כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הצילו מוקד! • שלושה ימים בביתר-עילית הנצורה

כתב 'בחדרי חרדים' אלי שלזינגר עשה את ימי השלג כשהוא לכוד בביתר המושלגת • כשנמאס לו להתלונן, הוא התחיל לתעד את החוויה • על הימים הקשים, ארגוני החסד - 'המלאכים בלבן', המוקד העירוני ואקורד הסיום • יומנו של עיתונאי לכוד

ביתר המושלגת
ביתר המושלגת



בערב יום חמישי הגעתי עם משפחתי לעיר ביתר עילית, לאחר שהמתנתי לאוטובוס במשך כשעה וחצי בגשם הבני ברקי. היות וכל אוטובוס שהגיע היה עמוס מאוד.

לאחר פנייה למוקד 'עילית', נשלחו עוד 2 אוטובוסים של חברות חיצוניות, ועלינו לאוטובוס.

לאחר שחלפנו את מושב מטע, האוטובוס החל להאט, בעקבות השלג שנערם על בכביש, וככל שהתקדמנו בנסיעה, האופק הפך ללבן יותר ויותר.

עם השלג החלו הצרות: כבר בכניסה לביתר הבחנתי ברכבים שנתקעו ומנסים לחלץ את עצמם.

בבר במצווה לאחיין, ניכרו אותות מזג האוויר, בהשתתפות דלה של בני המשפחה והחברים. רצפת האולם הייתה רטובה, ומלתחת המעילים עמוסה עד מאוד. לאחר השמחה הלכתי עם משפחתי לבית אחי, שם העברנו את הלילה הראשון.

ביום שישי בבוקר, קמנו למעטה צח העוטף את העיר, וצינת הלילה המשיכה לחדור לעצמות. לאחר תפילת שחרית נערכה ארוחת בוקר משפחתית גדולה, ולאחריה יצאנו להסתובב קצת בעיר. הצירים הראשיים כבר היו מפונים, ובמרכז המדרכות כבר היה שביל פנוי משלג.

אבל כשנכנסנו לסופרמרקט על מנת לקנות מעט מצרכים לשבת, שמעתי שוב ושוב את הקונים תוהים: "מתי יגיעו חלות?".

המוכרים ענו שוב ושוב שהם מקווים כי בשעות הקרובות יגיעו חלות. הקמח אזל מהר מאוד מהמדפים, ונשים הכינו בלית ברירה חלות לשבת בביתם.

אין קליטה בטלפון הנייד, ואף בחלק מהטלפונים הנייחים. בקרן מרפסת בית אחי, הצלחתי לקלוט רשת אלחוטית, לשם יצאתי מידי שעה לקור, על מנת להתעדכן מעט בחדשות, לשלוח ולקבל מיילים.

בשעות אחר הצהרים החל לרדת שוב שלג, שלא פסק עד לקבלת שבת בבית הכנסת. בתפילה כמעט ולא נראו אורחים שהגיעו מחוץ לעיר, ולאחר התפילה החל שוב לרדת שלג.

במהלך הלילה וגם בבוקר המשיך לרדת שלג, ולאחר תפילת מוסף מודיע גבאי בית הכנסת, כי מי שמתאפשר לו שיביא חלות לסעודה שלישית, היות ולא הצליח להשיג חלות, והציבור נענה בחיוב, ולאחר תפילת מנחה הביאו האברכים חלות שנאפו בבתים, וכך חלפה השבת.

המתנדב יהודה פייג מפנה חולהצילום: המתנדב יהודה פייג מפנה חולה
המתנדב יהודה פייג מפנה חולה


מתגייסים לעזרה

בעיר 2 אמבולנסים של מד"א, שרק אחד מהם בעל הנעה המאפשרת נהיגה בשלג. האמבולנס השני צוייד בשרשראות על גלגלים, אך נתקע ללא סוף. אמבולנס נוסף של 'איחוד הצלה' הובא לעיר לתיגבור, אף הוא עם שרשראות. אינספור מקרים רפואיים אירעו מאז צביעת העיר בלבן, ושני אמבולנסים בקושי הצליחו להשתלט על הקריאות הדחופות.

כאן בדיוק נכנסו מתנדבי 'איחוד הצלה ביתר' לפעולה: שמונה רכבים פרטיים של מתנדבי ההצלה, להם הנעה 4*4, נסעו ללא הפסקה בין הכתובות, אספו חולים עד לצומת אל-חאדר או לכניסה לביתר, והעבירו את הנפגעים והחולים לאמבולנסים שפינו אותם לבתי החולים בירושלים.

ארגון 'איחוד הצלה ביתר', בראשו עומד ר' שמשון גרוסברגר, פועל בעיר מאז ייסודה. הארגון התנהל במהלך ימי השלג בצורה מופתית; ומתנדביו - גם אלה שאינם בעלי רכבים 4*4 - הצטרפו לג'יפים ולכלי הרכב שהצליחו לנסוע ברחבי העיר.

עזרא גוטליב, אחראי מערכת הקשר, לא נתן דרור לעיניו, ופיקד על כל מערך הפינויים. גוטליב קבע: "אמבולנס שמפנה רק יולדת – לא אצלנו. לא חבל על מקום ריק? כל אמבולנס שיצא מהעיר פינה 2-3 נפגעים".

הקבלן יעקי הרשקופ, חבר מועצת העיר, יצא אף הוא מגדרו לאחר שהתבקש ע"י גרוסברגר לסייע, וברכבו הפרטי הסיע חולים ונזקקים. הגדיל יעקי לעשות, כאשר העמיד לתושבי העיר את כליו הכבדים, טרקטור וכלים נוספים, המשמשים אותו בעבודתו כקבלן בנין, כדי לסייע בפינוי השלג מהצירים. הרשקופ אף נסע לכפר חוסאן הסמוך, הביא ערבי בעל רכב 4*4 והצמיד אליו מתנדב איחוד הצלה ביתר, ויחד נסעו לסייע לחולים ונזקקים.

יעקי הרשקופ בחילוץ רכב; צילום י. שרעביצילום: יעקי הרשקופ בחילוץ רכב; צילום י. שרעבי
יעקי הרשקופ בחילוץ רכב; צילום י. שרעבי


פינוי עם מסוק

קופות החולים בעיר סבלו ממחסור ברופאים אחיות ואנשי צוות, ולתושבי העיר לא היה למי לפנות במקרים רפואיים, או לחילופין כשנדרשו להשיג תרופות.

הרשקופ נרתם, ונסע לבתי הרופאים, רוקחים, אחיות, טכנאי רנטגן וצילום, והביא אותם למוקדים. בנימין הרשלר, אף הוא חבר מועצת העיר, משלים את התמונה כשהוא מפעיל את קשריו עם בכירי קופ"ח "מאוחדת", ומשכנע אותם לפתוח מוקד חירום, שפועל ברציפות לאורך כל שעות היום והלילה.

ליל שבת, הקור חודר לעצמות. במכשיר הקשר של איחוד הצלה ביתר מדווחים על יולדת שמבקשת להתפנות לבית חולים.



אמבולנס פינה את היולדת, כאשר אליו מצטרף טרקטור לפנות את הדרך. בשלב מסוים, שני כלי הרכב נתקעים ואינם יכולים להמשיך בנסיעה. גרוסברגר יוצר קשר עם המוקד העירוני - 106, אשר מעמיד לטובת הפינוי מסוק 669, ובשלב זה הקשר עם האמבולנס וטרקטור העירייה נקטע. רק לאחר דקות ארוכות הנהג מדווח שהצליח להמשיך בנסיעה למרות שהטרקטור נתקע, והמסוק מבוטל.

ה"גוי של שבת" של ביתר, הלא הוא הקב"ט פארז' דאהר – דמות מוכרת ביותר בביתר, החליף מדי שעות אחדות כלי רכב, אם בטרקטור לפינוי צירים, אם בג'יפ 4*4 או בטרקטורון הביטחון. כמו כל האחרים, אף ידיו היו עמוסות עבודה לעייפה.

תחנת אוטובוס מושלגת; צילום אלישמע סנדמןצילום: תחנת אוטובוס מושלגת; צילום אלישמע סנדמן
תחנת אוטובוס מושלגת; צילום אלישמע סנדמן


עוד לילה

במוצאי שבת קיוותי כי יפתחו הצירים עבור התחבורה הציבורית, אולם רצונות לחוד ומציאות לחוד, במוצאי שבת בבדיקה עם המוקד העירוני נאמר לי שאין סיכוי לתחבורה ציבורית, וכך נותרתי לעוד לילה בעיר הנצורה.

אחת מבנות המשפחה לא חשה בטוב, ונזקקה לטיפול רפואי. שוחחנו עם רופאה המתגוררת בגבעה הסמוכה, והיא הביעה הסכמה להגיע לביקור, אך הכבישים המושלגים לא איפשרו זאת. גיא עקריב מנהל המוקד העירוני, העמיד לטובת המקרה רכב ביטחון שהעביר את הרופאה לבית, ולאחר הטיפול רכב מתנדב 'איחוד הצלה ביתר' החזיר אותה לביתה.

יוסי יונה, מנהל מחלקת שפ"ע בעיריית ביתר עילית, הנמנה אף הוא על מתנדבי 'איחוד הצלה ביתר', לא נח לרגע. מתוקף תפקידו בעירייה דאג לטרקטורים שיפנו את הצירים כבר בשבת, כולל הצירים הבינעירוניים המוליכים לביתר שהינם באחריות מע"צ. אך מעבר לתפקידו, הוא פעל ללא ליאות לרווחתם של תושבי העיר.

במוצאי שבת, הצטרפתי לנסיעה ברכבו למשך שעתיים, בהם התפעמתי מכוח הרצון לסייע, ללא שום מניע אחר מלבד חסד. בשעה 1:00 בלילה, עם כניסתי לרכבו, התקבלה קריאה במירס של 'איחוד הצלה ביתר' על פעוט עם קוצר נשימה. הוא מיד מדווח "יציאה", ודוהר בדרך אל הכתובת.

כעבור דקות אחדות יונה יוצא מהבניין עם האם והפעוט, והם נכנסים לרכב. יונה אומר לאם: "אני מפנה אותך עם הפעוט לצומת אל חאדר, שם יאסוף אותך אמבולנס לבית החולים. כי כעת אין אמבולנס בעיר שיכול לנסוע בשלג".

יוסי יונה בחילוץ אמבולנסצילום: יוסי יונה בחילוץ אמבולנס
יוסי יונה בחילוץ אמבולנס


הפניות לא פוסקות

למרות השעה המאוחרת, הפניות לא פוסקות: אנחנו רק יוצאים לדרך, וכבר מתקבלת קריאה אודות יולדת שמבקשת להתפנות לבית חולים, ואמבולנס מד"א יוצא למקום. דקות ספורות לאחר מכן, שוב מגיע דיווח על אדם שהחליק ומתלונן על כאבים וחשד לשבר. מתנדב יוצא למקום עם רכבו הפרטי 4*4.

אנו מגיעים אל היציאה מהעיר, אך היציאה בעייתית. רכב פרטי ניסה אף הוא לצאת את העיר ונתקע בשלג, אך יוסי יונה מצליח לתמרן ולצאת משער הכניסה. הכבישים שוממים, ואנחנו מדלגים בין הרי השלג שמפנים הטרקטורים. נהגי הטרקטורים מנופפים ליוסי לשלום, והוא ממשיך עד לצומת שם הוא חובר לאמבולנס מד"א.

לחזור עם רכב ריק לעיר? האמבולנס שפינה את הפעוט עם קוצר נשימה, הביא איתו מבית החולים אישה שפונתה מוקדם יותר הערב לבית החולים וטרם ילדה, היא הושבה באמבולנס עד לצומת אל-חאדר, וכעת יונה מקבל אותה לרכבו על מנת להחזירה הביתה.

עם כניסתו לתחומי העיר, עולה לרשת הקשר של 'איחוד הצלה ביתר' נהג אמבולנס מד"א, שמבקש סיוע לאחר שהתחפר בשלג. יוסי שואל את האישה אם היא ממהרת, וכשהיא אומרת שאינה ממהרת הוא נוסע לסייע בחילוץ. לאחר שהחילוץ מתעכב, יונה מבקש בקשר מאמבולנס 'איחוד הצלה' הנהוג ע"י יוסי רייניץ, לקחת את האישה לביתה.

צלם: יוסי וייס- דוברות חברת החשמלצילום: צלם: יוסי וייס- דוברות חברת החשמל
צלם: יוסי וייס- דוברות חברת החשמל


ומה עם החשמל?

בביתר, ביחס למקומות אחרים, הפסקות החשמל היו מינוריות. עם זאת, רבים נותרו ללא חשמל במשך השבת. במקביל, קרסו גם מערכות התקשורת הסלולרית, ובאזורים מסוימים קרסה גם התקשורת הקווית. אנשים מצאו את עצמם מנותקים לחלוטין מכל קשר לעולם, כביכול שבו עשרות שנים אחורה.

במשך כ-30 שעות היו מספר רחובות בעיר ללא חשמל, קור אימים, אוכל קר, אין חימום.

ישראל ורטהימר, אף הוא מתנדב 'איחוד הצלה ביתר', היה זה שתיאם עם צוותי חברת החשמל את הטיפול, סייר איתם בעיר והכווין אותם לכתובות. לאחר שעזבו הצוותים את העיר, והגיעו קראות נוספות על הפסקות חשמל, ורטהימר זימן שוב את החשמלאים, ודאג לחיבור החשמל במהירות המרבית.

חילוץ הנפגעים נגדע חלקית במוצאי שבת, בעקבות הקרה שכיסתה בקרח את הכביש, והפכה את הדרכים לחלקלקות להחריד. גם לזה ורטהימר מצא פיתרון: יחד עם המוקד העירוני הוא דאג להבאת 2 נגמשי"ם צבאיים, שפינו במשך פרק זמן נפגעים מחלקי העיר, עד לאמבולנסים מחוץ לביתר.


צילום אילוסטרציהצילום: צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה


500 ש"ח מהמכולת

גיא עקריב מנהל המוקד העירוני בביתר עילית, כבר חמישה ימים כמעט ללא שינה, מאז השינוי הקיצוני במזג האוויר.

המוקד העירוני, שבמהלך השנה הוא הבית השני שלו, הפך בימים האחרונים לבית הראשון, בו הוא שוהה כמעט כל הזמן. "קיבלתי הוראה ברורה ומפורשת מרב העיר, הרב אורדנטליך, שלא לשאול שאלות, ולעשות הכל כדי שתושבי העיר יהיו בטוחים", מספר גיא. "הרב הורה: אל תעשה דברים בשינוי, אל תעשה באמצעות גוי. כל מה שצריך תעשה. ולא להמתין למקרה חירום, אלא להכין גם בשבת את העיר למקרה חירום ולפנות צירים ראשיים".

במהלך השבת, שהה גיא הרבה שעות מחוץ לבית, ובשעות שכבר היה עם משפחתו לא עזב לרגע את מכשיר המירס. "בליל שבת, בשעת הקידוש, החזקתי ביד אחת את גביע הקידוש, וביד השניה את מכשיר המירס". אשתו? בימים אלה ביקשה דבר אחד בלבד: שיבוא להצטלם עם הילדים בשלג, "באתי הביתה לחצי שעה, השתובבתי מעט עם הילדים ובנינו בובת שלג, ומיד לאחר מכן חזרתי שוב למוקד".

מאז תחילת המבצע, התקבלו במוקד העירוני מעל 50,000 שיחות טלפון, ורובם נענו על ידי אברכים שנמצאים במהלך תקופת שירות אזרחי. "בסיום המשמרת האברכים החתימו יציאה, וחזרו לענות לשיחות טלפון על חשבונם הפרטי" - מספר גיא בגאווה בלתי מוסתרת. "נכון שזו עבודה ופרנסה, אך בימים אלו אנו פועלים כל אחד ואחד הרבה יותר מהשעות עליהם משלמים לנו, והתשלום על כך כבר יהיה בעולם האמת".

אך מסתבר שלא רק תושבי ביתר פונים למוקד, אלא גם רבים אחרים; חלקם רוצים להתעדכן במצב הכבישים והתחבורה, ואחרים מבקשים סיוע.

מקרה לא שגרתי הגיע מאדם ערירי בשנות ה-90 לחייו, תושב מבוא ביתר, שסיפר לגיא שכבר כמה ימים שלא התאפשר לו לצאת מהבית לקנות אוכל, ומצבו רע מאוד. גיא שלח רכב ביטחון למכולת הסמוכה לביתו, כדי לקנות מזון ושתייה לאדם הרעב. "צלצלתי לבעל המכולת, וביקשתי ממנו לאפשר לאיש הביטחון לרכוש אוכל ב-500 ש"ח, ולרשום את הקנייה על שמי".

צילום: צלמון דורלכרצילום: צילום: צלמון דורלכר
צילום: צלמון דורלכר


חוזרים הביתה

בבוקר יום ראשון התעוררנו שוב לאווירה מושלגת, ואי הוודאות לגבי ההמשך החל להטריד, הבגדים מתחילים להיגמר, כבר לא נעים ליפול על אחי העמוס עם בני משפחה נוספים מירושלים.

במהלך היום בודק שוב ושוב עם המוקד העירוני מתי תהיה תחבורה ציבורית לכיוון המרכז, ובמקביל מגיעה הודעה מוקלטת מראש העיר המודיע שאין לימודים גם ביום שני.

בשעות אחר הצהרים במהלך ארוחת צהרים מאוחרת, מצלצל יעקי הרשקופ, ומודיע לי כי בעוד דקות אחדות יצא אוטובוס ראשון לבני ברק. תוך 5 דקות המזוודות מוכנות, ויחד עם המשפחה אנו רצים לעבר התחנה, האוטובוס כמעט וחלף על פנינו, אך לבקשתינו עצר הנהג, ואפשר לנו לעלות.

האוטובוס מתמלא אט אט, ומכל עבר אני שומע אנשים משוחחים בטלפון ומודיעים בשמחה כי המצור נגמר, והם שבים הביתה.

עם סיום סופת השלג נערך ערב הוקרה למתנדבי 'איחוד הצלה ביתר', למתנדבים שהשתתפו במבצע 'מאוחדים בלבן'

ראש עירית ביתר מאיר רובינשטיין הזמין את המתנדבים ועובדי המוקד, על מנת לציין לשבח את מסירותם המיוחדת להצלת חיים ועזרה לתושבי העיר בימי השלג הקשים.

ראש העיר, שיבח את מסירות המתנדבים. ובאותה הזדמנות העניקו ראשי הצלה בביתר עילית לראש העיר תעודת כבוד וברכה על בחירתו מחדש, ותודה על עזרתו התמידית למתנדבי איחוד הצלה ביתר.


ביתר שלג ביטחון משטרה הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד