא רק על תקציבי הת"תים והישיבות, אלא גם על תרומה חינוכית לאחיהם החילונים.

הכותב הוא הכתב לענייני חרדים ב'ישראל היום'

חרדים חינוך צעירים שפה בחורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד