כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

ברזיל: מרכז חסד חדש בקהילת סאו פאולו

ראשי קהילת סאו פאולו והמושל בחנוכת מרכז חסד חדש • 10 אחוז מכלל חברי הקהילה היהודית חיים מתחת לקו העוני

צילום: בנצי ששון
צילום: בנצי ששון

יותר מאלף משתתפים בהם פקידים ממשלתיים בכירים, גורמי רווחה בעירייה ובממשלה, מושל ס. פאולו מר גראלדו אלקמין, ראשי קהילות יהודיות ורבנים, השתתפו בחנוכת המשתתפים את מרכז החסד החדש של ארגון 'תן יד' שנבנה בעלות של מיליוני דולרים, והוקדש לזכר אמו של הנגיד מר יוסף ספרא, הגב' אסתר ספרא ע"ה.

בקהילה היהודית בעיר ס. פאולו המונה כ-80.000 נפשות, 10 אחוזים מהם חיים מתחת לקו העוני, על פי נתוני הקהילה הרשמיים.

ארגון החסד 'תן יד' הוקם לפני יותר מעשרים שנה, והתחיל בבסיסו בארגון חלוקת מזון לנזקקים. המתנדבים הראשונים היו יוצאים לחלק ארוחות חמות לאלו הזקוקים לכך. כמות עצומה של מעל מאה אלף ארוחות מזינות, יוצאים מידי שנה ממרכז החלוקה לבתים של גלמודים ונזקקים שלא יכולים לצאת בכוחות עצמם לבית התמחוי הקהילתי.

בנוסף, מאות טונות של מזון בסיסי וציוד הכרחי מחולקים מידי פעם, בעיקר לקראת החגים. המוסד החשוב הזה זכה כבר לשבחים רבים מפי גורמים רמי דרג בשלטון בברזיל, והפעילות ההומניטארית שלו הפכה לסמל ודוגמא בכל המדינה. הנשיא לשעבר, מר לואיס אינסיו לולה דה סילבה, שיבח בפומבי כמה פעמים את הארגון.

בהמשך התרחב הארגון והחל לפעול בסיוע לחסרי בית, הוקמה קרן מיוחדת לטובת אלמנות ויתומים, תוכניות שיקום לאסירים משוחררים, וכן עזרה במימון מחנות קיץ לילדים ממשפחות מעוטות יכולת.

הרב דוד וייטמאן, משלוחי חב"ד בעיר והרב הראשי של מרכז הקהילה הספרדית 'בית יעקב', אמר במהלך האירוע החגיגי, כי המרכז המפואר והחדש, התבקש לצורך המצב, ולאור המטרה של הארגון להבטיח כי כל יהודי בעיר שסובל ממחסור ומעוני, לא יישאר במעגל זה, אלא יצטרף לחיי רווחה מסודרים. כל יהודי רשאי לחגוג את השבתות והחגים, וכל יום במעגל השנה, בחברת בני משפחתו וידידיו, בצורה מסודרת ונאותה. ולא בביזיון ובהשפלה.

הבניין על שישה הקומות שבו, כבר החל לפעול לפני מספר חודשים, והוא שוקק פעילות במשך כל שעות היממה. מידי יום ביומו המטבח הענק והמשוכלל מכין 2300 מנות מזינות, אולם אירועים ענק של 35.000 מ"ר, שמשמש עבור חתונות ובר מצוות, שירותי קייטרינג לקהילה היהודית, והכל כדי לסייע למשפחות מרובות ילדים או מעוטי יכולת, לעשות את השמחות האישיות שלהם בעלות מינימלית ובהדר וכבוד מקסימלי.

בנוסף נפתחה במקום מרפאת עיניים, ספרייה עשירה ביותר לילדים, ועוד מגוון של מתחמי פעילות פנאי ורווחה עבור יהודי העיר. צוות ענק של 300 מתנדבים, פעילים קהילתיים ועובדים סוציאליים מוסמכים, מפעיל את המקום. גם למבוגרים וגם לילדים. מה שגורם לכך שהמשפחה היהודית כולה, יכולה לבוא למקום ולמצוא עניין רב באפשרויות השונות שמציע הארגון 'תן יד'.

ילדים למשפחות שלא יכולות לממן עבורם חוגים, השתלמויות, ושאר פעילויות שעולות ממון רב, יכולים לבוא למרכז החדש, ליהנות מהספרייה, לצפות בסרטים חינוכיים, לשחק במחשב, והכל באווירה מזמינה, חמה ולבבית, וגם תוססת ומלהיבה שתואמת את דרישות הנוער, כך מתארת הגב' פאני וייזוואל, רכזת הפעילות ההתנדבותית.

גם המיקום של הבניין נלקח בחשבון על ידי נשיא הארגון מר משה ניגרי. המרכז נבנה בכוונה תחילה באיזור Bom Retiro בצפון העיר ס. פאולו, הידוע כמקום מוכה עוני וסבל. המרכז החדש מציע לכל התושבים המתגוררים במקום למוד סבל זה, תקווה חדשה לשינוי, משב רוח מרענן שיוביל לאופטימיות אישית, משפחתית וקהילתית.

התקציב השנתי של הפעלת המרכז הענק, שמתקרב לסכום הנכבד של 4.5 מיליון דולר, ממומן כולו בידי נגידים ונדבנים יהודיים מקומיים, שמבינים את הצורך החשוב בתמיכה בקהילה היהודית בעיר, אומר השליח הרב וייטמאן.

מר ספרא, שיתף את הקהל בזכרונותיו מאמו המנוחה, שהייתה בעלת חסד מפורסמת. הוא סיפר עד כמה הייתה דואגת במסירות לנזקקים יהודיים בקהילה בלבנון, במקום שבו חיה בשנותיה הראשונות.

"ראיתי במו עיני את הארגון 'תן יד' קם מאפס. ליוותי אותו בכל שלב משלבי ההתפתחות. אני רואה אותו מיישם את הערכים המופלאים של נתינה וחסד, שכל כך מרכזיים בתורת ישראל, ואני גאה להיות חלק מההרחבה המשמעותית הצפוייה של הפעילות הנהדרת, בעקבות הכניסה לבניין חדש זה".

בעיצומה של החגיגה, נפנה המושל לסיור מיוחד ברחבי הבניין. מה שתפס את תשומת לבו, היה הפתגם החסידי שנחקק על אחד מקירות הבניין "טובה פעולה אחת מאלף אנחות". במשך דקות ארוכות הביא את התפעלותו מהמסר החשוב הזה, כאשר הוא אומר שהמקום הזה, והאנשים שמפעילים אותו אכן מיישמים את הפתגם היהודי החשוב הזה.

במהלך נאומו אותו נשא באירוע התמקד המושל בעובדה שארגון 'תן יד' עובד בשיתוף פעולה מלא זה מספר שנים יחד עם ממשלת ברזיל בהאכלת 1800 הומלסים לא יהודים מידי יום באחד משכונות העוני הגרועות ביותר בעיר.

"מאז התחיל שיתוף הפעולה הזה, 'תן יד' חילק למעלה מ-5 מיליון ארוחות חמות לנזקקים", אמר המושל כשכולו מתרגש. "ומה שמעניין זה שהאוכלוסייה באותו איזור מורכבת בעיקר מדור שני של מהגרים ערבים, ומי שמאכיל אותם אלו הם היהודים מארגון 'תן יד'".

















































ברזיל עניים יד ליד חב''ד נזקקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד