כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מבצע 'מלאכים בלבן': הקרב להצלת חיי אדם

כשמתנדבי זק"א התגייסו למאבק בשלג - הם חוללו פלאים בדרכם לניצחון, במלחמה הגדולה להצלת נפשות • תיעוד

מבצע 'מלאכים בלבן': הקרב להצלת חיי אדם



עשרות רבות של מתנדבי זק"א מצוידים ברכבי שטח ובטרקטורונים פעלו מסביב לשעון בסופת השלג שפקדה את ירושלים, בהצלת חיים, הגשת עזרה ראשונה, העברת יולדות וחולים, הספקת תרופות, ובעיקר חילוץ מאות אנשים נשים וטף שנתקעו בצירים העולים לירושלים או בתוך העיר. שבחים רבים של משטרת ישראל למבצע 'מלאכים בלבן' של יחידת הג'יפים של זק"א בחילוץ מאות התקועים אנשים נשים וטף שהיו תקועים שעות רבות בכביש 1 ירושלים – תל אביב.

כבר ביום רביעי, עם קבלת התחזית האחרונה על מעזג האוויר של הסופה הקרובה, נכנסה ההיערכות במטה החירום של זק"א לשיא. רכבי השטח של הארגון הפזורים בכל ששת המחוזות בארץ הועברו לירושלים, מתנדבים של הארגון קיבלו שרשרות ברזל מיוחדות לגלגלי הרכבים בכדי לנסוע בשלג. כמו גם ציוד מיוחד להגנת המתנדבים מפני הקור והשלג.

ואכן, משעות הבוקר של יום חמישי, עם תחילת סופת השלג, נכנסו מתנדבי זק"א לפעילות רצופה מסביב לשעון עד למחרת בעת כניסת השבת. מוקד החרום של זק"א קיבל מאות רבות של פניות בכל דבר ועניין, הסעת יולדות לבתי חולים, העברת חולים כמו מוהלים לבריתות, חולי דיאליזה, מקרי היפותרמיה, הבאת והעברת תרופות, איתור וחילוץ, המוקד שתוגבר ניתב במקצועיות רבה את הקריאות למתנדבים שהיו פרוסים בשטח.

מוקד זק"א עמד בקשר רציף מול מוקד החירום של עירית ירושלים כמו גם מול חמ"ל משטרת ישראל ואגף התנועה.

בשעות הערב המאוחרות התקבלו במוקד החרום של זק"א מאות רבות של פניות על אנשים נשים וטף, התקועים שעות ברכבים ובאוטובוסים בצירים העולים לירושלים, ובהם מקרים קשים על סף התעלפויות ומקרי קור חריפים, תינוקות ללא מזון או משקה חם, או אנשים החייבים לקבל תרופות. הורים בכו בדמעות שליש בקריאות: הצילו, שרק יבואו לחלץ אותם מן המיצר.

ארגון זק"א נרתם בכל כוחו למבצע חילוץ והצלה זה. בתיאום עם מוקד משטרת התנועה החל המטה הארצי של זק"א, ובפיקודו של חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות של זק"א, בגיוס חירום של עשרות מתנדבים מ'יחידת הג'יפים' של זק"א מאזור המרכז. למבצע מיוחד אשר כונה בשם מבצע 'מלאכים בלבן', ואכן למעלה מ-60 רכבי שטח התגייסו למבצע חילוץ מיוחד זה. במאמץ רב הצליחו רכבי השטח של זק"א בליווי משטרתי מיוחד להגיע לרכבים התקועים בכביש 1 מצומת שורש עד בואכה העיר ירושלים.

המתנדבים עברו אוטובוס אוטובוס, רכב רכב וחילצו את האנשים והילדים לאולם הספורט במבשרת ציון. המתנדבים נשאו רבים מהמחולצים על כפות הידיים, אחרי שכבר היו מותשים ולא היה בכוחם לעמוד על הרגליים. מראות מרגשים היו במקום עת הגיעו 'המלאכים בלבן' של זק"א אל מאות האנשים שהיו תקועים שעות רבות בקור מקפיא ללא שום אמצעי הגנה מפני השלג או מים חמים ומזון. במקביל המשיכו מתנדבי זק"א בתוך העיר ירושלים לסייע רבות בטיפול בנפגעים, העברת יולדות וחולים, וחלוקת תרופות ומזון מיוחד לאנשים הזקוקים להם באופן דחוף כמו גם חילוץ אנשים שנתקעו עם רכבם.

מקרה אחד מני רבים, היה קריאה שהגיעה למוקד זק"א מבני משפחה על סבתא שלהם בת ה-82 הגרה לבדה בביתה בשכונת 'שערי חסד' ולא עונה לטלפון. צוות מתנדבים נשלח למקום, דלת הבית היתה נעולה, ועל אף דפיקות חזקות בדלת, המתנדבים לא נענו. המתנדבים קבלו הוראה לפרוץ את הדלת. והקשישה התגלתה שוכבת במיטה במצב היפותרמי, רועדת מקור בבית מנותק מחשמל וללא שום תנור מחמם.

בשעות הצהרים של יום ו' לאחר ישיבת היערכות נוספת, הוחלט במוקד זק"א להתחיל בחלק השני של מבצע 'מלאכים בלבן' - לפנות את מאות המחולצים מהלילה ששהו במתנ"ס במבשרת ציון, ולהחזירם למרכז כדי שיוכלו לעשות את השבת יחד עם בני משפחותיהם.

מטה זק"א שוב הפעיל את 'יחידת הג'יפים' של זק"א, בתחנת הדלק 'לטרון' רוכזו רכבי הסעה של אזרחים שגויסו לשם כך כמו גם חמשה אוטובוסים. רכבי השטח החלו בסבבים להוריד את המחולצים מהמתנ"ס במבשרת ציון לתחנת הדלק ב'לטרון', שם חכתה להם שתייה חמה ומיני מאפה, ומשם העבירו אותם למרכז הארץ - חזרה לביתם.

יהודה משי זהב יו"ר זק"א, אמר: "זה היה מבצע מורכב מאוד, מתנדבי זק"א המסורים פעלו במסירות ובאהבה רבה בכדי להגיע לכל קריאת עזרה. ללא ספק היה פה מחדל עצום וכישלון מוחלט של המערכת הכללית שלא ידעה לתת מענה בזמן אמת, אבל אני מרוצה מהכוח העצום שיש לארגוני החסד על מתנדביהם שפעלו ללא לאות מסביב לשעון כדי להיות לעזר ולאחיסמך בעת צרה, בזמן שהרשויות לא תפקדו".

חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדת של זק"א, שפיקד על מבצע 'מלאכים בלבן', אמר: "מכמות האדירה של הפניות למוקד החירום של זק"א הבנו שמדובר בסכנת נפשות של ממש, עשרות המתנדבים עם רכבי השטח גויסו בתוך שעה, החיוך על פני האזרחים כשהצלחנו להגיע אליהם ולחלצם אחרי שהיו תקועים שעות רבות בקור מקפיא, היה שווה הכל".















זק''א מלאכים לבן שלג חסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד