י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"אני מוכן להיפגש עם נשיא איראן"

פרס נאם הבוקר בוועידת ישראל לעסקים והביע הסכמה מפתיעה לפגוש את רוחאני • "זה לא עניין של אדם, אלא של מדיניות. המטרה היא להפוך אויבים לידידים" • על הפלסטינים: "יש חילוקי דעות. נסוגנו מעזה ואני לא מבין למה עדיין ירו עלינו טילים" • על התכניות בתום כהונתו כנשיא: "הדבר הטוב בעולם זה לעבוד. אני נהנה מעשייה"

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה שמעון פרס נאם הבוקר (א') במליאת הפתיחה בוועידת ישראל לעסקים וניהל שיחה עם ריצ'רד קווסט, מנחה ברשת CNN.

תחילה התייחס פרס למותו של נלסון מנדלה ואמר: "זה האדם היחיד שאני מכיר כמו שאנחנו צריכים להיות. הוא דוגמה ומופת. הוא הלך בדרכו בצד המואר של החיים שלנו".

פרס נשאל על היחסים המורכבים של ישראל ומנדלה ואמר: "לא ממש. פגשתי אותו מספר פעמים בנסיבות ידידותיות".

השניים שוחחו על המו"מ בין ישראל לפלסטינים ופרס אמר כי "אנחנו עדיין במו"מ. יש עדיין חילוקי דעות ו-2 בעיות עיקריות, למשל עזה, שממנה נסוגנו ואני לא מבין עד היום מדוע ירו עלינו טילים; אנחנו צריכים להיות בטוחים בנוגע לעזה. עלינו להבטיח את המדינה היהודית". פרס נשאל על הצעות ג'ון קרי לביטחונה של ישראל בבקעת הירדן ואמר: "הן טובות אבל אני לא בטוח שהן יתקבלו על ידי הצדדים". כאשר נשאל האם ניתן להגיע להסכם בלו"ז שהוצב אמר: "זה אפשרי, לא יודע אם זה יקרה".

פרס התייחס גם לעימות מול ארה"ב בנושא ההסכם עם איראן ואמר: "הבעיה היחידה היא מה יקרה בששת החודשים שהם תקופת ניסיון. הנשיא אובמה אמר שיש 50% שזה יצליח. עלינו להתרכז בששת החודשים הקרובים ולוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני". פרס אמר שלדעתו היחסים עם ארה"ב לא נפגעו: "הישראלים חוששים וארה"ב מאמינה שזו הבחירה הטובה ביותר. אני בהחלט מאמין שהיחסים נשארו בעינם. אני מסכים שהדבר הטוב ביותר זה להשאיר את הוויכוחים בינינו ואני מעריך את הנשיא אובמה כידיד אמת של ישראל".

כאשר נשאל האם ישראל נותרה לבדה מול איראן, ענה פרס: "אינני בטוח, בחלק ממלחמות ישראל היינו לבד עם אמברגו נשק ואז באמת היינו לבד. היום כולם הבינו שמשטר האייתולות עם נשק גרעיני זה איום על העולם כולו. גם רוסיה וסין לא רוצות שלאיראן תהיה פצצה גרעינית".
- הנשיא האיראני רוחאני סחף את העולם בסערה.

פרס: "צריך להיות מה יקרה אחרי שהסערה תחלוף. אם זה תלוי רק בו, אני לוקח את זה בחשש רב אבל אם אני בוחן את הקולות השונים שיוצאים מאיראן, אני בספק".

- היית נפגש עם רוחאני?

"מדוע לא? איראן לא אויבת של ישראל, זה לא עניין של אדם אלא של מדיניות כמו בנושא ערפאת. המטרה היא להפוך אויבים לידידים".

- בשנה הבאה אתה עוזב את בית הנשיא. האם תפרוש?

"מה זה לפרוש? מעולם לא ניסיתי לפרוש. הדבר הטוב בעולם זה לעבוד, אני נהנה תמיד מהעשייה".

- מה תעשה אחרי הנשיאות?

"לא יודע באופן ספציפי, אבל במונחים כלליים ישראל היא אי רגוע בים גועש. עד היום המדינות בעולם השלישי התקיימו מסיוע חוץ אבל הפתרון הוא היי-טק, וישראל היא דוגמה נהדרת של מדינה מדברית שנוצרה יש מאין. יש דרכים באמצעותן ישראל יכולה לתרום למדינות העולם".
איראן פגישה פרס הסכמה רוחאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד