כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בסיוע משרד ההגנה: מבצע 'פורטו ריקו' לחילוץ גופה

שלוחי חב"ד שהפכו לקרובי משפחה, מנכ"ל משרד ההגנה, טיסות טרנס-אטלנטיות וגופה אחת שהגיעה לבסוף לקבר ישראל

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



איש עסקים חרדי ממנצ'סטר שהתגורר לאחרונה בניו יורק, נפטר בפורטו ריקו וגופתו הובאה למנוחות לאחר שבועיים של שתדלנות בינלאומית, בסיועו של משרד ההגנה האמריקני וארגון 'מתעסקים'.

הדרמה החלה כאשר מר ריד, איש עסקים חרדי ממנצ'סטר שהיה בנסיעת עסקים בפורטו ריקו, חש ברע בעת ששהה בחדרו במלון. ריד הזמין אמבולנס שהגיע ומצא אותו במצב קשה, הפראמדיק ניסה לבצע בו החייאה ללא הצלחה, ומותו נקבע במקום.

החוק בפורטו ריקו קובע כי אדם שמת מחוץ לכותלי בית החולים - חייב לעבור ניתוח שלאחר המוות. במקביל, המשטרה ניסתה לאתר את בני משפחתו של ריד, והידיעה על פטירתו הגיעה לקרוב משפחה. האחרון מיהר ליצור קשר עם ארגון 'מתעסקים' במנצ'סטר, שהפנה אותו לסניף הראשי בארה"ב.

ארגון 'מתעסקים' בארה"ב, המיומן במקרים כגון אלו, יצר קשר עם הרב מנדל זרחי והרב לוי שטיין - שלוחי חב"ד בפורטו ריקו, שניסו למנוע את ביצוע הניתוח שלאחר המוות - אך ללא הצלחה. בשלב הזה הוחלט שבני משפחתו של הנפטר ימנו את הרבנים כ'מורשי חתימה' של הנפטר, בכדי להקל על ההליכים הביורוקרטיים, ולאפשר את זיהויו של הנפטר.

אלא שגם לאחר זיהויו של הנפטר, עדיין התעקשו הרשויות על ביצוע ניתוח שלאחר המוות. בניסיון למנוע את בזיון המת, פנו 'מתעסקים' לעסקן אברהם אייזנר, אשר לו קשרי ידידות עם מנכ"ל משרד ההגנה האמריקני, שפנה באופן אישי לידידו - מפקד משטרת פורטו ריקו, ולאחר שהציג לפניו את התיק הרפואי של הנפטר, ואף ציין את העובדה שעל פי דיווח הפארמדיק הוא הגיע לחדרו של הנפטר בעודו בחיים, אישר מפקד המשטרה את שחרור הגופה ללא ניתוח שלאחר המוות.

מסתבר שבכך טרם הסתיימה הדרמה, כשנודע לשלוחי חב"ד כי הגופה שוחררה - התברר להם כי משפחתו של הנפטר מעוניינת לקבור אותו במנצ'סטר. אלא שעל פי חוקי אנגליה, גופה שמגיעה מפורטו ריקו לקבורה - צריכה להיות חנוטה. ניסיון להפר את החוק לא צלח, והפתרון היה לשלוח את הנפטר לניו יורק ומשם למנצ'סטר. וכך, לאחר תלאות וגלגולים שארכו כשבועיים - הגיע סוף סוף הנפטר לקבר ישראל.
קבר ישראל פורטו ריקו חב''ד ביזיון המת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד