כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מחדל לבן: "המערכת כשלה" • נשבר שיא הביקוש לחשמל בחורף • מתעדכן

הסיוט נמשך: 14 אלף בתי אב מנותקים מחשמל • שיאהביקוש לחשמל בחורף נשבר עם 11,570 מגה וואט • ביתר עילית נצורה: כל הכבישים מסביב חסומים • טלז סטון שרויה בהפסקת חשמל מאז יום חמישי: קשישים הועברו לבית החלמה המחומם באמצעות גנרטור • הקווים הפנימיים בבירה אינם פועלים. בעלי הרכבים מתבקשים שלא לנסוע • בפנים: מצב הכבישים החסומים

שלג בירושלים. צילום: עזריאל משה
שלג בירושלים. צילום: עזריאל משה



השלג פסק, אך השגרה עדיין לא שבה: היציאה מירושלים מתאפשרת לכל הרכבים, אולם הכניסה אליה מותרת רק באמצעות תחבורה ציבורית.

ביתר עילית עדיין נצורה: כל הכבישים מסביב חסומים.

היישוב קרית יערים - טלז סטון שרוי בהפסקת חשמל כללית מאז יום חמישי. מקור התקלה עדיין לא אותר ואין ההערכה מתי היא תתוקן. בית ההחלמה ביישוב פועל באמצעות גנרטור והוא קלט אל תוכו קשישים וילדים, אולם החשש הוא כי הבנזין עומד לאזול. התושבים לא מסוגלים לעזוב את האזור כיוון שהצירים חסומים.

מחברת החשמל נמסר כי צומצם מספר הבתים המופסקים ל-14,000 ברחבי הארץ. בירושלים נותרו 6,000 בתים ללא חשמל. נעשים מאמצים רבים להחזיר את החשמל ליישובי עוטף ירושלים יהודה ושומרון ועוטף צפת.

לדברי החברה, נשבר שיא הביקושים לחשמל בחורף בכל הזמנים עם 11,570 מגה וואט.

להלן השכונות המופסקות חשמל חלקית נכון לעכשיו ובעבודה בירושלים: ק. יובל, עין כרם, ק. מנחם, גילה, רחביה ,נחחאות, בית הכרם, קטמון הישנה, קריית שמואל, א.ת תלפיות, בקעה, פ. זאב, נווה יעקב, רמת מוצא, רמות, רמת אשכול, מאה שערים/בוכרים, בר אילן, בית ישראל, שערי חסד, מושבה, בית וגן, ג. שאול, קריית משה, הר נוף, סנהדריה.

יישובי הצפון שחוברו עד כה: צפת, אמירים, רמת הגולן, בית ג'אן, מרום גולן, שפר, עין אביב, כרם בן זמרה, עמוקה, קיבוץ פרוד, חמדת יער, שפר, אמירים, כפר שמאי, מרון, ספסופה, עלמה, בר יוחאי, אור גנוז ואביבים.

צוותי חברת החשמל פועלים עדיין בשטח במאמץ לחבר גם חלק מגוש חלב והיישובים ברעם, דובב ויראון

קווי האוטובוסים הפנימיים בבירה וכן הרכבת הקלה - עדיין לא שבו לפעילות. המשטרה מבקשת מבעלי הרכבים לא לנסוע עד להודעה מפורשת.

תמונת מצב צירים חסומים,

כביש 1, פתוח לתנועה לכלי רכב פרטיים, מהיציאה מירושלים דרך כביש 9 מערבה לכיוון תל אביב.
כך גם מותרת הנסיעה לכל סוגי כלי הרכב ממבשרת לכיוון תל אביב.

בכיוון ההפוך, מתל אביב לירושלים מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית, רכבי אספקה ומקרים הומניטריים בלבד. למען הסר ספק, רכבים פרטיים עדיין אינם מורשים לנסוע בכביש 1 מזרחה.

כביש 443, ממכבים לירושלים, סגור לשני הכיוונים בשל קרה וחשש מסכנת החלקה.
כביש 60, מהמנהרות לקרית ארבע, סגור לשני הכיוונים.
כביש 375, צומת צור הדסה לצומת חוסאן, סגור לשני הכיוונים.
כביש 386, מכיכר הסטף לירושלים, סגור לשני הכיוונים.
כביש 395, מכיסלון עד רמת רזיאל, סגור לשני הכיוונים.
כביש 425, מהר אדר לאבו גוש, סגור לשני הכיוונים.
כביש 436, צומת נבי סמואל לכיוון גבעת זאב, סגור לשני הכיוונים.
כביש 234, גשר צאלים, סגור לשני הכיוונים.
כביש 90, מלונות ים המלח, עין בוקק - עין גדי, סגור משני הכיוונים.
כביש 89, ממירון לאליפלט, סגור לשני הכיוונים.
כביש 90, איילת השחר לצפון, סגור לשני הכיוונים.
כביש 866, מצומת 7 להר מירון, סגור לשני הכיוונים.
כביש 8900 ראש פינה-צפת, סגור משני הכיוונים.

גם היום תמשיך רכבת ישראל להפעיל שירות רכבות מתוגבר בין ירושלים ות"א. רכבות עם תוספת קרונות תופעלנה כל שעה + 53 דקות מת"א לי״ם וכל שעה + 28 דקות מי״ם לת"א.

עיריית ירושלים מזהירה כי למרות היחלשות הסופה, הטמפרטורה הנמוכה הביאה לקרה בלילה ולקפיאת הצירים, המדרכות והשלג בעיר – וישנה סכנת חיים בתנועה בצירים.

העירייה מבקשת מהתושבים להימנע מנסיעות ברכבים פרטיים בשעות הבוקר המוקדמות עד השעה 09:00

יש לנקוט משנה זהירות בדרכים, לשים לב להולכי רכב הצועדים על הכביש ולא על המדרכות בשל קפיאת השלג. אסור לנסוע בניגוד לכיוון התנועה ועל ציר הרכבת הקלה. כמו כן להיזהר ממפגעים על המדרכות, מעצים במצב שאינו יציב או עצים שנפלו ומגושי שלג העלולים ליפול מעצים ומגגות בעוצמה רבה.

מפלסות השלג ומפזרות המלח פעלו כל הלילה וממשיכות לפעול לפילוס הצירים, פינוי השלג ופיזור מלח למניעת קפיאה.

הלימודים בירושלים בבית הספר, גני הילדים מעונות היום והמשפחתונים, לא יתקיימו היום (א') עקב נזקי הסופה במוסדות חינוך והסיכון לתלמידים.

התחבורה הציבורית והרכבת הקלה בירושלים לא פועלות הבוקר. התחבורה הציבורית בתוך ירושלים תחודש במהלך שעות הבוקר בהתאם למצב הצירים ובטיחותם והודעה בנושא תימסר באמצעי התקשורת.

העירייה פועלת לסייע ככל הניתן לצוותי הרכבת הקלה להחזירה לפעולה סדירה בהקדם.

"מטרתנו היא להתחיל את השבוע עם ירושלים פתוחה", אמר. "יש סבירות יותר גבוהה שנצליח לפתוח את כביש 1 לתחבורה ציבורית בשלב ראשון כבר בשעות הקרובות. עוד אין לכך מועד מדויק. אני מקווה שלקראת שעות הבוקר היותר מאוחרות נצליח לפתוח את הציר גם לציבור הרחב".

אמש מסר מפכ"ל המשטרה תמונת מצב: "השוטרים עסוקים עדיין בהצלת חיים. המטרה היא להחזיר את עם ישראל לשגרה אחרי סערה מהקשות שידענו. אזורים רבים נותרו מנותקים ובהם גם ירושלים בירת ישראל. עשינו מאמץ גדול עם חברת חשמל וגופים נוספים לאפשר לתושבים לחזור לחיים תקינים. הנחיית ראש הממשלה לכל הגופים היא לעשות הכול כדי לפתוח את הניתוק".

דנינו אף ביקר את האזרחים שלא נשמעו להוראות המשטרה: "ביקשנו לא להגיע לירושלים. משמעת אזרחית מצילה חיים. לצערי, במקרה הזה הציון שלה לא היה גבוה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מוקדם יותר הערכת מצב והנחה את משרדי הממשלה השונים, גורמי הביטחון וחברת החשמל לפעול למילוין של שלוש משימות מרכזיות - מול נזקי הסופה. "המשימה הראשונה היא הצלת חיים, תוך עדיפות לאיתור יזום של קשישים הזקוקים לטיפול", הנחה נתניהו.

בנוסף קרא ראש הממשלה לדאוג לפתיחת הצירים, לכל המקומות שעדיין לא מחוברים לחשמל. משימה נוספת שהונחה על הפרק - היא היערכות לשיטפונות, שצפויים להתחיל בקרוב, בעקבות המשקעים הרבים.

מדוברות משרד הביטחון נמסר: מאות כלי רכב של צה"ל פועלים בשעות האחרונות באזור ירושלים והצפון, במטרה לפרוץ את הדרכים החסומות לתנועה ולסייע לתושבים המנותקים מחשמל. בין השאר פועלים יותר מ-100 ג׳יפים, משאיות צבאיות, מיכליות דלק וסולר, כ-35 נגמ"שים ויותר מ-100 כלים כבדים (טרקטורים, שופלים, דחפורים ומשאיות לפיזור מלח). במקביל, משרד הביטחון פועל להעברת 35 טון מלח לירושלים ולצפת, ונערך לספק כמה אלפי מנות חמות לתושבים המנותקים מחשמל.

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, הורה הבוקר למנכ"ל הכנסת רונן פלוט, לרופא הכנסת ד"ר יצחק ליפשיץ, ולאחיות המרפאה, לצאת לבתי קשישים בירושלים ולסייע להם במתן תרופות ובכל דרך אחרת.

הרופא והאחיות יצאו מהכנסת ברכבי משמר הכנסת שהם בעלי יכולת עבירות בשלג. בכך מצטרפת הכנסת למאמץ הלאומי להגיע לכל בית של כל אדם הזקוק לעזרה בעת הזו ולסייע ככל האפשר.

מאז תחילת הסערה הגיעו לחדרי המיון של בתי החולים של הדסה למעלה מ-40 מקרים של הרעלת CO. רובם ככולם טופלו בחמצן וחלקם אף הועברו לתאי לחץ להמשך טיפול. יש לנקוט אמצעי זהירת רבים באופן בו מחממים את החדרים ולהזהר משנה זהירות מפני אש גלויה. הצוות הרפואי ממליץ להשאיר חרך בחלון ולאפשר כל הזמן כניסת אויר לחדרים השונים.

אגף התנועה: באמצעותכם לבעלי כלי הרכב שנתקעו בכביש 1 ו- 443, לבירור בנוגע למיקום הרכב שנגרר, יש לפנות למוקד 100 באיזורכם.

עשרות פונו ל'זיו' בצפון

בעקבות הסערה עדיין חסומות דרכי הגישה אל המרכז הרפואי זיו בצפת לרכב פרטי, הגישה אפשרית רק לרכבי שטח 4X4, אמבולנסים מיוחדים המותאמים לנסיעה בשלג עם שרשראות על הגלגלים וכלי רכב צבאיים.

חדר המיון וחדרי הלידה במרכז הרפואי זיו פועלים כסדרם. על הזקוקים לסיוע רפואי לפנות למוקד העירוני בצפת או למד"א. אין לנסות ולהגיע ברכב פרטי.

לחדר המיון פונו במהלך סוף השבוע עשרות חולים, מרביתם נזקקו לסיוע רפואי בעקבות הפסקת החשמל בעיר צפת. מרבית הפונים אושפזו בבית החולים עקב חסימת דרכי הגישה למרכז הרפואי.

בין המפונים לחדר המיון 5 חולי אסטמה ומחלות ריאה נוספות המשתמשים באופן קבוע במכשירי חמצן או אינהלציה שהפסיקו לפעול עקב הפסקת החשמל בצפת, ביניהם גם תינוקת בת שנתיים וחצי. ילדה נוספת פונתה על ידי אמבולנס עם חשש להיפותרמיה ואושפזה במחלקת ילדים. שתי נערות ממרכז קליטה בגליל טופלו עם הרעלת CO לאחר שהדליקו אש בחדרן.

אמש הובא צעיר בן 18 מאחד הכפרים בגולן שנפגע בעת שעשה סקי, מאושפז במחלקת טיפול נמרץ במצב קשה מאוד כאשר הוא מורדם ומונשם עם חבלות ראש וגפיים.

בנוסף טופלו 10 נפגעים קל מתאונות דרכים ו-3 אזרחים עם שברים ברגליהם לאחר שהחליקו בשלג.
במהלך סוף השבוע היו 20 לידות בחדרי הלידה. היולדות הובאו לחדר הלידה במהלך הסערה על ידי אמבולנסים עם שרשראות על הגלגלים, יולדת אחת הובאה על ידי בעלה ברכב 4X4.

בנוסף, אירוע לידה מוקדמת של אם צעירה , שחששה לצאת בשלג מביתה ולבסוף ילדה בבית. היא הובאה על ידי אמבולנס של מד"א לחדר היולדות בזיו, שם ערכו להם בדיקות ושמחו לבשר כי לאם ולתינוק שלום.

ארבעה חולי דיאליזה מרמת הגולן שהגיעו לטיפול ביום שישי בבוקר, נשארו לאשפוז בבית החולים לאחר שלא ניתן היה להסיעם בחזרה לביתם עקב השלג הכבד בצפת וכן חסימת הכבישים ברמת הגולן.
בנוסף, לחדר המיון הגיעו עשרות פניות טלפוניות מתושבי צפת והאזור, הנמצאים בביתם ללא חשמל, אשר ביקשו לקבל הנחיות כיצד לנהוג בקור העז על מנת לשמור על בריאותם ובריאות משפחתם.

הנהלת המרכז הרפואי זיו פנתה לעיריית צפת בבקשה שידאגו לפינוי צירי הגישה לבית החולים, על מנת לאפשר הענקת סיוע רפואי לכל הנזקקים לכך. מנכ"ל העירייה בצפת מטפל בנושא. כמו כן נגמש"ים של צה"ל ואמבולנסים מיוחדים של מד"א ממשיכים לפעול לאורך הצירים בהבאת חולים ונזקקים לבית החולים. גיל

אלפי מטופלים במוקדי 'טרם'

במיוני ׳טרם׳ ברחבי הארץ נערכו מבעוד מועד למזג האוויר הקשה בכוחות מתוגברים ובמערכות גנרטורים לגיבוי בעת הפסקות חשמל. את החשיבות הרבה של הפעלת מיוני ׳טרם׳ במרכזי הערים ברחבי הארץ חשו אלפי תושבים על בשרם.

במהלך סוף השבוע הסוער טופלו במיוני ׳טרם׳ 3300 איש שנזקקו לשירותי רפואה דחופה במגוון תחומים.

בירושלים לבדה טופלו במיוני ׳טרם׳ הפרוסים ברחבי העיר למעלה מ-1300 תושבים שזכו לטיפול מהיר ומקצועי על אף סופת השלגים שפקדה את העיר.

כשליש מהפונים למיוני ׳טרם׳ סבלו מפגיעות טראומה, חתכים שברים וחבלות.

בנוסף העניקה ׳טרם׳ אספקה שוטפת לחולים אשר נתקעו בלא תרופות במזג האוויר הקשה, כך למשל חולה סכרת כבן 17 שזכה לאספקה של אינסולין לו הוא נזקק למשך הימים הקרובים בהם יקשה עליו להשיג את מבוקשו. למיון טרם הגיע חולה מבוגר אשר היה זקוק לחמצן מלבד אספקה במקום ציידה אותו טרם בבלוני חמצן אשר יספיקו לו לימים הקרובים עד אשר תחלוף הסערה. אלו דוגמאות בודדות ממספר רב של אירועים שאירעו במהלך הימים האחרונים.

מנכ״ל ׳טרם׳ נתן אפלבאום: ״צוותי טרם פעלו במסירות רבה והעניקו גם בשיאה של סופת השלגים טיפול רפואי מקצועי, אנו שמחים לעזור לכל אדם בין אם זקוק לטיפול ובין אם זה נתינת קורת גג".

יו"ר זק"א מאשים: "המערכת כשלה"

עשרות רבות של מתנדבי זק"א מצוידים ברכבי שטח ובטרקטורונים פעלו מסביב לשעון בסופת השלג שפקדה את ירושלים, בהצלת חיים, הגשת עזרה ראשונה, העברת יולדות וחולים, הספקת תרופות, ובעיקר חילוץ מאות אנשים נשים וטף שנתקעו בצירים העולים לירושלים או בתוך העיר.

מוקד זק"א עמד בקשר רציף מול מוקד החירום של עירית ירושלים כמו גם מול חמ"ל משטרת ישראל ואגף התנועה.

יהודה משי זהב יו"ר זק"א, אמר: "זה היה מבצע מורכב מאוד, מתנדבי זק"א המסורים פעלו במסירות ובאהבה רבה בכדי להגיע לכל קריאת עזרה. ללא ספק היה פה מחדל עצום וכישלון מוחלט של המערכת הכללית שלא ידעה לתת מענה בזמן אמת, אבל אני מרוצה מהכוח העצום שיש לארגוני החסד על מתנדביהם שפעלו ללא לאות מסביב לשעון כדי להיות לעזר ולאחיסמך בעת צרה, בזמן שהרשויות לא תפקדו".

שלג חשמל ירושלים כבישים מחדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד