י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הנושים הכריעו: הטייקון החב"די זכה באי.די.בי

מאבק איתנים הסתיים בזכייתו של אדוארדו אלשטיין באי.די.בי • 'בחדרי חרדים' חושף בפרסום ראשון: כך נוצר הקשר בין אלשטיין לחברה

אלשטיין עם מורו ורבו
אלשטיין עם מורו ורבו



הקרב הגדול על השליטה באי.די.בי הסתיים, והמנצח הגדול הוא הטייקון היהודי אדוארדו סרג'יו אלשטיין. מעל ל-75% מבעלי אג"ח אי.די.בי הצביעו בעד הצעת השליטה של קבוצת אלשטיין-בן משה, לאחר שבנק לאומי הצטרף ל-71% מבעלי האג"ח שהצביעו בעדם בסיבוב הראשון, ובכך זכו השניים בהבעת אמון של המצביעים בסיבוב השני.

המשקיף החיצוני מטעם ביהמ"ש, עו"ד חגי אולמן, מסר במהלך אסיפת הנושים כי בסיבוב הראשון, תוצאות הצבעות האג"ח באי.די.בי הן 71% בעד אלשטיין-בן משה ואילו 35% בעד הצעת החברה. קרדיט סוויס הצביע בעד הצעת גרנובסקי דנקנר.

מוקדם יותר היום סלל בנק לאומי סלל את הדרך לניצחון מוחץ להצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, במסגרת ההצבעות על רכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי, לאחר שהודיע כי החליט להימנע בהצבעה.

בבנק ציינו היום כי בהימנעות "מביע לאומי את אי שביעות רצונו משתי ההצעות שהוגשו על ידי שתי קבוצות הרוכשים. עם זאת, לאומי סבור שיש לגבש פתרון מהיר ולהגיע להסדר עבור נושי אי.די.בי אחזקות ונושי אי.די.בי פתוח - לפיכך יתמוך בהצבעתו השנייה, ככל שתהיה כזו, בהצעה שתזכה במרבית הקולות בהצבעה הראשונה".

בין התומכים בהצעת אלשטיין-בן משה נמנים נציגות האג"ח של אחזקות, המורכבת מקרן הפנסיה גילעד ובית ההשקעות אקסלנס; גופים מוסדיים ובהם פסגות, הראל ומיטב דש; ומחזיקים פרטיים המיוצגים על ידי אוהד אלוני וקרן ברוש.

אדוארדו סרג'יו אלשטיין, ובשמו היהודי יעקב זיסל, נולד בבואנוס איירס לפני 52 שנה, הוא נשוי לפסיכולוגית המנהלת מוזיאון ואב לארבעה. סבו, יצחק אלשטיין, היגר לארגנטינה מרוסיה בשנת 1917 בעקבות המהפכה הבולשביקית, צבר שם מקרקעין רבים והקים את חברת IRSA העוסקת בנדל"ן. למרות שהחל בלימודי כלכלה בצעירותו, נאלץ לנטוש אותם בגיל 21 כדי לסייע בעסק המשפחתי, לאחר מות דודו במפתיע בגיל 41.

תוך שהוא נעזר בחברו הארגנטינאי, מרסלו מינדלין, רכש אלשטיין את החברה ממשפחתו ושיקם אותה. כיום נסחרת החברה בבורסות של ניו-יורק ובואנוס איירס לפי שווי של כ-400 מיליון דולר, כאשר כמחצית הון המניות מצוי בידיו של אלשטיין, המכהן גם כיו"ר ומנכ"ל החברה.

את החברה המשפחתית IRSA הוביל אלשטיין להישגים מרשימים גם בתחום הכלכלי, כאשר רכש את Cresud, מהחברות החקלאיות הגדולות בדרום אמריקה. Cresud, בדומה ל-IRSA, נסחרת בבורסת ניו יורק ושוויה יותר מ-400 מיליון דולר. החברה מחזיקה בשטח של יותר מ-4.8 מיליון דונם באזור הפאמפס של ארגנטינה, ומייצרת סויה, תירס, חיטה, בשר בקר וחלב.

בספטמבר 2012 רכש אלשטיין 9.5% ממניות 'גנדן' תמורת 25 מיליון דולר.

"אדוארדו הוא כמו בן אצל האדמו"ר"

הקשר המקורי בין אלשטיין לדנקנר, נוצר בהשראתו וביוזמתו של מורו ורבו, האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו. מתברר, כי כבר בעשרת ימי תשובה של שנת תשע"ג, הגיע האדמו"ר עם שני מקורביו - יוסי עמוס והעיתונאי יוסי אליטוב - לביקור בארגנטינה אצל אלשטיין, כשיחד איתו הגיע גם נוחי דנקנר.

כזכור, בתחילה דובר כי אלשטיין ייכנס כשותפו של דנקנר בחברה, ואכן, העיסקה הראשונה בנושא זה נחתמה שעה קלה לפני כניסת שבת שובה. בשבת עצמה נשא האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו דרשה באחד מבתי המלון היוקרתיים בבואנוס איירס מעניינא דיומא, כאשר אלשטיין ודנקנר נמנים על קהל המשתתפים. האדמו"ר הקפיד להבהיר כי על אף רצונו בחיזוק הכלכלה בישראל, על שני הצדדים לשבת ביניהם ולוודא כי הם מגיעים לתנאים הנכונים להבשלת העיסקה.

במאמר המוסגר, מציינים בקהילת 'שובה ישראל' את הקשר ההדוק שבין הרב לתלמידו, גורם בקהילה מספר ל'בחדרי חרדים' כי מידי שנה מגיע האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו פעמיים לארגנטינה לכמה ימים של לימוד משותף עם אלשטיין וכמה מידידיו, ובימים הללו הם עוזבים את עסקיהם ושקועים אך ורק בלימוד ספרי מוסר ואמונה.

"מדובר בקשר של יותר מ-16 שנה", אומר אחד מחברי הקהילה, ומספר: "בבר המצוה האחרון לבנו של רבי יאשיהו, רקד אדוארדו שעות ארוכות כאחד החסידים. אצל האדמו"ר הוא נחשב ממש בן משפחה. בכלל, אדוארדו הוא יהודי ירא שמים שאהבתו לתורה ודאגתו למצוקה של יהודי הם דברים נדירים".

גם לאחרונה, בחנוכת בית מדרש חדש של שובה ישראל בפרל הארבור, דיבר האדמו"ר בשבחו של אלשטיין - שתמך בהקמת בית המדרש, ואמר עליו שהוא "אחד האנשים החכמים והממולחים מבין אנשי העסקים היהודים, והזוכה לסייעתא דשמיא ולניסים שכמו לקוחים מסיפורי הבעל שם טוב", בהמשך נשאל רבי יאשיהו על הקשר של אלשטיין לחסידות חב"ד, והשיב: "האדמו"ר מחב"ד היה קודש קדשים, ואדוארדו הוא אחד מחסידיו הקרובים, ועד היום הוא קשור אליו בכל נימי נפשו".

אלשין ודנקנר. צילום: שטורעם.נטצילום: אלשין ודנקנר. צילום: שטורעם.נט
אלשין ודנקנר. צילום: שטורעם.נט


הקרב על השליטה

מן הראוי לציין כי יריבו של אלשטיין על השליטה, היה איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, הנמנה גם הוא על חסידי חב"ד. גרנובסקי מחזיק בקרן הקרויה '770', במה שעורר לא מעט התנגדות בחב"ד, בשל הזיהוי כביכול בין החסידות לגוף עסקי, זאת למרות דבריהם של מקורבים לגרנובסקי כי אם יזכה בחברה יתמוך בנתח מהרווחים בבתי חב"ד ברחבי העולם.

גרנובסקי גם זכה לתמיכתם של כמה משליחי חב"ד שפעלו עבורו במרץ, זאת למרות הקו המנחה לפיו החסידות אינה מזוהה עם חברות ועסקים. גם איש אמונו של אלשטיין בישראל הוא שלום לפידות, בן לאחת ממשפחות חב"ד הידועות בארגנטינה, יזם מבריק שעבד בעסקי אביו - עד שלאחרונה הצטרף לאלשטיין. באלשטיין תמכו גם ידידיו הטייקונים היהודים אלי הורן וג'ו ספרא.

הקרב על השליטה היה ממושך, וכלל מתקפות רבות על אלשטיין מצידם של יועצי תקשורת שנשכרו בשביל לבלום את המהלך, בעצת רבו הוא לא הגיב והמשיך לעבוד בנחישות ובשקט כדי להשלים את העסקה, גם כאשר אחרים התרברבו שהעסקה בידיהם הוא המשיך לעשות את שלו.

בין השאר, בחודש אלול האחרון, לאחר שבא לארץ לקבל את ברכת רבו לשנה החדשה - יצא אלשטיין למסע בציוני אבות החסידות ברוסיה ובאוקראינה, שם העתיר בתפילה שיצליח במלאכתו, בה ראה במובן מסוים שליחות, להצליח לשקם בישראל חברות כמו שהתמחה בארגנטינה, ולייצר מקומות עבודה.

מקורביו של אלשטיין ממלאים פיהם מים ומסרבים לספר בשלב זה מה תכניותיו,
אלשטיין דנקנר הרב משה פינטו עסקה אי.די.בי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד