י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חנוכה בחצרות הקודש: מבעלזא ועד ביטשקוב

בחצרות הקודש מהווה הדלקת נרות חנוכה טקס של ממש • פרויקט סיכום חנוכה בחסידויות השונות: הפוליטיקאים שביקרו בגור, ההשוואה המצמררת בין התאונות בבעלזא, השמן של האדמו"ר מצאנז, הניגון שריגש את האדמו"ר מנדבורנה וחוברת המנהגים של 'שומרי אמונים' • לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל

האדמו"ר מבעלזא לצד המנורה
האדמו"ר מבעלזא לצד המנורה



בחצרות החסידים הדלקת נרות חנוכה היא טקס שעשוי להימשך שעות רבות בניגונים ובליווי טישים מיוחדים. בחצרות החסידויות הגדולות נוהגים גם פוליטיקאים שונים לשוטט מידי ערב - מחצר חסידית אחת לחברתה.

בחצר חסידות גור: השנה נהרו אינספור פוליטיקאים למעמדי ההדלקות מידי ערב בבית המדרש הגדול של גור, בין השאר ניצפו בגלריות: היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן, עורך הדין דוד רזניק, השר ישראל כץ, המועמד לנשיאות המדינה רובי ריבלין שהגיע ביחד עם יו"ר 'דגל התורה בביתר עילית יצחק רביץ, יו"ר העבודה והאופוזיציה יצחק הרצוג, אריה דרעי, יריב לוין, שלמה בוחבוט ועמוס צייאדה.

בחצר חסידות בעלזא: בעיצומם של ימי החנוכה נפלה על החסידות כרעם ביום בהיר הטרגדיה הקשה בפטירת בחור הישיבה משה יונה רוטנר ז"ל, שנהרג בתאונת הדרכים הקשה בצומת הכניסה למושב בית חלקיה. בעקבות כך מסר האדמו"ר מבעלזא דרשה מעוררת בבכי.

לדברי אחד החסידים, בבטאון החסידות 'המחנה החרדי' לפני 28 שנים נכתב על תאונת הדרכים שבה בחור מחסידי בעלזא נהרג בתאונה בדיוק באותו שבוע. השוואה נוספת בין האירועים, אז היה זה לאחר קידוש החלקה הראשונה של 'מחזיקי הדת' בהר המנוחות, ואילו כאן התאונה אירעה שבוע לאחר קידוש החלקה החמישית של החסידות בהר המנוחות.

גם בבעלזא הגיעו אישי ציבור למעמדי ההדלקה, ובהם חה"כ יעקב ליצמן ומנחם אליעזר מוזס, סגן ראש העיר יוסי דייטש וחיים אפשטיין.

האדמו"ר מויזצילום: האדמו"ר מויז
האדמו"ר מויז


הנדיבים קיבלו שמן זית מסוכת האדמו"ר

בחצר חסידות ויז'ניץ: עקב צאתו של האדמו"ר ללונדון ל'זאת חנוכה' ולמסע של חודש באירופה, הגיע האדמו"ר ביום ראשון לתפילה בכותל המערבי, כדי להעתיר יחד עם מנין על תורמי קופת הצדקה של החסידות 'להחזיקם ולהחיותם'.

ביום שלישי, שעות ספורות לפני צאתו של האדמו"ר, הוא מסר שיחה לבחורי החסידות וחילק להם מעות חנוכה כנהוג. האדמו"ר עורר את הבחורים על זמני שינה וקימה בזמן - אפילו בימי החנוכה שבהם טרודים, ועל לימוד לפני התפילה כפי שזקנו ה'אמרי חיים' זצ"ל היה אומר, שבלי לימוד קודם התפילה אני לא צריך 'ישיבה'.

בחצר חסידות ויז'ניץ מונסי: אכזבה נרשמה ביום שלישי בלילה - ליל נר שביעי בקרב חסידי ויז'ניץ מונסי בויליאמסבורג. האדמו"ר, שנוהג בכל חנוכה להגיע פעם אחת ממקום מושבו במונסי לויליאמסבורג, בכדי להדליק נר אחד של חנוכה בבית מדרשו המקומי - לא הגיע השנה מפאת חולשתו. לקראת הביקור שתוכנן, החלו החסידים כבר להכין את בית המדרש ולהיערך לציבור הענק שגודש את המקום במהלך ההדלקה, אולם מספר שעות קודם ההדלקה, עלה חומו של האדמו"ר והאירוע התבטל.

בחצר חסידות צאנז: בחסידות נערך מבצע הנקרא 'להבין ולהשכיל' לבחורי החסידות, בו השתתפו הבחורים מידי יום מימות החג בהגרלה על ספרי קודש בשווי של אלפי שקלים. הבחורים זכו להשתתף בהגרלה לאחר שכתבו את אמירת התורה של האדמו"ר, הנאמרת בעת עריכת הטישים בכל אחד מימי החנוכה. לצורך כך, הם יכולים לעשות זאת במהלך הטיש או לשמוע בשידור חי ב'קול צאנז'.

בתוך כך, במוסדות צאנז בחיפה החליטו להעניק כד שמן זית מפואר לתורמי המוסדות. שמן הזית בתוך הכד יהיה משיירי מצוה של שמן זית זך שתלה בסוכת האדמו"ר מצאנז.

האדמו"ר מנדבורנא בהכנה: יהודה פרקוביץצילום: האדמו"ר מנדבורנא בהכנה: יהודה פרקוביץ
האדמו"ר מנדבורנא בהכנה: יהודה פרקוביץ


המקהלה שרה והאדמו"ר בכה

בחצר חסידות באיאן: האדמו"ר ערך השנה את מעמד ההדלקה ב'קלויז' של החסידות ברחוב מלכי ישראל בירושלים, עבור ציבור חסידיו - רק ביום רביעי נר ראשון של חנוכה. ביום שני נדבה רעייתו הרבנית ספר תורה, שנתרם להיכל ה'קלויז' של החסידות לעילוי נשמת הוריה ז"ל.

בחצר חסידות סערט ויז'ניץ: בימי החנוכה חל שיפור במצב בריאותו של האדמו"ר רבי אליעזר בן צירל הזקוק לרחמי שמים. למרות חולשתו, עלה האדמו"ר מידי ערב להיכל בית המדרש הגדול למעמד ההדלקה.

ביום שלישי - נר שישי, הגיע האדמו"ר בשעות הצהריים לביקור בתלמוד תורה 'תפארת משה' של החסידות, שם נערכה מסיבת חנוכה למאות ילדי התלמוד תורה, ובמהלכה חילק האדמו"ר לילדים מעות חנוכה.

בחצר חסידות נדבורנה שוררו לראשונה את הניגון 'לעשות רצונך חפצתי' לבקשת האדמו"ר ממקהלת החסידות. מדובר בניגון המושר קודם הדלקת הנרות בחצר חסידות ויז'ניץ, ולראשונה גם בנדבורנה. ואכן, חברי המקהלה שרו את הניגון בהדלקה בנר הראשון ובעריכת הטיש בליל שבת חנוכה - במשך כרבע שעה. במהלך השירה בכה האדמו"ר מהתרגשות, ולדברי החסידים, מעולם לא ראו אותו נרגש כך.

בחצר הקודש רחמסטריווקא: בערב שבת חנוכה התפלל האדמו"ר הלל בשעה 15:00 בצהריים, בשעה 16:00 שימש כסנדק, ולאחר מכן הדליק נרות על שלשה גביעים, כדי שיישארו דולקים עד לאחר הטיש. קבלת שבת החלה בשעה 00:00 בלילה, בשעה 1:00 התחיל הטיש ואז עשה האדמו"ר קידוש, על הגביע של האדמו"ר בעל ה'מאור עיניים' זצ"ל. הטיש נמשך עד השעה 3:30, ובמהלכו אמר האדמו"ר שחנוכה זה "אורו של משיח".

יעקב יצחק איינהורן ז"ל בהדלקת הנרצילום: יעקב יצחק איינהורן ז"ל בהדלקת הנר
יעקב יצחק איינהורן ז"ל בהדלקת הנר


יש לכם כבר 'חנוכת אמונים'?

בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק: השנה הפתיע האדמו"ר וקבע, כי את המנהג להדליק את הנרות בבית המדרש, לא יבצע גבאי בית המדרש או כל נכבד אחר מהקהילה, כי אם אלו שטרם זכו לבוא בברית הנישואין, או שהתפרדה החבילה והם עומדים בפני פרק ב' בחייהם.

בכל יום, פקד האדמו"ר על מישהו אחר שיבצע את ההדלקה. מכיוון שבסך הכל קיימים שמונה ימים ורבים נדחקים ובאים לפני האדמו"ר כדי שיזכה אותם במצווה ובסגולה, הרי שהעדיפות כמובן ניתנה למבוגרים שבחבורה, כאשר הכיבוד ניתן על פי הוראתו הישירה של האדמו"ר.

בחצר הקודש טאלנא: מעמד הדלקת נרות המרכזי נערך בליל ראשון של חנוכה, יומא דהילולא הט"ו של האדמו"ר רבי יוחנן מטאלנא זצ"ל. ההדלקה נערכה בביהמ"ד 'תפארת יוחנן' במזרח רובע ז' אשדוד בשעה 8.30 בערב. לאחר מכן התקיימה סעודת מצוה באולמי בעלזא, ולאחריה טיש בבית המדרש במעמד רבני ואדמו"רי העיר, והרה"צ רבי יצחק טווערסקי - בנו של האדמו"ר מסקווירא שהגיע בשליחות אביו.

לקראת זאת חנוכה טס האדמו"ר מטאלנא ללונדון, לברית לבנו של ידיד המוסדות הנגיד ר' דוד סאורימפר מלונדון, שהיה ממקורבי האדמו"ר זצ"ל. הילד שנולד ביום ההילולא של האדמו"ר ייכנס לבריתו של אברהם אבינו בזאת חנוכה. בליל הוואך נאכט, נר ח' דחנוכה, יערוך האדמו"ר את ההדלקה בבית האכסניה ר' דוד סאורימפר בהשתתפות רבנים ואוהדי בית טאלנא.

בחצר הקודש טאלנא: מעמד ההדלקה המרכזי נערך בליל ראשון של חנוכה בשילוב חנוכת הבית לבניין בית המדרש החדש ההולך ומשופץ בימים אלו ברחוב אביתר הכהן 8 בירושלים. את מעמד הטיש וסעודת ההילולא לאדמו"ר רבי יוחנן מטאלנא זצ"ל במלאת ט"ו שנים להסתלקותו - כיבדו מאות חסידים ואנשי מעשה, ושמו הטהור של האדמו"ר זצ"ל הועלה בדברי תורתו של האדמו"ר מטאלנא. את המעמד כיבד בשירה החזן העולמי ר' איצ'ה מאיר הלפגוט, שאף הוא נמנה עם תלמידיו של האדמו"ר.

בחצר חסידות דאראג: ביום שני בלילה נערכה בהיכל בית המדרש הגדול של החסידות ברחוב יצחק נפחא בבני ברק שמחת הבר מצוה לנכדו של האדמו"ר, בשל כך, הקדימו החסידים באותו יום והגיעו כבר למעמד ההדלקה.

בחצר חסידות שומרי אמונים בני ברק: השנה חידשו והוציאו לאור לרגל חנוכה נוסח הדלקת נרות הנקרא 'חנוכת אמונים' בשילוב פירושים מאדמו"רי שומרי אמונים זצ"ל. הנוסח יצא לאור על ידי מכון 'תורת שומרי אמונים'.

בחצר חסידות ביטשקוב: את הדלקת הנר האחרון - ליל זאת חנוכה ציינו בחסידות הממוקמת בשכונת יפו תל אביב בטיש הילולת הרש"ש מביטשקוב, וכן בתחילת כתיבת אותיות לספר תורה שנכתב לרפואתו של האדמו"ר, הרה"צ רבי זיידא שמואל שמעלקא בן אסתר רחל רוזנבוים, לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.
בעלזא גור חנוכה הדלקה חסידויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד