כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האם סאטמר בירושלים בנתה על קברים?

דיין קהילת סאטמר הגרמ"ז זורגר, חושף: שכונת סאטמר בצפון ירושלים נבנתה על קברים • "אבל הרב שמידל התיר לבנות"

שכונת סאטמר בירושלים. צילום: ארכיון
שכונת סאטמר בירושלים. צילום: ארכיון



האם קרית סאטמר בשכונת עזרת תורה בירושלים, הוקמה על גבי קברים?

אם לשפוט על פי דברי הרה"ג רבי משה זאב זורגר, דומ"ץ הקהילה ומו"ץ העדה החרדית בירושלים, התשובה היא חיובית בהחלט.

את ה'פצצה הזו' חשף הרב זורגר במהלך העצרת שהתקיימה בבית המדרש של האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר ברחוב ראדני בווילאמסבורג, נגד 'חיטוטי שיכבי' בבית שמש. האדמו"ר מצדד בעמדת אתרא קדישא, שיש לעשות 'כיפין' בכל המתחם, מחשש לקברים.

אורח הכבוד, הרב זורגר שהגיע מהארץ, סיפר בין היתר שבעת בניית שיכון ויואל משה, בשכונת עזרת תורה בירושלים גם עלה חשש דומה, לזה שמתרחש כעת במתחם גלונוביץ.

"ואז הגיע ר' דוד שמידל", סיפר, "ואחרי התיעצות בין ר' דוד לביני, המשיכה הבניה לאחר קבלת אישורו. אך ברור, שללא התיעצות עם ר' דוד שמידל אסור לבנות, שכן רק הוא המומחה בנושא הקברים".

הרב זורגר השווה זאת, לבעיית התולעים המפורסמת הקיימת בניו יורק, שאדם פשוט לא מבחין בהם כלל ועיקר ורק מומחה רואה ומבין מה זה תולעים במים. "ככה זה בעניני קברים", המשיך הרב זורגר את הדימוי, וסיפק הוכחה: "הייתי פעם בשטח יחד עם ר' דוד. היתה שם חלקת אדמה שנראתה בדיוק כמו כל היתר. ר' דוד הבחין מיד שזה קבר, למרות שאנחנו לא ראינו כלום. הוא גחן לעבר הקרקע ונפח בפיו על האדמה ולפתע התגלה לנגד עינינו שלד. מכאן נוכחתי, שמי שאיננו מומחה, לא מבין בזה כלום ואיננו יכול לאשר שום חפירה במקום שהתעורר בו חשש".
סאטמר קברים קבר שמידל בנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד