י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תחנות חייו של רבי שמעון כהן זצ"ל • אחר מיטתו

מהילדות בשכונת הפחונים ועד הקמת ממלכה של תורה בעיר הדרומית • קורות חייו ומראות מפגישותיו עם גדולי ישראל

עם הגר"ע יוסף זצ"ל
עם הגר"ע יוסף זצ"ל



הגאון רבי שמעון כהן זצ"ל נולד וגדל בבית של יראים וקדושים במרוקו, לאביו הרה"צ רבי שלום הכהן זצ"ל ואימו תבלחט"א, משם שאב וינק את אהבת התורה ויראת שמים. בגיל 5 עלה לארץ הקודש.

עם הגיעם לארץ הקודש, השתכנה המשפחה באשדוד כשרק החלו הבנינים הראשונים בעיר ברובע א'. עוד לפני כן, התגוררו בשכונת פחונים 'קליפורניה'. באותם ימים, הגם שלא היתה מסגרת לימודית מסודרת, למד תורה והקפיד להשתתף בכל התפילות בבית הכנסת שהיה בצריף ישן. לאחר כשנתיים נפטר עליו אביו זצ"ל ומאז שהתייתם אימו הרבנית תחי' גידלתו על ברכי התורה.

מאוחר יותר, כשבנו את הבתים הראשונים, התגורר ברובע א' ברחוב מרזוק, שם היה גר מול ביתו של הרב הראשי לאשדוד, הרה"ג רבי ישראל אליזרע זצ"ל, שהיה בקשרי ידידות מיוחדים עימו עד יומו האחרון.

עוד בנושא:
אבל באשדוד: הגאון רבי שמעון כהן זצ"ל

לאחר גיל בר מצווה גלה למקום תורה ולמד בישיבת הרמב"ם ובית יוסף בתל אביב, שם קירבו וחיבבו באהבת נפש רבו ראש הישיבה הרה"ג רבי אברהם חפוטא שליט"א. חבריו מספרים כי למרות שהיה צעיר לימים היה שוקד על לימודו עד השעות המאוחרות של הלילה ובאפיסת כוחות היה עולה על יצועו.

באותם ימים הישיבה הוצאה קובץ תורני הנקרא בשם ''ביכורים'', שם קובצו מאמרים וחבורות תורניות של טובי התלמידים, וביניהם היה מופיע כמעט באופן קבוע המאמרים והחבורות אותם היה כותב.

בכנס מרכזי שהתקיים בתל אביב לטובת הישיבה, בה השתתפו גדולי תורה רבים, ביניהם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הגרמ"ש שפירא זצ"ל ר"י 'באר יעקב' ועוד, נבחר ע''י ראש הישיבה הגר"א חפוטא שיישא דברי תורה. רבים התפלאו מהמערכה הנפלאה של דבריו החוצבים למרות גילו הצעיר.

קשרי ידידות עם גדולי ישראל

לאחר נישואיו הקים את ביתו יחד עם רעיתו יבלחט"א המחנכת הדגולה שתחי' באשדוד ומיד לאחר השבע ברכות כבר נקרא לכהן כר"מ בישיבת 'עטרת צבי' שהחלה אז ברובע א' בראשותו של הגר"א אלטמן, ולאחר מכן כיהן כראש ישיבת הרמב"ם ברובע א', עד שפתח את מוסדות 'תהילה לדוד' הכוללים תלמוד תורה וישיבה לצעירים.

באותם ימים זכה לבנות תלמידים רבים אשר הגיעו ממשפחות רחוקות והצליח להעלותם על דרך המלך עד שנעשו בני תורה ותלמידי חכמים שבחלקם מכהנים כיום כרבנים ודיינים בקהילות שונות.

באותם ימים היה קשור בעבותות אהבה עם האדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זצ"ל שזכה לקירבה מיוחדת והיה משוחח עימו בתורה ובהלכה והיה מטייל עימו. כך גם היה מגיע לעיתים קרובות לביתו והיה מכבדו בהערכה גדולה.

כמו כן זכה ליסב על שולחנו של האדמו"ר סידנא בבא סאלי זצוק''ל שהיה מכבדו וביקשו לישב לצידו.

כך גם היה מקרוב להאדמו"ר מפיטסבורג בעל ה'אמונת אברהם' זצ"ל והיה טורח ומגיע מידי פעם לכנסי חיזוק בבית מדרשו ברובע א' במסגרת המפעל של 'מידי חודש בחודשו'.

היה גם מקורבו של בנש"ק הגה"צ רבי מכלוף אבוחצירא זצוק''ל, בעל ה'יפה שעה', שבשנותיו האחרונים התגורר באשדוד ברובע א'.

הקמת תלמוד תורה לילדים

באותם ימים הקים את תלמוד תורה תהילה לדוד כשהמטרה היא לקרב ילדים ולהכניסם תחת כנפי השכינה וכך התחיל עם מס' ילדים קטן בבית כנסת ברובע א' ועם השנים הלך וגדל הרישום עד שבסייעתא דשמיא יסד ובנה את הבנין ברחוב הסתדרות, שם שוכנים המוסדות עד היום הזה.

במשך כל יום היה מסור בכל ליבו ונפשו לתלמידים במסירות נפש רבה והיה דואג את דאגתם ודואג לכל מחסורם בגשמיות וברוחניות. היה מוסר שיעורים ושיחות מוסר.

היה ידוע כמאיר פנים לכל ובכל מקום שהיו פונים אליו למסור שיעורי תורה או דברי תורה בדרך כלל היה נענה בחיוב, גם שלא הכיר, כאשר כל מטרתו היתה לעודד ולקרב אנשים לתורה.

זכה לקרבתו המיוחדת במשך השנים של הגר"ע יוסף זצ"ל ואף ישב לצידו בכנס האחרון של ארגון 'דורשי ה'' שהתקיים בחודש אב האחרון ונשא דברי התעוררות על מעלת אהבת התורה.

בשבוע שעבר השתתף בכנס מיוחד של סיומי מסכת רבים שערכו תלמידיו בישיבה. במהלך מסיבת חנוכה, כשקורת רוח על פניו, הביע את שמחתו הגדולה על כך ודאג לחלק פרסי עידוד כדי להמשיך את אהבתם לתורה.

אמש (מוצאי שבת) ישב לסדר לימודו עד שעות המאוחרות של הלילה ולקראת בוקר קם לתפילת שחרית כדרכו בבית הכנסת ''תורה וחיים'' ברובע א'. לקראת סיום התפילה, חש ברע והתמוטט לעיני המתפללים. מיד הגיעו למקום כוחות ההצלה ומד"א, אך לאחר זמן קצר השיב את נשמתו הטהורה לבוראה כשהוא בן סז' שנים בלבד למגינת משפחתו תלמידיו ומוקירי זכרו.

הותיר אחריו את אימו הרבנית הצדקנית תחי', רעייתו, בניו ובנותיו ונכדיו תלמידי חכמים ההולכים בדרך ה' מרביצי תורה.

ת.נ.צ.ב.ה.





































פטירה אשדוד תיעוד רבי שמעון כהן קורות חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד