כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הכנסת דחתה את יוזמת גפני להגנת השכר

על פי הצעתו של גפני, יצויין על תלוש המשכורת מידע על זכאותו של העובד והמענקים שהוא יכול לקבל בהתאם להכנסתו

תלוש משכורת.צילום ארכיון
תלוש משכורת.צילום ארכיון

הרעיון היה טוב, אבל מתברר כי לח"כ באופוזיציה אין את הכוח להשפיע על שינויים מהותיים הנוגעים לתקציב. מציע החוק שנדחה, ח"כ משה גפני מ'יהדות התורה', הביע פליאה על כי החוק שיזם נדחה הגם שאין בו עלות תקציבית, אך שכח כי יש גם יש בו עלות תקציבית עקיפה ה'עלולה' לנגוס מהכנסות המדינה.

המדובר הוא בחוק הגנת השכר. הבוקר (ד) דחתה מליאת הכנסת את מועד ההצבעה בקריאה טרומית על הצעת חוק הגנת השכר, של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וקבוצת ח"כים. לדברי גפני, הוא יחכה ששר הכלכלה יחזור מחו"ל.

הצעת החוק נועדה למסור לעובד, כחלק מתלוש השכר, מידע על זכאותו ועל המענק שהוא יכול לקבל, לפי החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי), התשס"ח–2007, ובהתאם לגובה הכנסתו החודשית הממוצעת.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "חוק הגנת השכר, קובע שפרטי השכר בפנקס השכר ובתלוש יכללו את פרטי השכר ששולם לעובד כמפורט בתוספת. בתוספת כאמור נכללים פרטים רבים וביניהם התקופה שבעדה שולם השכר, מספר שעות העבודה, ניכויים, תשלומי המעביד בעבור תנאים סוציאליים ועוד.
מטרתו של החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי), היא לצמצם את אי השוויון ולתמרץ אנשים לעבוד באמצעות מענק מס המשתלם לעובדים הזכאים לכך לפי תנאי החוק, לפי גובה הכנסתם ותנאים נוספים הקבועים שם. מיישום החוק האמור בשנים האחרונות עולה כי עובדים הזכאים לכך לא תמיד מודעים לזכאותם. על מנת ליידע אותם באופן פשוט על זכאותם בפועל ועל המענק שיכלו לקבל בהתאם לגובה הכנסתם החודשית הממוצעת, מוצע בהצעת חוק זו לפרט את פרטי הזכאות שלהם בתלוש השכר. פירוט כאמור יעלה את המודעות לסכומי המענק, לדרך חישובו ולהשפעת כמות שעות העבודה שלהם על גובהו".

יוזם הצעת החוק, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "להצעת החוק הזו אין עלות תקציבית. מדובר במס הכנסה שלילי, שנועד לעודד אנשים לצאת לעבודה, אף שמשתכרים שכר נמוך. אך אנשים לא מודעים לזכויותיהם ולא יודעים מתי מגיע להם ובאיזה שכר. מבקשים שבתלוש השכר יופיע פירוט כמה מס הכנסה שלילי מגיע לו, בדיוק כמו פירוט של דברים רבים אחרים. בארה"ב למשל, לא צריך להגיש בקשה למס הכנסה שלילי ואם אדם עובד בשכר נמוך אוטומטית נותנים לו מס הכנסה שלילי. אך כאן יש התנגדות אפילו על מסירת המידע בנושא לזכאים. למה ועדת השרים לענייני חקיקה, שבראשה עומדת אישה, מתנגדת להצעת החוק הזו, כאשר רוב העובדים העונים על הקריטריונים של מס הכנסה שלילי הן נשים".
הגנת השכר נשים גפני תלוש משכורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד