י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סוף לסאגת גולובנציץ: הנגידים יממנו 'כיפין'

יוזמה מבורכת של הרב שלמה וולדמן, יו"ר נאמני 'העדה' בארה"ב: קבוצת גבירים תממן מכיסה את בניית הכיפין שתסיים את המאבק במתחם הבנייה בבית שמש • עלות משוערת: 8 מיליון דולר • הראב"ד הגר"מ שטרנבוך בירך על היוזמה • ועד שתצא לפועל: בפלג מהרז"ל בסאטמר נערכים שוב להפגין

המאבק במתחם. צילום: יעקב לדרמן
המאבק במתחם. צילום: יעקב לדרמן

האם פרשיית מתחם גולובנציץ בבית שמש, עומדת בפני תפנית חיובית, שתסתום את הגולל על הסיפור הכאוב אחת ולתמיד, ובו בזמן תזכה לתמיכתם של כל רבני 'העדה החרדית'?

על פי הפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', אם לשפוט לפי המסתמן כעת, צפויה באופק דרמה של ממש - שתוביל ליישוב המשבר, לשביעות רצון כולם.

בשבועות האחרונות, מאז שהתפוצצה הפרשה שקרעה את העדה החרדית ויצרה פילוג בין גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וויס לראב"ד הגר"מ שטרנבוך בסוגיה זו, נכנסו לעובי הקורה כמה מהנגידים הבולטים של סאטמר בארה"ב, המזוהים עם 'העדה החרדית', ואשר מחשש לכבודה החליטו לעשות מעשה.

מדובר באילי ההון, הנגיד ר' הרשל שרייבר, בעליה של חנות הצילום B&H הידועה במנהטן, הנגיד ר' מרדכי קאהן ממונטריאול והנגיד ר' אהרן משה שלאגר מוויליאמסבורג. השלושה הללו החליטו לתרום מכספם את כל הכסף הדרוש, על מנת לבנות כיפין על גבי כיפין כעמדת הגאב"ד, בלא להטיל את ההוצאות על גבם של רוכשי הדירות במתחםץ

היוזמה החלה כאשר יו"ר נאמני העדה החרדית בארה"ב, הרב שלמה יוסף וולדמן, שכאב מאוד את נושא המחלוקת, החליט לפני שבועיים לעשות משהו בנידון. לשם כך, הוא נועד עם הנגיד שרייבר, המשמש כפטרונו של הרב אברהם סלונים שכיהן כמנהל עמותת גבעת ירושלים (האחראית על אחד הפרויקטים המובילים במתחם גולובנציץ) עד להתפטרותו.

השניים דנו באיזו צורה ניתן להשיב את כבוד 'העדה' שנשחק עד דק. כזכור, גם חצרות המזוהות עם העדה, שחבריהן נמנים בין הרוכשים, לא ראו בעין יפה את הווטו שהטיל הבד"צ ביוזמת הגאב"ד, על המשך החפירות.

השניים סיכמו להקים וועד של מספר אנשי עסקים גדולים, שייקחו על עצמם את ההוצאות הנדרשות, כדי לחסוך זאת מהאברכים המתקשים לשלם גם כך את מחיר הדיור. בכך, חסל סדר עימותים, ויכוחים ואולי גם פילוגים מיותרים, והחשוב מכל: ביזוי תלמידי חכמים, הנגרם כתוצאה מכתבי הפלסתר המפוזרים בראש כל חוצות.

במהלך הדיון, יצרו שרייבר וולדמן קשר עם הראב"ד ונועצו בו אודות הנושא. הראב"ד לא הסתייג מכך, חרף תמיכתו בהמשך החפירות: "אדרבה", הוא הגיב, "אם מישהו רוצה לקחת על עצמו הוצאה כזו של שמונה מיליון דולר - דמי הכיפין - אפילו שאין שום בעיה עקרונית לטעמי, עדיף כך, ובלבד שיוחזר כבוד העדה החרדית ורבניה".

לאחר ברכת הדרך הזו, יצאו השניים לדרך וגייסו שורה מכובדת של נגידים לצד אלו שכבר הוזכרו, שהתנדבו לקחת על עצמם את הנטל הכספי.

גורמים בעדה החרדית הביעו שמחה וסיפוק נוכח המגמה, והצהירו כי לאחר שיובטחו השלווה והשקט החיוניים בנושא זה, יוכלו הכל לשלב ידיים ולהתאחד לקראת המערכה האמתית הרובצת לפתח היהדות החרדית - הגזירה הנוראה של גיוס בני הישיבות.

בתוך כך, נערכים בפלג סאטמר שבנשיאות האדמו"ר מהרז"ל, לקיומה של עצרת נוספת נגד החפירות, שתתקיים מחר ביום חמישי בבית המדרש של החסידות, ברחוב ראדני בויליאמסבורג.

לדברי גורמים, למרות הבשורה האמורה, הרי שכל עוד שהנושא לא נסגר סופית, תפגין החצר המזוהה עם הארגון 'אתרא קדישא', עד לתום הסאגה באופן רשמי.
גולונציץ בית שמש עדה החרדית גאב''ד וולדמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד