ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

סאטמר לא נחה: סדרת יזמות נגד הגיוס

בעוד המיינסטרים החרדי בישראל נמנע מלהפגין נגד הגיוס, חסידות סאטמר בארצות הברית מבקשת להיעמד בחזית המאבק • בשבוע הבא: אלפים יפגינו מול שגרירות ישראל ובניין האו"ם • ועד מיוחד של החסידות קלט קבוצת ישראלים שעזבו את הארץ וסיפק להם אש"ל מלא • האם סאטמר מנצלת את ההזדמנות ומנסה למשוך את החרדים לאי הכרה במדינה?

האדמו"ר מסאטמר. נעמד בחזית המאבק נגד הגיוס
האדמו"ר מסאטמר. נעמד בחזית המאבק נגד הגיוס

הציבור החרדי מתמודד עם איום הגיוס בישראל – בחוץ לארץ: בעוד מועצת גדולי תורה של אגודת ישראל עסוקה בארגון מסע האדמו"רים לחו"ל, חסידות סאטמר בארצות הברית מתכוננת ל'מצעד בני התורה' במנהטן, ניו יורק.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' השבוע הייתה אמורה להתקיים הפגנה מול השגרירות הישראלית ובניין האו"ם. על פי התכנית המקורית, אלפי רכבים הנהוגים בידי חרדים היו עתידים לנוע באיטויות במרכז מנהטן, ועליהם כרזות המבהירות את פשר המפגן. במקביל, תלמידי ישיבות תכננו לחלק דפי הסברה שיביעו את זעקת היהדות החרדית נגד השלטון הישראלי.

אולם השבוע חל שינוי בתכנית: בשל קשיים לוגיסטיים, המארגנים ביקשו לדחות את ההפגנה בשבוע הבא, אולם עקב חגיגות העולם הנוצרי שיחולו אז, סירבה המשטרה לאשר את הדחייה והבהירה לעסקנים כי יוכלו לקיים את ההפגנות רק בתום תקופת החגיגות.

בעקבות כך, הוחלט שלא לדחות את ההפגנה אלא לשנות את צורתה: מפגן הרכבים בוטל ובמקומו אלפיים אברכים יצעדו רגלית עם שלטי מחאה. מסלול ההפגה יחל בסמוך לשגרירות ישראל ויצעד עד לבניין האו"ם. ההפגנה תיערך בתום יום העסקים, בשעה שהמוני האנשים עוזבים את משרדיהם ויוצאים לרחובות בדרכם לביתם.

הוחלט לצמצם את מימדי ההפגנה ולבטל את השתתפות בני הישיבות: רק אברכים יורשו להפגין.

בתוך כך, הועד להצלת פליטי הגיוס, הפועל בחסות חסידות סאטמר, החל לקלוט תלמידי ישיבות ישראליים שעברו ללמוד בארצות הברית בשל איום הגיוס. עם הקמתו, הודיע הוועד כי כל ישראלי שיבחר ללמוד בארצות הברית, בכדי להימנע מגיוס לצבא, יקבל סיוע נרחב, שיכלול אכסניה, שיבוץ בישיבה, וסיפוק כל הצרכים עד לפתרון בעיית הגיוס.

כמו כן, נקט הוועד ביזמה מקורית: תלמידי ישיבת סאטמר בקרית יואל התבקשו לכתוב מכתבי עידוד לתלמידי הישיבה הכלואים בישראל. מאות נענו ליוזמה והמכתבים עושים את דרכם לישראל.
סאטמר חרדים גיוס מאבק מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד