י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שינוי השם: הרב אדיר עמרוצי ותורת השמות

מתי הורה הגר"ש וואזנר לשנות את שמו של ילד ומדוע? • למי ספד הרב מנחם פרוש 'דמים בדמים נגעו'? • ומהי משמעות שמו של האדם לפי דברי חז"ל? • מומחה השמות הנודע הרב אדיר עמרוצי, מגולל בראיון סיפור חיים מרתק ומומחיות נדירה - לרגל פרשת שמות

שינוי השם: הרב אדיר עמרוצי ותורת השמות



שעת ערב במעונו של הגר"ח קנייבסקי, אברך שנולדה לו בת במזל טוב, ניצב יחד עם עשרות רבות של ממתינים, המבקשים להיוועץ ולהתברך מפיו. כאשר הגיע תורו של האברך, הוא גחן אל עבר הגר"ח ושאל אותו איזה שם כדאי לתת לפעוטה. "חשבתי", אמר מיודענו, "לתת לה בשבת הקרובה- פרשת בשלח המכונה שבת שירה, את השם 'שירה', על שם השבת המיוחדת. מה דעת רבינו?"

הגר"ח נעץ בו עיניו הגדולות ותמה: "ואם היא הייתה נולדת בשבת פרה, האם היית מעניק לה את השם 'פרה'...?

האברך הבין את הרמז והפנים כי דעת הגר"ח איננה נוחה מהשם 'שירה', שאיננו שם מקורי מהתנ"ך או התלמוד. ובחר בסוף בשם אחר.

נושא השמות רחב הוא מיני ים ועמוק מיני ארץ. אחד הרבנים הבקיאים ביותר בתחום זה, הוא הרב אדיר עמרוצי, ר"מ ומנהל בישיבת 'כסא רחמים' ת"א, רב בשכונות העיר ובעל תכנית 'אדיר שמך' ברדיו 'קול חי'.

לרגל פרשת 'ואלה שמות', משתף הרב עמרוצי את גולשי 'בחדרי חרדים' במעט מהחומר הרב והניסיון הכביר שצבר בתחום זה. את דבריו הוא מבסס על דברי חז"ל, ראשונים ואחרונים.

הנער שלא ידע להחזיק סידור

תחילה קצת רקע על הרב עמרוצי:

היה זה קרוב לבין הערביים, כאשר המתפללים בבית-הכנסת השכונתי בצפת התקשו למצוא עשירי לתפילת מנחה. במקרה, עבר שם נער גלוי ראש וכדורסל בידו. הוא חזר זה עתה מהמגרש. "צדיק, אולי תבוא תשלים מניין", קראו לעברו המתפללים. אך הלה התנער והשיב שהוא ממהר לשוב לביתו. "ייקח רק כמה דקות", ניסו להפציר בו ולבסוף הוא נענה. במהלך התפילה ישב ובהה במתפללים ורק ענה 'אמן', שכן לא ידע אפילו כיצד מחזיקים סידור.

גם למחרת עבר שם בדרכו הביתה, ושוב ביקשו ממנו להשלים מניין. הפעם, הנער כבר הבין שאי-אפשר להתחמק. להוותו, הוא היה התשיעי, ואף נאלץ להמתין כמה דקות לבוא העשירי. בינתיים, בחן את מתפללים המעטים שהשתתפו בשיעור תורה והטה אוזן לנאמר.

חלפו כמה חודשים, ואותו נער בן שש-עשרה החל להתעניין במסורת, ואף החל להתמיד ולהגיע לבית הכנסת. בשלב מסויים, הוא גם היה זה שפתח את בית-הכנסת לתפילת מנחה וערבית. "אלה היו טפטופים קלים שנהפכו לזרם שוצף", הוא סיפר מאוחר יותר.

בני המשפחה לא אהבו את ההתקרבות לשמירת תורה ומצוות, ומקצתם אף ניתקו עמו - כאות למורת רוחם - את הקשר לזמן-מה. הם חלמו שילמד במכללת תל-חי, אבל לנער החמד שלהם היו תכניות אחרות. הוא החליט ללמוד ב'כסא רחמים'. הנער הזה הוא כיום הרב אדיר עמרוצי..

"עבדתי במפעל בצפת כמה חודשים", מספר הרב עמרוצי. "בכסף שצברתי קניתי תפילין חדשות, על פני אלו שקיבלתי בבר מצוה. בכסף שנותר לי, נסעתי בפעם הראשונה לבני-ברק".

הוא היה עדיין לבוש מכנסי ג'ינס וחולצת טריקו כאשר נכנס להיכל ישיבת 'כסא רחמים' והתקבל בחיוך על-ידי ראש-הישיבה, הגאון רבי מאיר מאזוז. "אחיו, הרב צמח מאזוז, החל ללמד אותי ממש מאפס", אומר הרב עמרוצי. לימים נעשה הוא עצמו מגיד-שיעור בישיבה ומקורבו של ראש-הישיבה.

חלפו שנים, הרב עמרוצי הקים בית בישראל והחל לעסוק בקירוב יהודים, בכל ערי הארץ.



דברי חז"ל על חשיבות שמו של האדם

כמי שעשה את הדרך לעבר התשובה, הוא מבין היטב את התהליך העובר על בעלי-תשובה. ויש לו גם המלצה למתקרבים: "רצוי תמיד להתקרב עם עוד מישהו, בן משפחה או חבר. זה הרבה יותר קל כשהמלאכה נעשית במשותף וחולקים יחד את הקושי".

לאחרונה נחשף הרב עמרוצי לציבור בתכנית ברדיו 'קול-חי', שבה הוא מעניק ייעוץ אישי למאזינים שעולים לשידור. בתכנית ובשיעורים הוא מעודד את הציבור לקבל עליהם התחזקות בענייני תורה ומצוות. "אתה רואה דברים מדהימים", הוא מספר ומתפעל בעצמו. "נתקלתי באנשים שחלו במחלה הנוראה, ונרפאו בזכות החלטה להשתתף בקביעות בשיעור".

בתכניתו, 'אדיר שמך', הוא גם מרבה לעסוק בעניני השמות.

הרב עמרוצי מקדים, כי חשוב מאד לבדוק את השמות שהאדם מעניק לבנו, כדי שיהיה שם של צדיק. "לפעמים, השם של האדם גורם לו להיות טוב או רע. הגמרא במסכת ברכות (ז' ע"א) מביאה את דברי רבי אלעזר שדורש את הכתוב, לכו חזו מפעלות ה' אשר שם שמות בארץ. שמות, מנוקד בפת"ח. הגמרא אומרת, אל תקרי שמות, אלא שמות (הש' בצירי) כלומר, שמפעלות השי"ת, על אותו אדם, נמשכים גם אחרי שמו של האדם. דהיינו, במידה ויש לו שם טוב, יימשכו אליו ואחריו, פעולות טובות".

בזוהר מסופר על 'נח', שנקרא כן מלשון נחמה. כאשר הופכים את האותיות 'נח', נקבל 'חן' ועל כך נאמר 'ונח מצא חן'. ואילו ברשעים מוצאים מגמה הפוכה. למשל, ער בן יהודה, עליו נאמר, 'ויהי ער' רע בעיני ה'. כלומר, אם נהפוך את שמו, נמצא מיד את תכונתו.

כך גם מצאנו במגילת רות, כאשר מחלון וכליון מתו בצעירותם. ונאמר על כך במדרש, שזה נרמז בשמם: מחלון - שנמחה מהעולם. כיליון - שכלה מהעולם.

"מובא בזוהר, סיפור מדהים, על רבי אבא שפגש אדם שעבר עברה ומגודל העוון נעשה סימן בפניו. כאשר האיש ההוא חזר בתשובה, כפי שהנחה אותו רבי שמלאי, היה האיש בוכה על העוון שעשה. הוא רחץ את פניו בדמעות הרבות שהגיר בעת התשובה. למרות זאת, לא סר הכתם של העוון מעל מצחו. קרא עליו רבי אבא 'וסר עוונך וחטאתך תכופר'. הורה לו לומר זאת שלוש פעמים והנה, נמחק הכתם וסר לחלוטין. אמר לו רבי אבא: וודאי רצה הקב"ה להעביר ממך את הסימן, כיוון שעשית תשובה. האיש נדר, כי מאותו היום ואילך, יעסוק בתורה, יומם ולילה. ואז שאלו רבי אבא: מה שמך? אמר לו: 'אלעזר'. השיב רבי אבא: ודאי ששמך 'אלעזר' הוא הגורם. הא-ל עזר לך והיה בעזרך".

"מכאן אנו רואים, עד כמה שמו של האיש יכול להטות את גורלו לשבט או לחסד. רבי מאיר בעל הנס, היה רואה אדם, היה מתבונן בשמו ועל פי זה היה יודע מעשיו. כמו שהתבטא על האיש 'כידור'- את הפסוק, 'כי דור תהפוכות המה'.

'דמים בדמים נגעו'

האם מי שנקרא בשמם של האבות, ודאי יהיה אדם איכותי וחיובי?

"ה'בית יוסף' בספרו 'מגיד מישרים' כותב את הסוד של ה'שמות'. מי שנקרא 'אברהם' נוטה לצד החסד, יהיה איש חסד וטוב לב כאברהם אבינו. מי שנקרא יוסף למשל, יהיה גיבור להתגבר על תאוותיו, או שיהיה זן ומפרנס אחרים, כמו יוסף הצדיק.

"בכל בעיה, שנוצרת לאנשים כמו אי שלום בית, קושי בזיווג, חולי ומחלה, פחד ובהלה ועוד, מטילים מיד אשמה בשם. "אולי השם שלי לא טוב? אולי אני צריך להחליפו?" לפעמים מחשבה זו נכונה, ופעמים רבות שוכחים שיש עוד סיבות, שעלולות לגרום לכל האמור לעיל.

"עם זאת, גם אם הוחלט לשנות או להוסיף שם, צריך לעשות זאת בחכמה. ידיעה זו צריכה לימוד, ומצריכה החלטה ובדיקה של תלמיד חכם. רב שבקיא במכמני התורה, ידע אם להוסיף שם או לשנות לגמרי, או אולי להוסיף אות אחת ומספיק.

"מאחר ובדורנו רבו שמות שונים ומשונים, ולפעמים ללא כל משמעות ותכנים, אין פלא ותימה - מדוע התרבו בדורנו רעות רבות וצרות על כל הגילאים רח"ל. ולא פעם אחת ולא מאתיים - ראינו ששם 'מודרני' שקרויים בו ילד או ילדה - פגע בהם קשות, עד שהשכילו ללכת לתלמיד חכם שיטפל בשם - כבר נמצא אשם - ואיננו נושם... ועם זאת, אחרי ההחלפה והשינוי, היו תוצאות מדהימות בחסדי שמים והילד הבריא!

"ידוע על סיפור שהתרחש אצל הגר"ש וואזנר, שבא אליו אדם עם בנו, שהיה משמיע קולות מוזרים ומפחידים. הלה לא ידע את נפשו וביקש לקבל עצה ותושיה מפי הרב וואזנר. הגר"ש טען כי בטרם יפנו את הנער לטיפול, יש לבדוק את שורש הבעיה, שהתברר כי היא נעוצה בשמו. הילד נקרא בשלושה שמות, שניים מהם על שם יהודי צדיק, והשלישי על שם אדם שאינו שומר תורה ומצוות, שניהם קרובי משפחה של אותו יהודי. הרב פסק, כי את מנוחת הצדיק מטרידה, עובדת התחברותו הכפויה עם 'אינשי דלא מעלי' ומכאן פשר חולי הנפש, של הילד. הוא הורה לשנות מיד את שמו של הנער.

"לפני כן, שיגרו בפקודתו מנין אנשים, ששניים מתוכם נקראו בשם 'אברהם' לבית העלמין, לבקש מחילה מאותו שוכן עפר, שהיה ערירי ולא הותיר אחריו שם ושארית. לאחר מכן, בעת מעמד שינוי השם, גרעו משמותיו של הנער, גם את אחד השמות של אותו צדיק ותחתיו הוסיפו לו שם חדש. הרב וואזנר, הפנה אותם ליהודי בני ברקי, המתמחה בהוצאת עין הרע, ותוך זמן קצר הבריא הילד לחלוטין ויהי לנס.

"כמו כן, יש להיזהר במיוחד, שלא לתת לתינוק שם על שמו של אדם שנפטר בקיצור ימים. אחד המקרים הטארגיים, היה של יהודי יקר בשם ר' יעקב הייזלר הי"ד, שנרצח על ידי מפגע צמא דם ברמת גן בשנת תשנ"א. התברר, כי הוא נקרא על שם סבו ר' יעקב ברוך הייזלר הי"ד, שנרצח במלחמת השחרור בהתקפות הלגיונרים בשנת תש"ח. אחד הסופדים לו, היה הרב מנחם פרוש זצ"ל, שהטיב להביע זאת במילים:'דמים בדמים נגעו'".

לסיום מעלה הרב עמרוצי נקודה להתעוררות:

"רבים בעם מתקרבים לאור התורה, אבל באותה שעה גם חודרים לבתיהם של יהודים שומרי תורה ומצוות דברים שאינם רצויים, שמן הראוי להתרחק מהם. עלינו להתחזק לשמור על קדושה וטהרה, והקב"ה יעניק לנו את כל הברכות".
תפילה רב שמות עמרוצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד