י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מוסקטו לבן 2013 או ירדן רוזה 2008? • ביקורת יין

מומחה היינות דני בר בסקירת משקאות מיוחדת • והפעם: יינות נתזים ומשקאות מיוחדים במשפחת האלכוהול • טפרברג, כרמל, רמת הגולן, הרצוג, תשבי ואפילו וודקה לקינוח • ויש גם מחירון ופרטי הכשרויות השונות

צילום: דני בר
צילום: דני בר

מסורת נפוצה בקרב אומות העולם לציין את פתיחת השנה האזרחית החדשה עם יינות נתזים ומשקאות מיוחדים במשפחת האלכוהול. אולי זו הזדמנות לסקור מעט את שוק המשקאות הכשרים האיכותיים בתחום זה.

טפרברג מוסקטו אדום 2013

יין אדום 100% ענבי מוסקט המבורג מכרם שפלת יהודה. יין בעל גיזוז קליל וטבעי כתוצאה מתסיסת השמרים בתהליך מבוקר.5.7% אלכוהול בלבד. צבע צלול ואדמדם עם ארומות פירותיות אופייניות לזן המוסקט. בעל גוף קל ובועות נעימות בפה. סיומת מתוקה ומאוזנת.

מחיר 35 שקל, כשרות OU, בד"צ העדה החרדית, יורה דעה שלמה מחפוד ורבנות מטה יהודה.

טפרברג מוסקטו לבן 2013

יין לבן 100% ענבי מוסקט אלכסנדרוני מכרם שפלת יהודה. יין בעל גיזוז קליל וטבעי כתוצאה מתסיסת השמרים בתהליך מבוקר.5.7% אלכוהול בלבד. צבע זהוב ירקרק בהיר וצלול, ארומות פירותיות אופייניות לזן. יין קליל ונעים עם גיזוז קל ופירותיות מתקתקה ומאוזנת.

מחיר 35 שקל, כשרות OU, בד"צ העדה החרדית, יורה דעה שלמה מחפוד ורבנות מטה יהודה.

צילום: יעקב נחומיצילום: צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

CAVA IBERICA -BRUT קאווה איבריקה - יבש

קווה מאזור פנדס שבקטלוניה והיא מיוצרת בבית הקאווה "מסאקס", מראשוני יצרני הקאווה. מורכבת מזני הענבים הקלסיים של קאווה: מקבאו 30%, קסרלו 30% ופרלדה 40%. בקאווה איבריקה מתרחשת תסיסה שנייה בבקבוק במשך 40 יום בטמפרטורה של 16 מעלות. יישון נוסף של בין שנה לשנתיים בבקבוק. 11.5% אלכוהול. צבע זהבהב צלול עם שובל בועות עקבי, ארומה בינונית פירותית ומתקתקה. טעם המשלב חומציות ומתיקות.

כשר חוג חתם סופר בני ברק ורבנות ראשית לישראל. מחיר 35 שקל

CAVA IBERICA –SEMI SECO קאווה איבריקה - חצי יבש

קווה מאזור פנדס שבקטלוניה והיא מיוצרת בבית הקאווה "מסאקס", מראשוני יצרני הקאווה. מורכבת מזני הענבים הקלסיים של קאווה: מקבאו, פריידה וקסרלו (33% כל אחד). בקאווה איבריקה מתרחשת תסיסה שנייה בבקבוק במשך 40 יום בטמפרטורה של 16 מעלות. יישון נוסף של בין שנה לשנתיים בבקבוק. 11.5% אלכוהול. צבע זהבהב עם מעט ירוק ויצירה עקבית ואחידה של בועות היוצרות מעין כתר בשולי הכוס. ארומה פירותית ופרחונית. טעם נגיש ומקתק וכמעט ללא חמיצות. רך ומאוזן.

כשר חוג חתם סופר בני ברק ורבנות ראשית לישראל. מחיר 35 שקל

טפרברג ריזלינג לבן - בציר מאוחר סילבר 2012

יין קינוח 100% ענבי ריזלינג לבן מכרם הבוסתן שבשפלת יהודה. לאחר תהליכי התסיסה עבר היין להתבגרות עם עץ אלון אמריקאי למשך כשישה חודשים. 10.5% אלכוהול. צבע זהוב שקוף, בעל ארומות פירותיות טרופיות ושל נשירים. עץ מורגש ומעניק נופך נוסף ליין. יין רענן, מאוזן, בעל גוף בינוני עד מלא עם סיומת מתוקה ועשירה.

מחיר 35 שקל (500 סמ"ק), כשרות OU, בד"צ העדה החרדית, יורה דעה שלמה מחפוד ורבנות מטה יהודה

יקבי כרמל ברוט פרייבט קולקשן

יין מבעבע לבן יבש שהופק מענבי קולמברד, שרדונה וויונייה מכרמים באזור זכרון יעקב והרי יהודה. 12% אלכוהול. צבע זהוב מאד בהיר, ארומה קלילה של הדר ותפוח עץ ירוק. טעם פרותי חמוץ ויבש בחוזקה עם סיומת ארוכה.

מחיר 59 שקל, כשרות בד"צ מהדרין רובין ורבנות ראשית לישראל.

טפרברג ברוט 2012

יין נתזים שהרכבו 90% ענבי שרדונה ו-10% ענבי פרנץ קולומבר מכרמים באזור מבוא חורון. לאחר תהליכי התסיסה עבר היין התבגרות קצרה למשך 4 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדש. לקראת התסיסה השנייה הועבר היין למיכל לחץ, המיכל אטום ובשל כך מסוגל לשמר את הגז הטבעי הנוצר במהלך התסיסה האלכוהולית ולא לאבדו לאטמוספרה. לצורך התסיסה השנייה הוספו ליין הראשוני מעט סוכר ענבים ושמרים והחלה התסיסה הנוספת עד לקבלת יין הברוט. יין הברוט המשיך להתבגר במיכל על שמריו בשיטת ה-"sur lie" על גבי משקעי השמרים של התסיסה השנייה למשך של כ-3 חודשים עם ערבוב של המשקעים בתהליך ה-battonage. 12.7% אלכוהול. צבע ירקרק בהיר וצלול. גיזוז נאה ומתמיד בכוס המתאימה ליין נתזים. ארומות של שמרים ואף אפרסק ועץ אלון. יין רך ועגול בפה.

מחיר 69 שקל, כשרות OU, בד"צ העדה החרדית, יורה דעה שלמה מחפוד ורבנות מטה יהודה.


יקבי רמת הגולן - גמלא "השמורה" ברוט NV

גמלא "השמורה" ברוט NV (non-vintage)מבוסס ברובו על פרי שנבצר במהלך שנת בציר 2010. היין מורכב מחלקים שווים של פינו נואר ושרדונה ומיוצר בדקדקנות על פי השיטה המסורתית, הכוללת סחיטת אשכולות שלמים ותסיסה שנייה בבקבוק. כל בקבוק עבר יישון של 12 חודשים לפחות על משקעי השמרים טרם תהליך הדיסגורג'ינג (הוצאת משקע השמרים ופיקוק הבקבוק). 11.5% אלכוהול. צבע זהוב בהיר עם נחוח קליל ונהעים של חמיצות והדרים המהולים בפרחי אביב. בטעימה חמיצות קלילה ונעימה ונגישות רבה לטעם.

מחיר 69 שקל, כשרות OK, כשרות אוירבך רבנות טבריה.

תשבי ברוט 2010

יין לבן יבש מבעבע המורכב 100% מענבי פראנץ' קולומבר מכרמים באזור זכרון יעקב. היין מיוצר על פי השיטה המסורתית לייצור יין מבעבע. 12% אלכוהול. צבע זהוב בהיר ועשיר בגיזוז, ניחוח פירות נשירים אפרסק ומשמש. הטעם עדין עגול ונעים עם מתיקות מידתית המוסיפה לחמיצות המתפרצת מעת לעת בחיך.

מחיר 85 שקל, כשרות OU, בד"צ בית יוסף ורבנות זכרון יעקב

יקב הרצוג רוזה ברוט

יין נתזים צרפתי מסדרת הרצוג סלקשן. היין מגיע מאזור דרום צרפת ומיוצר בשיטה המסורתית של יינות נתזים. צבע ורוד בהיר עם גיזוז יפיפה ניחוח של פרי ואדמה וטעם יבש ועוקצני של פרי ירוק. 11.5% אלכוהול.

כשר OU (מבושל). מחיר 105 שקל

יקבי רמת הגולן - ירדן בלאן דה בלאן 2007

ירדן בלאן דה בלאן 2007, הינו יין מבעבע המיוצר בשיטה המסורתית של איזור שמפיין. היין מורכב אך ורק מענבי שרדונה שגודלו בצפון הקר של רמת הגולן. היין עבר יישון של חמש שנים על משקעי השמרים. 12% אלכוהול. צבע זהוב, ארומה פרחונית ונגיעות הדרים. בפה עגול נעים ומעט חמיצות אופיינית עם גיזוז נעים בפה.

מחיר 130 שקל, כשרות OK, כשרות אוירבך רבנות טבריה.

יקבי רמת הגולן - ירדן רוזה 2008

ירדן רוזה 2008 מיוצר מ-70% ענבי שרדונה ו-30% ענבי פינו נואר, שגודלו בכרמים הגבוהים בצפון רמת הגולן. היין מיוצר בדקדקנות על פי השיטה המסורתית כאשר היין התיישן על משקעי השמרים בבקבוק למשך חמש שנים. ירדן רוזה 2008 צפוי להתיישן בחינניות גם עד עשר שנים משנת הבציר. צבע ורוד עדין וצלול. ארומה מתפרצת של הדרים, תות ואגס. טעמי פרי של תפוח וחמיצות עדינה מאוזנת עם מתיקות קלה הופכים יין זה לכוכב.

מחיר 140 שקל, כשרות OK, כשרות אוירבך רבנות טבריה.

ולסיום...
וודקה סמירנוף גולד

הוודקה החגיגית של סמירנוף מתקתקה ועשירה בניחוח קינמון. מומלץ לשתיה נקי או עם סיידר תפוחים צלול. 37.5% אלכוהול.

מחיר 180 שקל
אלכוהול יין וודקה ויסקי משקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד