י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם תערוכת אמנות השוותה בין חרדים לקופים?

תמונת ילדים חרדים המוצגת בתערוכה קיבלה את השם 'שלושת הקופים' • האמן: "זהו סמל עממי" • קרויס: "כך מסתכלים עלינו"

שלושת הקופים?
שלושת הקופים?

חרדים שביקרו בתערוכה בסינמטק בירושלים, נדהמו לגלות כי ליצירה המציגה שלושה ילדים חרדים נבחר השם 'שלושת הקופים'.

התמונה הינה של האמן מרק רוט, ומופיעים בה שלושה ילדים, תושבי שכונת מאה שערים, בתנוחות שונות. אחד מהם מסתיר את פיו, השני את עיניו והשלישי סותם את אוזניו. לדברי האמן, הרקע לשם יוכיח כי לא הייתה כל כוונה רעה. בתגובה לאתר 'וואלה', שפנה אליו בנושא, אמר כי "כל אחד יכול להבין ש'שלושת הקופים' הכוונה לסמל העממי שבו מתוארים שלושה קופים: האחד מכסה בידיו את פיו, השני מכסה את עיניו, והשלישי מכסה את אוזניו. כפי שרואים את הילדים בתמונה. ושלושה אלו מסמלים פתגם עתיק: אל תדבר רוע, אל תראה רוע, אל תשמע רוע. פתגם, המטיף להימנעות מהרוע".

אך יואליש קרויס, קמב"צ העדה החרדית, רואה כאן דברים אחרים: "האמת יוצאת לאור", אמר ל'וואלה', "סוף סוף החילונים אומרים עלינו את מה שהם תמיד חשבו בשקט. בישראל יש מי שנוטה לומר שהאנטישמיות חוגגת בעולם. אני מזמין את אותם דוברים לאותה תערוכה כדי שיראו שהיא חוגגת דווקא במרכז ירושלים. האנטישמיות באירופה עוד בתקופת השואה החלה בצחוק. אני מקווה שיהיה מי שישים לזה סוף ויפה שעה אחת קודם".

ח"כ אלי ישי אמר לאתר: "רק מוח יצירתי אנטי יהודי, יכול לייצר כותרת מבחילה כל כך לתמונה כזו. כואב על שהוצגה ומטריד ומכעיס אף יותר שטרם מצאו לנכון להסירה. אין ספק, בתחרות הגוברת בעת האחרונה, של שנאת חרדים, התמונה הזו זוכה באחד המקומות הראשונים".

אוצרת התערוכה, נעמי עשת רוזנצויג, אמרה בתגובה ל'וואלה' כי הדבר נעשה בהומור. "כאישה חילונית, זה צרם לי מאד. חשבתי לשנות את השם של התמונה, אך לא יכולתי כי זה לא ציור שלי. אנחנו מתנצלים מכל מי שנפגע ומדגישה שאני פועלת מתוך אהבה וקירוב לבבות ולא כדי להפריד".

מפרויקט "דוסים" נמסר בתגובה: "הרושם הראשוני המתקבל מהצמדת הכינוי 'קופים' לתמונת ילדים חרדים - מעורר זעזוע. ובהתחשב בכוונת האמן לסמל העממי המכונה 'שלושת הקופים', אנו רואים בחומרה את בחירתו לייצג את פשע השתיקה במצג הכולל ילדים חרדים, כביכול מועדים החרדים להעלים עין מעוול המתרחש בסמיכות אליהם".

"לאור זאת, ובפרט לאור אווירת המתח הציבורי השוררת לאחרונה בנושאי חרדים-חילונים, אנו קוראים להנהלת התערוכה להסיר יצירה פוגענית זו".
חרדים קופים תערוכה אמנות יואליש קרויס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד