כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הפרוטוקולים של זקני נווה אילן • טור אורח

ינון פלח, עורך ראשי ב'קו עיתונות', בודק כמה 'בשר' יש בתוכניתה של מיקי חיימוביץ על הדיור החרדי • מי יטפל בכיבוש של ערביי צפת?

הפרוטוקולים של זקני נווה אילן • טור אורח

שנתיים וחצי חלפו מאז עזבה מיקי חיימוביץ את כס מגישת החדשות. שנתיים וחצי בהן החדשות עדיין מגיעות, גם מבלי שיחימוביץ תצטט לעם היושב בכורסא מתוך הטלפרומפטר הניצב מול עיניה.

שנתיים וחצי שבמהלכן ניסתה יחימוביץ למתג עצמה כאושייה חברתית. היא עמדה בראש הקמפיין "יום שני ללא בשר" בניסיון לדאוג לבעלי החיים. קמפיין שהצלחתו מוטלת בספק, בלשון המעטה. עד כה לא דווח על ירידה דרמטית בפידיון של בעלי מסעדות הבשר בימי שני.

ואז הגיע יום חמישי ועמו צצה לאוויר העולם תכניתה החדשה של מיקי חיימוביץ. המגישה בדימוס שביקשה לעשות קאמבק, החליטה להשתמש בטריק הכי ישן בספר. "החרדים משתלטים" - תמיד נשמע טוב. המשדר קיבל את הכותרת האימתנית והמסעירה "המאבק על הבית", והרי לכם תחקיר בסדר גודל של החובות של ערוץ 10.

מסתבר – ולא צריך להיות מומחה גדול לתקשורת – שאין כאן לא תחקיר ולא עיתונות. מקסימום, תשדיר ארוך במיוחד לקמפיין עתידי של "יש עתיד", המנסה להציג תכנית זדונית של קבוצות חרדיות המבקשות להשתלט על הערים החילוניות.

הטרמינולוגיה נותרה כשהייתה. הסמנטיקה דומה. אנחנו מכירים את הכתבות שבמסווה של תחקיר עיתונאי עושות דה לגיטימציה לציבור שלם. "אנחנו", קרי החילונים, נאבקים על הבית. ו"הם", קרי החרדים, מנסים להשתלט על הבית. ברור מראש מי הרעים ומי הטובים.

אז זהו. הבית הוא שלנו בדיוק כפי שהוא שלכם. את כל שנות ילדותי העברתי בבת ים. אז עיר חילונית מובהקת. היום, עיר חילונית עם צביון מסורתי ושכונות שלמות המאכלסות מאות משפחות של בעלי תשובה. מעולם לא ביקשתי אני ושכמותי להשתלט על העיר או לשנות את אופיה. אפילו חיכוכים לא היו בין חרדים לחילונים, גם כאשר הפוליטיקה געשה סביב שאלת מיהו יהודי והניסיון של מפלגת 'צומת' לגייס את החרדים, בת ים הייתה אי של שפיות.

חשבתי שזו תכונה בת-ימית טיפוסית. מסתבר שהמצב בחיפה אינו שונה. ככה זה בתל אביב, ככה זה גם בערד ובמקומות נוספים. קל מאד לקחת שלושה אנשים שמוכנים להתריס מול המצלמה – וזה בדיוק מה שעשו עורכי התכנית – לגזור מהם את האינסרט הנכון ולהציג לצופים עובדה מוגמרת: החרדים גמרו אומר להשתלט על המדינה. תסלחי לי גב' חיימוביץ, אבל ככה נראים הפרוטוקולים של זקני נווה אילן.

עם יד על הלב, כיצד היו מגיבים עמיתייך לתקשורת במידה ותכנית הבכורה שלך הייתה עוסקת בהשתלטות של משפחות ממוצא רוסי על ראשון לציון? על מאות משפחות אתיופיות שהפכו את דימונה לביתם הפרטי? או אולי על הערבים שמשתלטים על צפת? ומה דעתך על הצרפתים שהשתלטו על נתניה?

אחסוך לך את אי הנעימות. העורכים שלך היו גונזים את הכתבה, תוך שהמילה גזענות הייתה חוזרת ונשמעת בווריאציות שונות. זה בדיוק זה. גזענות לשמה. אזרחי ישראל רשאים לגור כאוות נפשם בכל עיר. כל אחד עושה זאת במקום שבו הוא חפץ. גם אם הוא חרדי, גם אם הוא ערבי. בואי נהיה הוגנים - גם אם הוא חילוני.

וכן, תתפלאי, מותר לנו לדרוש הקמת בית כנסת ציבורי - במידה ומספיק משפחות המתגוררות בשכונה דורשות זאת. כל עוד המבנה חוקי והשימוש בו אינו עומד בסתירה לחוק, אין מי שיכול למנוע מהציבור הזה לדרוש את המגיע לו.

כאשר תושבי דניה בחיפה דורשים מתנ"ס זה בסדר? כשתושבי נווה צדק בתל אביב מבקשים מגרש כדורסל, המאבק שלהם לגיטימי? כשתושבי שכונת רמת הנשיא בבת-ים מתחננים לאולם קולנוע, המאבק שלהם מוצדק? רק שומרי תורה ומצוות בערד לא יכולים לדאוג לעצמם לבית כנסת?

יש לי רק מסקנה אחת פשוטה, גב' חיימוביץ. אחרי שנכשלת בקמפיין של 'יום שני ללא בשר', הגיע יום חמישי האחרון וגילה כי אכן בתכנית שלך יש קצת מאוד 'בשר'.
חיימוביץ תחקיר ערוץ 2 כתבות ציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד