כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אור ירוק: גם ילדים רוכבי אופניים נתונים להסחות דעת בנהיגה

מחקר קובע: רוכבי אופניים צעירים בגילאי 10-17 הם קבוצה בעלת סיכון מיוחד בשימוש מכשירים ניידים, אשר מהווים הסחת דעת בזמן הרכיבה. אור ירוק: "על המדינה לעודד צעירים להשתמש באופן בטוח במכשירים הניידים, כדי למנוע הסחות"

אור ירוק: גם ילדים רוכבי אופניים נתונים להסחות דעת בנהיגה

בזמן נסיעה, נהגים נדרשים לקבל החלטות באופן רצוף כל הזמן משום שתוך שניות מעטות מצב התנועה בכבישים יכול להיהפך למסכן חיים. לאחרונה אנו שומעים על יותר ויותר מקרים שבהם נהגים עוסקים בפעילויות שלא קשורות לנעשה בכביש כמו שליחת מסרונים וביצוע שיחות בטלפון הסלולארי, או החלפת תחנות רדיו ושמיעת מוסיקה דרך מכשיר הטלפון הנייד. גם אובייקטים כמו שלטי חוצות, או אדם יוצא דופן המדרכה בצידי הדרך נחשבים להסחות דעת בזמן הנהיגה.

אנו ניצבים בעידן בו הטכנולוגיה משתכללת כל הזמן. סמארטפונים למשל, כבר אינם משמשים לשיחות טלפון בלבד, אלא גם למיילים ולגלישה באינטרנט. העובדה שליותר אנשים יש מכשירים אלקטרוניים כמו טלפונים ניידים, נגני מוסיקה וכו' מציבה בעיה שהולכת ומתגברת כיוון ששליחת מסרונים ופעולות אחרות הקשורות לסמארטפונים הן מקור מסוכן להסחת הדעת. ממחקרים שנעשו עד כה בהולנד, ניתן לקבל מדדים של עשרות הרוגים כתוצאה מהסחות דעת שונות בכבישים.

אך לא רק נהגים נתונים לבעיה זו, גם רוכבי אופניים עוסקים לעיתים קרובות בפעילויות שיכולות כל הזמן להסיח את הדעת מהדרך. חברי הקבוצה העיקרית בעלי הסיכון המיוחד הם בני הגילאים 10-17. בטווח גילאים זה משתמשים לעיתים תכופות בטלפון בזמן הרכיבה על אופניים ובעיקר בפונקציות של האזנה למוסיקה, תפעול נגן המוסיקה או שליחת מסרונים. בהשוואה לרוכבי אופניים מבוגרים, קבוצת סיכון זו פחות קשובה לנהגים אחרים בכביש או לתנאי מזג האויר.

מחקר הראה כי צעירים המשתמשים במכשירים אלקטרונים ניידים, נמצאים בכל נסיעה בסיכון גבוה של פי 1.4 להיות מעורבים בתאונה, בהשוואה לאלו שלעולם לא משתמשים במכשירים כאלה בזמן נהיגה. אחת הסיבות ככל הנראה לפגיעותם הגבוהה של קבוצה זו, היא בחוסר נכונות מוסדות המדינה להנחיל ובלעודד שימוש נכון של מכשירים ניידים מגיל צעיר.

כדי להתמודד עם בעיית השימוש במכשירים על ידי רוכבים צעירים, צריך לבחון מאפיינים נוספים של קבוצת גיל זו כמו אימפולסיביות, חוסר ניסיון, כישורים מוגבלים ואופן תפיסת סכנות והתמודדות עם מצבים מסוכנים. מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים ה-SWOV בחן לאחרונה את האמצעים המתאימים ביותר להפחתת השימוש במכשירים על ידי רוכבים צעירים. מאחר שאין איסור חוקי על שימוש במכשירים בזמן רכיבה על אופניים, ניתן לשער שעידוד צעירים לשימוש בטוח יהיה יותר יעיל מהטלת איסור השימוש בהם.

על פי מחקר זה אותו ערכה SWOV, הטלת איסור השימוש במכשירים הניידים לעיתים הינו הפתרון הקל והמהיר בידי המדינה, אך באמצעות קמפיינים המבוססים על מתן דוגמא ראויה, לימוד מטעויות, הומור ותגמול יועבר המסר בצורה יעילה יותר. כך צעירים יבינו את החומרה עצמה והכדאיות בלא להשתמש במכשיר בזמן רכיבה על אופניים.

עמותת אור ירוק: "ההתעסקות בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה הפכה למכת מדינה מסוכנת. בכדי למנוע אותה כבר מגיל צעיר, על המדינה לעודד צעירים להשתמש באופן בטוח במכשירים ניידים, כדי למנוע הסחות דעת מיותרות בזמן רכיבה על אופניים".
אור ירוק אופנים תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד