ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אובמה: אם איראן תפר ההסכם - נחריף הסנקציות

נשיא ארה"ב נאם בפורום ב"פורום סבן" והצהיר: "אני לא מוריד מהשולחן שום אופציה" • על המו"מ עם הפלסטינים: "ההסדר אפשרי"

ברק אובמה. צילום: פלאש90
ברק אובמה. צילום: פלאש90

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר הערב (מוצ"ש), כי אם איראן תפר את ההסכם יחריף נגדה את סנקציות.
אובמה דיבר בפורום סבן והסביר כי "האינטרס הביטחוני של ארצות הברית, לא רק של ישראל, הוא למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני, אני לא מוריד מהשולחן שום אופציה, אך אנו חייבים לבחון יישום פתרון דיפלומטי בנושא. איננו מרופפים את הסנקציות העיקריות, אלא פותחים צוהר ניתן לשליטה, שאפשר לסגרו. אם איראן לא תציית להסכם, נחזיר את הגלגל לאחור מבחינת הסנקציות".

"הסנקציות הוכחו כיעילות כי אנחנו הטלנו אותן, אך צריך תמיד לבחון את החלופה לפתרון דיפלומטי: המחשבה שהעם האיראני, מנהיגיו, או אפילו המתונים שבאנשיו, ייכנעו להגברת הלחץ אינה משקפת הבנה אמיתית של המתרחש במדינה. הם חייבים לצעוד בנתיב שמספק להם פתרון מכובד למצבם".

"הורדנו את הקו האדום של נתניהו לאפס. ההסכם עם איראן אינו מבוסס על אמון, אך בסופו של דבר, מטרתי כנשיא ארצות הברית היא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", הסביר. "אמרתי שוב ושוב שהדרך המועדפת עליי היא הסכם דיפלומי מקיף ומחייב. מה שנוכל להשיג בנתיב זה גדול יותר ממה שנשיג באופציה השנייה".

"נתניהו ואני מתייעצים כל הזמן", הוסיף, "במשך כל חמש השנים האחרונות. שיתוף הפעולה הצבאי של ארצות הברית עם ישראל מעולם לא היה יותר חזק. כך לגבי שיתוף הפעולה המודיעיני. התמיכה שלנו בביטחונה של ישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר. יש פעמים שבהם אני רואה את הדברים אחרת משל ראש הממשלה נתניהו, וזה מובן. ישראל לא יכולה לתת לקבלנים חיצוניים לטפל בביטחון שלה, אבל מבחינה טקטית צריך לבחון את האיראנים ואולי זה עשוי להביא להסכם".

נשיא ארצות הברית התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים והצהיר כי "יש אנשים צעירים ובני נוער שפגשתי גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית שרוצים להיחלץ מההיסטוריה הזו ולחפש עתיד אחר. אם נוכל ניצור מסלול לשלום, אפילו אם מוגבל בתחילה לגדה המערבית, שיהיה מודל שצעירים פלסטינים בעזה יוכלו להתבונן בו ולומר לעצמם שכך נראים חיים בכבוד ובהגדרה עצמית, הכלכלה פורחת והמסחר מתפתח, זאת משום שבגדה המערבית ידעו ליצור סביבה שבה ישראל חשה בלתי מאוימת. הפלסטינים צריכים להבין שתהיה תקופת מעבר, ושהציבור הישראלי לא ירצה חזרה של עזה בגדה".

אובמה הוסיף ואמר: "אנחנו יודעים מהם נושאי הליבה: גבולות, ביטחון, ירושלים ופליטים. אין הרבה סודות והפתעות בשלב הזה. אנחנו יודעים מהם קווי המתאר של הסכם השלום אפשרי. השאלה היא אם שני הצדדים מוכנים לקחת את הסיכונים הפוליטיים הקשים שכרוכים בכך. אני חושב שזה אפשרי שתוך כמה חודשים נגיע למסגרת, שלא תענה על כל הפרטים, אבל תביא אותנו לנקודה שבה כולם יכירו בכך שעדיף להתקדם מאשר לסגת לאחור. זה יחייב החלטות קשות מאוד".
אובמה ארה''ב ישראל איראן גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד