ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

הנשיא שמעון פרס: "אסור להפלות בין דם לדם"

המערכת הפוליטית סוערת מהסירוב לקחת דם מח"כית אתיופית • ועדת הפנים של הכנסת תקיים דיון דחוף בנושא

אריה דרעי תורם דם בכנסת.
אריה דרעי תורם דם בכנסת.

הסערה בכנסת: המערכת הפוליטית סוערת מהמקרה שאירע היום (רביעי) בכנסת, בו נמנע מח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד), לתרום דם.

עוד בנושא:
לילה לבן: ירושלים מתכוננת לשלג ראשון

הח"כית שהגיעה לתרום בתחנה ניידת של מגן דוד אדום שהוצבה במשכן התבשרה על ידי אנשי הארגון כי אינה יכולה לתרום דם בשל "סוג הדם המיוחד של בני העדה האתיופית".

מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, הורה לנציגי מד"א לעזוב את הכנסת ולהפסיק את מבצע התרמת הדם. עוד נקבע כי ועדת הפנים של הכנסת תקיים ביום שלישי הבא דיון דחוף בנושא.

נשיא המדינה שמעון פרס הביע שאט נפש מהמקרה ואמר: "אסור שיהיה הבדל בין דם לדם במדינת ישראל, כל אזרחי ישראל שווים". הנשיא קרא לבחון מחדש את הנהלים הקיימים ולחדד אותם כך שתימנע פגיעה מיותרת מציבור שלם המבקש להציל חיים ולתרום דם, "צריך ליצור נהלים חדשים ולאפשר לכל אזרח בישראל לתרום דם תחת שיקולי הבטיחות הרפואיים".

הנשיא ביקש לחזק את ידיה של חברת הכנסת תמנו שטה וציין כי העלבת חברת הכנסת שמייצגת מאחוריה את בני העדה האתיופית אינה במקומה: "בני העדה האתיופית יקרים מאוד למדינת ישראל, זו עדה יוצאת דופן התורמת".

שרת הבריאות יעל גרמן, אמרה בתגובה כי "אני חושבת שזה אבסורד בלתי נסבל שבשנת 2013 במדינת ישראל בני העדה האתיופית, שהגיעו לפני יותר מ-25 שנה לארץ, עדיין לא יכולים לתרום דם".

גרמן הוסיפה כי "מהרגע שנכנסתי לתפקידי אני מקיימת סבבי דיונים עם גורמי מקצוע במשרד הבריאות ובשירותי הדם במטרה לשנות ולהביא לסיומו של האבסורד הזה. בכוונתי לערוך כנס דיונים פתוח לציבור שבמהלכו יוצגו גם עמדות מקצועיות מגורמים עולמיים, ובהתאם לשנות את הקריטריונים לתרומת דם באופן שישמור על כבוד האדם של התורם ועל בריאותו של מקבל תרומות הדם".

שרת העליית והקליטה סופה לנדבר (הליכוד ביתנו) אמרה כי, "קשה לקבל שבמאה ה-21, במדינת ישראל, מישהו או מישהי מעז להבדיל בין דם לדם. האם חיילים יוצאי אתיופיה יכולים להקיז את דמם עבורנו?! אני מצפה מהאחראים לתת את הדין".

גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) הבגיב למקרה ואמר: "המקרה של פנינה תמנו שטה הוא רק סימפטום לבעיה הרבה יותר גדולה: הגזענות הפושה בכל חלקה טובה בחברה הישראלית. בתרומות דם, בכניסה למועדונים, במוסדות חינוך ובעוד ועוד מקומות. גזענות היא נגע רע מכוער הנובע מרשעות, טיפשות ובורות. ראשית, אסור שמי שאחראי על הנוהל המשפיל יישאר בתפקיד, בטח אחרי שכבר בשנות התשעים נחשפה המדיניות האווילית. שנית, אני תובע ממד"א ובנקי הדם להפסיק להפלות בין דם לדם".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שתרם דם באותו אירוע הגיב כי: "תרמתי דם היום, אך אלף תרומות דם לא יספיקו לכסות את הדם שנשפך היום בכנסת. לא ייתכן מצב שבו רק בשל השתייכות עדתית, ללא כל בדיקה, תימנע קבלת דם מתורמים בני עדה כזו או אחרת. אני קורא לשרת הבריאות לתקן מיד את ההנחיות בנושא".

ח"כ אלי ישי (ש"ס) הגיב כי, "הגזענות והאפליה במדינת ישראל בשנת 2013 חיות ונושמות בדומה לשנות ה-50. הגיעה העת שתופעות אלו יהיו חלק מהעבר של המדינה וחובה עלינו למנוע מדור העתיד את התופעות ולעשות כל שניתן כדי להכיר אותן אך ורק מספרי ההיסטוריה".
ש''ס כנסת מד''א תרומה דם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד