כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נתניהו בפורום סבן: "איראן תעכב תהליך השלום"

ראש הממשלה התייחס לנשיא אובמה, להסכם שלום אפשרי עם הפלשתינאים, וכמובן, לנושא הגרעין האיראני

נתניהו. צילום ארכיון
נתניהו. צילום ארכיון

בנאומו בפורום סבן התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הן לסוגיית המו"מ מול הפלשתינים והן לסוגיית הגרעין האיראני. "המזרח התיכון נמצאת בטלטלה גדולה, אלימות רבה וחוסר יציבות בל יתואר. אך בתוך הטלטלה הזאת, הקשר המיוחד בין ישראל לארצות הברית הוא עוגן מכריע של יציבות. לא אמרתי רק עוגן מכריע; אני חושב שזהו העוגן המכריע ואני רוצה להודות לנשיא אובמה על מחויבותו לברית החזקה בינינו. הוא חוזר ואומר שלישראל חייבת להיות הזכות להגן על עצמה, בכוחות עצמה מול כל איום. אני סבור שזוהי הצהרה חשובה מאוד. היא תלווה אותנו ב-360 מעלות. ותחת הנהגתו של הנשיא אובמה, הגיע שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל בנושאי הגנה, ביטחון ומודיעין לרמות חדשות.

"אני רוצה שתדעו שיתכן שיהיו לנו נקודות השקפה שונות. אני מבין שארה"ב היא מעצמה עולמית עם אחריות גלובלית. והנשיא אובמה מבין שהמדינה היהודית היא דמוקרטיה באזור עוין שנמצאת תחת איום, תחת איומים רבים יותר מכל מדינה בעולם. ולמרות שיש לנו נקודות השקפה שונות של מעצמת-על ושל מעצמה אזורית, רוב הזמן וברוב הנושאים אנו רואים את הדברים עין בעין, מכיוון שיש לנו ערכים משותפים, מכיוון שאנו מעוגנים בחברות דמוקרטיות מאוד, מכיוון שיש קשר מיוחד בין העם בישראל והעם האמריקאי. לעתים יש בינינו חילוקי דעות בעקבות נקודות ההשקפה השונות האלה. אך אנו תמיד משתפים את דעותינו באופן פתוח, אמיתי ומכובד. זה מה שעושים חברים טובים ונמשיך לעשות זאת.

"מאז ביקורו ההיסטורי של הנשיא אובמה בישראל, דיברנו תכופות וארוכות על הנושאים הבוערים בתקופתנו. איני יודע אם יש שני מנהיגים בעולם כיום שמדברים לעיתים תכופות כל כך ובצורה פתוחה כל כך בנושאים כל כך קריטיים. התקשורת הזאת בינינו משרתת היטב את שתי המדינות שלנו.
אני רוצה גם לנצל את ההזדמנות לשבח את המזכיר ג'ון קרי על מאמציו הבלתי-נדלים לטובת השלום. הוא בלתי נלאה. האיש אינו ישן. אני מקדיש כל כך הרבה מהזמן שלי בשיחות או בפגישות עם ג'ון קרי, שחלק מעמיתיי בממשלה מתחילים לקנא. הם מתלוננים שרק עבורו יש לי זמן. ובכן, ג'ון, אני מודה לך, והעם בישראל מודה לך על מסירותך ומחויבותך לשלום.

"לפני רגע הזכרתי שהמזרח התיכון נמצא בתקופה של נפיצות, אלימות וחוסר יציבות חסרי תקדים. בתוך כל חוסר הוודאות הזה, דבר אחד ברור לחלוטין: הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לא מקור הצרות באזור. היום, לכולם ברור, מלבד למספר שמרנים, שהמציאות סוף סוף הפריכה את המיתוס הזה. הטרגדיה בסוריה, הטרור בעירק, תכנית הנשק הגרעיני באירן, חוסר היציבות בצפון אפריקה, הסכסוך השיעי-סוני, הפורענות של האסלאם הקיצוני והאלים – אף אחד מהדברים האלה לא נובע מהסכסוך שלנו עם הפלסטינים.

"אין זאת אומרת שהשלום עם הפלסטינים אינו חשוב. הוא חיוני – בראש ובראשונה עבור הישראלים והפלסטינים. שלום אמתי ובר קיימא בינינו הוא יעד אסטרטגי של מדינת ישראל ושל הממשלה בראשותי. קיבלתי החלטות קשות כדי לקדם את שיחות השלום. אני מוכן לקבל החלטות קשות אף יותר כדי להשיג שלום".

בהמשך עבר נתניהו לעסוק בגרעין האיראני. "מאמצינו הגדולים ביותר להגיע לשלום פלסטיני-ישראלי לא יישאו פרי אם אירן תצליח לבנות פצצות גרעיניות. אירן חמושה בנשק גרעיני תיתן גיבוי רב יותר לגורמים רדיקליים וגורמי טרור באזור. היא תערער את הסיכויים להגיע לשלום במשא ומתן. הייתי אומר שזה יחליש גם את הסכמי השלום שכבר השגנו עם שתיים משכנותינו.

"רק לפני שלושה ימים, שגריר אירן באו"ם חזר על סירובו של המשטר האירני אפילו להכיר בישראל. זה קרה שבועיים אחרי שמנהיג אירן קרא לישראל "כלב מוכה כלבת" והתייחס אלינו כאילו איננו ראויים להיקרא בני אדם. הוא אמר שאנו נידונים ל"כישלון והשמדה". מוקדם יותר בנובמבר, קרא חמינאי לישראל "משטר בלתי חוקי וממזר". שאיפתו של המשטר האירני להשיג נשק גרעיני הופכת את ההצהרות האלה לעניין רציני יותר מסתם עלבונות. אנשים נוטים לתת הנחות להצהרות כאלה ממשטרים קיצוניים, למשטרים קיצוניים. הם אומרים: "הם רק מדברים". אך לדיבורים יש השלכות. את זה למדנו מההיסטוריה שלנו, בעיקר כשהמשטר שיוצא עם ההצהרות האלה בונה למעשה את היכולת לבצע את זה.

"המשטר הזה מספק לשליחי הטרור שלו, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלמי, אלפי טילים, טילים שמכוונים אל עבר אזרחים ישראליים, טילי חימוש מדוייקים, שהם הופכים קטלניים יותר ויותר. זהו משטר שמחויב להשמדתנו, ואני מאמין שמוכרחה להיות בשיחות בז'נבה דרישה חד משמעית לשינוי במדיניות האירנית. זה מוכרח להיות חלק בלתי נפרד מהמשא ומתן. במילים אחרות, אני אומר שמה שנדרש הוא לא רק שינוי כיוון, הפחתה ביכולות של אירן והסרה של היכולת שלה להפיק נשק גרעיני, אך גם לדרוש שינוי במדיניות השמדת העם שלה. זה המינימום שהקהילה הבין-לאומית חייבת לעשות כאשר היא נושאת ונותנת עם אירן.

"אני לא חושב שאני יכול להפריז כאן, אני לא חושב שיש מי שיכול להפריז במידת הסכנה של אירן. למען השלום והביטחון של העולם, אסור שלאירן תהיה היכולת לבנות נשק גרעיני – לא היום ולא מחר. אסור לעולם לאפשר לאירן להיות מדינת סף גרעינית עם אפשרות לחצות את הסף הזה בכל רגע שתרצה. ולכן, בניגוד להסכם הביניים שהושג לאחרונה, כל הסכם סופי מוכרח להביא לקיצו את היכולת הגרעינית של אירן".

"הרשו לי לחזור על כך: פתרון דיפלומטי עדיף על פתרון צבאי. אך פתרון צבאי חיוני להצלחת הדיפלומטיה, כמו גם סנקציות חזקות", הצהיר ראש הממשלה. "כולנו מסכימים שלאחר מספר שנים של סנקציות חריפות, אירן התחילה סוף סוף לשאת ולתת באופן רציני. בעקבות הלחץ, מה שנראה אתמול בלתי אפשרי, הפך לאפשרי היום. אל לנו להניח שסנקציות רבות יותר וחריפות יותר לא יובילו להסכם טוב יותר. מה שנראה אתמול כבלתי אפשרי, יכול להפוך לאפשרי מחר".

לבסוף, סיכם ראש הממשלה: "מאמצינו הגדולים ביותר, שלי ושל הנשיא אובמה, טרם השיגו את התוצאות הרצויות. חבר המושבעים טרם חזר. אירן קרובה באופן מסוכן לחציית הסף הגרעיני. ההיסטוריה תשפוט את כולנו אם הצלחנו או לא להתמודד מול האתגר הגדול ביותר.

"הנשיא אובמה ואחרים קראו לארה"ב "אומה חיונית". אני מסכים. אך אני מאמין שבבואנו להתמודד עם האתגר הענק הזה, ישראל וארה"ב יוצרות ברית חיונית. נמשיך לעבוד יחד לחזק את הברית החיונית למען השלום, הביטחון והעתיד המשותף שלנו".
פורום סבן נתניהו אובמה איראן הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד