ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

רב הכותל בטור אישי מיוחד: "הכותל שייך לכולם"

הרב שמואל רבינוביץ', המתמודד מידי שנה עם יותר מ-10 מיליון מבקרים בכותל מערבי, בטור אישי • "הכותל של כולם - ולכן עליך להתחשב בכולם" • "בטרם תמהרו לשפוט מבעד לחרך הצר של זכותו של היחיד, זכרו כמה רבים הם היחידים וכמה רבות הן הזכויות המסתופפות יחד ברחבת הכותל הקטנה"

הגר''ש רבינוביץ'. צילום: פלאש 90
הגר''ש רבינוביץ'. צילום: פלאש 90

אין עוררין על אמיתותו של המשפט המופיע בכותרת. הכותל המערבי שייך לכל בני ובנות העם היהודי ולכל משפחת האדם, כפי שנאמר "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים". עם זאת - לכותרת הזו שני פירושים שונים ומנוגדים בתכלית.

מה משמעות הדבר, שהכותל "שייך לכולם"?

רבים מפרשים את המשפט כביטוי לזכותו של היחיד לממש את מנהגיו, רצונותיו ומאווייו ברחבת הכותל. אם הכותל שייך לכולם - הרי שהוא שייך גם לי, ומשום כך זוהי זכותי המלאה לתבוע בו את מקומי ואת ההכרה בי ובדרכי.

בשיח זה, של זכויות הפרט, קל להיאחז בנושא צר ולנגח באמצעותו את המרקם העדין המתקיים בעמל רב ברחבת הכותל המערבי. שוב ושוב מותקפות רשויות הכותל על הנחיות שונות הנוהגות בכותל, כשכל אחד דורש כי הכותל המערבי יפנה מקום לצרכיו ורצונותיו. הרי הכותל הוא שלו. מתוך תפיסה זו צמח גם המתח שהרעיל את רחבת הכותל בשנים האחרונות. במציאות בה זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, לא ניתן להגיע להשלמה, אלא רק להכרעה ולפגיעה.

הכותל באמת שייך לכולם. אלא שמשמעות הדבר, לעניות דעתי, הוא שבבואך לכותל עליך לזכור שהכותל שייך לכולם - ולא רק לך ולדומים לך. הכותל שייך גם למחמירים וגם למקילים, גם לקרובים וגם לרחוקים, גם לגברים וגם לנשים. הכותל שייך לכולם, ולכן אל לך לבוא בשם זכויותיך ולדרוש פגיעה באחרים כדי שתוכל לממש את רצונך. הכותל הוא גם שלהם.

קיום האיזון בין אלפי צרכים, רצונות וקשיים שנפגשים בכל יום ברחבת הכותל הקטנה הוא מלאכה עדינה, שמתבצעת על ידי צוות הכותל המסור בתשומת לב וברגישות מרבית.

האם תמיד אנו מצליחים לאזן בין הרצונות והרגישויות? הלוואי. רבים הם האנשים שזכויותיהם נפגעו בצורה כזו או אחרת, ולוואי ויכולתי להתנצל בפני כל אחד ואחת מהם באופן אישי. אך אין עוד מקום בארץ שמכיל בתוכו למעלה מעשרה מיליון מבקרים, מתפללים ועולי רגל מדי שנה, בני כל העמים, המגזרים, הדעות והפלגים, ומצליח להתקיים באחווה וברעות כמו הכותל המערבי.

לכל אלו אשר מבקשים לדרוש לנהוג את מנהגם בכותל, לאלו שרוצים לשנות את פני הכותל המערבי, לכל אלו אשר אינם רוצים פשרה בכותל. אני קורא לכל המשחיזים את עטי הביקורת - בטרם תמהרו לשפוט מבעד לחרך הצר של זכותו של היחיד, זכרו כמה רבים הם היחידים וכמה רבות הן הזכויות המסתופפות יחד ברחבת הכותל הקטנה. גם אם טענתכם נכונה כשלעצמה - הכותל שייך לכולם.

"ירושלים הבנויה - כעיר שחוברה לה יחדיו".

הרב שמואל רבינוביץ הוא רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים
כותל זכויות הדרה כולם מחמירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד