כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תם עידן: קבר הרשב"י עבר לידי המדינה

שר האוצר הורה על הפקעת אתר ציון הרשב"י מידי ההקדשים • מי שינהל את המקום, הוא גוף ממשלתי שהוקם בשנת 2011

ציון הרשב"י במירון. צילום: פלאש90
ציון הרשב"י במירון. צילום: פלאש90



שר האוצר יאיר לפיד, חתם היום (ד'), על צו המפקיע את אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי מידי ההקדשים, וזאת אחרי שנים של סכסוכים משפטיים בנוגע לבעלות עליו, וביקורת חמורה על ניהול האתר.

מי שינהל מעתה את המקום הוא גוף ממשלתי שהוקם בשנת 2011.

השר חתם על הצו לאחר שקיבל את המלצת הוועדה המייעצת לשר האוצר לנושא ההפקעות, להפקיע את המתחם על מנת לשפר את התנאים בו ולנהלו כראוי למקום קדוש.

לאחר דיונים רבים מצאה הוועדה לנכון כי הדרך הראויה לנהל את האתר לטובת הפוקדים אותו הינה באמצעות הפקעה וניהולו על ידי חברה ממשלתית שהוקמה לצורך כך על ידי הממשלה. בדירקטוריון החברה יהיו חברים, בין היתר, נציגים שישקפו את הציבור הפוקד את המקום.

קבר הרשב"י השוכן במושב מירון שבגליל העליון, הינו מאתרי העלייה לרגל החשובים במדינה ומבקרים בו יותר ממיליון וחצי אנשים בשנה.

ביום ל"ג בעומר, יום ההילולה לרשב"י, מגיעים למקום כחצי מיליון מבקרים.

עד כה נוהל האתר, לפי פסיקת בג"צ, על ידי וועדה ובה חמישה חברים: נציג המדינה, יו"ר הוועדה (כיום מר אלכס ויזניצ'ר), שני נציגי ההקדש האשכנזי ושני נציגי ההקדש הספרדי.

בחודש דצמבר 2008 פרסם מבקר המדינה חוות דעת בנושא "מצב קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון וההיערכות לל"ג בעומר".

משרד המבקר ציין בחוות הדעת, בין היתר, כי המתחם אינו ערוך כנדרש לקליטת מאות אלפי האנשים הפוקדים אותו באירועים המוניים. כן נכתב בחוות הדעת, כי המבנה מוזנח וגורמים שונים עושים בו כבתוך שלהם. בסיכום ציין משרד המבקר, כי מדובר בהפקרת אתר בעל חשיבות רבה הן מן הבחינה הלאומית והן מן הבחינה הדתית.

בחודשים אוקטובר 2010 - פברואר 2011 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, באיזו מידה תוקנו הליקויים שפורטו בחוות הדעת. המבקר מצא כי ליקויים רבים לא תוקנו ויש לפעול לתקנם.

שר האוצר, יאיר לפיד הדגיש כי אין בכוונת הממשלה לשנות את אופיו של המקום, או לפגוע בקדושתו, המקום ימשיך להתנהל בהתאם לקביעת הרב הממונה על פי החוק תוך שיפור התנאים בו וראית צרכי הציבור הפוקדים אותו.

משרד האוצר ומשרד התיירות יעמידו לצורך המקום תקציבים על מנת להתאימו למספר המבקרים הגדול הבאים בו, במיוחד בערב ל"ג בעומר.
לפיד הפקעה אוצר רשב''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד