י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם מסע האדמו"רים ייצא לפועל?

בהובלת האדמו"ר מגור, הוחלט על מסע כתשובה לחוק הגיוס • עם זאת, לא ברור שהדבר ייצא לפועל: גורם באחת החסידויות מבהיר כי האדמו"ר שלו "לא ייצא עבור גיוס כספים בלבד" • כותרות העיתונים החסידיים מעלות חילוקי דעות באשר למסע: בכיר באגודת ישראל זועם על 'המבשר' "שלא הקדיש למסע את כותרתו הראשית" • וביתד: אין אזכור למסע

מועצת גדולי התורה, אמש. צילום: אלי סגל
מועצת גדולי התורה, אמש. צילום: אלי סגל

שעות ספורות לאחר פרסום מסע האדמו"רים לארצות הברית עקב גיוס בני הישיבות, יצא 'בחדרי חרדים' ובדק האם המסע המתוכנן אכן ייצא לפועל.

אמש (ב) בכינוס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הסכימו האדמו"רים לכך שמסע כזה יגרום להד ציבורי נרחב. מוביל התכנית היה האדמו"ר מגור, שהביע את רצונו מספר פעמים בתקופה האחרונה להוציא את הדבר לפועל. על פי התכנון, המסע לא ייצא בחודש הקרוב, עקב מזג האוויר החורפי בארצות הברית.

כל האדמו"רים צפויים להשתתף במסע, מלבד זקן החברים האדמו"ר מערלוי השרוי בחולשה. האדמו"ר מסלונים נוהג שלא לצאת מהארץ, אך עלתה אפשרות שהפעם יחרוג ממנהגו.

אך מסתבר שלמרות ההסכמה העקרונית, עדיין לא ברור שאכן כל האדמו"רים ישתתפו במסע. גורם באחת החסידויות אומר ל'בחדרי חרדים' כי תלוי מהי המטרה: "האדמו"ר שלנו ייצא למסע רק אם הוא יביא תועלת ממשית. בשביל גיוס כספים הוא לא ייסע. צריך לבדוק האם הטירחה שווה את המסע האם יביא תועלת מול השילטון"

עיון בכותרות העיתונים החסידיים מעלה כי אכן לא כולם תמימי דעים באשר למסע. בכיר באגודת ישראל זועם על עיתון 'המבשר', המזוהה עם סיעת שלומי אמונים, כיוון שלא נתן דגש מספיק, לדעתו, על המסע שהוביל האדמו"ר מגור: "תמוה מאוד שעיתון המבשר לא הקדיש לכך את כותרתו הראשית. אני באמת לא מצליח להבין מה הראש של ראשי העיתון ועורכיו שבחרו לא להכניס את זה בכותרת הראשית".

'המבשר' הקדיש את הכותרת הראשית לסערת השלג ודיווח על כינוס המועצת בתחתית העמוד. הנסיעה עצמה הוזכרה רק בכותרת המשנה: "גדולי ישראל ייצאו לראשונה לחו"ל להזעיק ולבקש את עזרת היהדות החרדית בגולה נוכח גזירת גיוס בני הישיבות"

המודיע', לעומתו, דיווח על המסע בכותרת הראשית: "בהחלטה היסטורית, מתוך לב כואב על רדיפת הדת, מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה ייצאו למסע מיוחד לעורר את היהדות הנאמנה בתפוצות הגולה נוכח גיוס בני הישיבות".

בעיתונים הליטאיים: 'יתד נאמן', המזוהה עם הגראי"ל שטיינמן, מסקר הבוקר בכותרת הראשית את כינוס ראשי הישיבות, בראשות הגראי"ל שטיינמן. דיווח על כינוס המועצה האגודאית הובא רק בעמודים הפנימיים, ללא הזכרת המסע.

עיתון 'הפלס', המזוהה עם הגר"ש אוירעבך, הקדיש את הכותרת הראשית דווקא למסע חברי מועצת גדולי התורה מאגודת ישראל: "חברי מעוצת גדולי התורה של אגוי ייצאו למסע מיוחד בחו"ל לעורר את היהדות הנאמנה בתפוצות הגולה נוכח גזירת גיוס בני הישיבות". עם זאת, העיתון הליטאי המתחרה לא התעלם וסיקר אף את כינוס ראשי הישיבות בראשות הגראי"ל שטיינמן.

עוד בנושא:
אדמו"רי ה'מועצת' למסע מחאה משותף בחו"ל
הגראי"ל שטיינמן: "רוצים לחסל את כלל ישראל"
כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ • צפו: 100 ראשי ישיבות ב'מועצת'
ה'מועצת' החסידית תכריע: איך לנהוג בלשכת הגיוס
מועצת אגודת ישראל המודיע מסע ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד